ابریبه چالشی بودن موضوع مورد نظر اشاره نمود و ضمن بیان ضرورت بحث از تفکیک جنسیتی اذعان داشت برخی کشور ها تازه به این نتیجه رسیدن که تفکیکی نمودن دوجنس در پیشرفت علمی موثر است .
اما آنچه را که به ذهن می رسد این سوالات است که آیا با تفکیک نمودن در مراکز آموزشی از آمار آسیب های احتمالی کاسته خواهد شد. ویا تاچه حد راهگشای مشکلات خانوادگی می باشد.
خانم غلامی استاد حوزه وطلبه سطح 4 حوزه علمیه پیرامون مباحث مطرح شده ضمن اشاره به هدفمند وحکیمانه بودن خلقت به تفاوتهای تکوینی مرد و زن اشاره نمودندو زن را مایه آرامش و آرامش بخش و مرد را پناهگاه معرفی نمودند .ومیزان احساسات دو طرف را متفاوت دانسته و آنها را دو قطب مخالف آهنرباتلقی نمودند که نه تنها از همدیگر فرار نمی کنند بلکه همدیگر را حذب میکنند پس همین قدرت جذب است که باعث می شود با کنار هم قرار گرفتن ودر یک محیط نسبت به هم میل وکشش پیدا می کنند که در صورت استمرار چنین برخورد هایی منجر به مشکلات و آسیب های خانوادگی و اجتماعی می شود. پس چنانچه تحت ضوابط و قوانینی تعریف شده با هم ارتباط داشته باشند کمتر دچار آسیب خواهند شد.
در ادامه با توجه به دیدگاه مخالف با تفکیک جنسیتی استاد منتقد به مباحث و بروز مشکلاتی از قبیل گسترس روابط خیابانی و عدم کنترل چنین رفتار هایی به دلیل محدودیت نمودن دو جنس اشاره کردند و اذعان داشتند چنانچه روابط دو جنس در محیط های آموزشی که قابل کنترل هستند و افراد می توانند آداب رفتار با جنس مخالف خود را یاد بگیرند و در زمینه شناخت روحیات طرف مقابل موفق ترعمل نمایند صورت پذیرد بهتر است از این که در محیط هایی مثل خیابان و فضای مجازی که از جمله محیط های بی حد ومرز است و ارتباط افسار گسیخته و در برخی مواقع فساد بی داد مینماید.
ایشان از دیگر مشکلات ناشی از تفکیک جنسیتی را افزایش طلاق به دلیل عدم آشنایی دو جنس قبل از ازدواج قلمداد نمودند .
وی ادامه داد با جدا سازی دختر وپسر به خصوص در محیط های آموزشی و علمی آن رشد و پیشرفتی که از تعامل دو جنسی که در واقع مکمل یکدیگر هستند به لحاظ روحیات و کلی نگری و جزئی نگری دیگر حاصل نخواهد شد.
ایشان اذعان نمود چنانچه قائل به طرح تفکیک جنسیتی باشیم خیلی از بازار ها و مراکز و ادارات نیز باید تفکیک شوند که چنین امکانی وجود ندارد و آخرین نکته اینکه با تفکیکی نمودن دو جنس نه تنها سبب عدم آشنایی دو طرف نسبت به هم می شود بلکه ازدواج را که از جمله نیاز های هر انسانی برای نجات از گناه و بیماری روحی و افسردگی است به تاخیر می اندازد.
غلامی در پاسخ به نقد های دیدگاه مخالف، تحقیقات و گزارشات محققین غربی را که در صدای آمریکا به رسوایی های جنسی و آزار و اذیت های و سوءاستفاده های جنسی از زنان در محیط های کاری و غیر آن اعتراف کرده بودند اشاره نمود و بیان داشت یک محقق به نام svllivanدر مقاله خود به این نتیجه رسید که در محیط های تک جنسیتی دختران در نمرات ریاضی و علوم و پسران در نمرات زبان انگلیسی موفق ترند ویا در سال 2008 در مطالعه دیگری توسط محققین آمریکایی،اثرات آموزش تک جنسیتی را کاهش حواس پرتی در زمان یادگیری ؛کاهش اختلالات رفتاری ،افزایش اعتماد به نفس،کاهش اذیت وآزار جنسی و کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین ودانش آموزان قلمدادکرد .
وی در ادامه افزود اینکه ازدواج یک نیاز است و چنانچه به تاخیر بیافتد مشکلاتی از جمله بی بند وباری و فساد وافسردگی را به بار می آورد جمله ای درست است اما در آموزه های اسلامی راه صحیح ارضای این نیاز نیز منوط به اختلاط دختر وپسر بیان نشده بلکه راه صحیح چنین نیازی طبق فرموده حضرت علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر "یا مالک !املک هواک "است یعنی مالک هوای و هوس بودن و از راه صحیح اقدام به ازدواج و مهار کردن نفس نه از هر راهی و به هر قیمتی .
و این طرز تفکر ،که در صورت تفکیکی نمودن دو جنس باید پیاده رو ها و سایر محیط ها هم جدا سازی شوند به این دلیل است که به دستورات اسلام که در رابطه با همین موضوع مطرح گردیده بی توجه بوده اند.در حالیکه اسلام برای تمام آداب و رفتار انسان برنامه دارد از جمله شیوه رفتاری پیامبر (ص)که دستور دادند درب ورودی و خروجی بانوان در مسجد از آقایون جدا شود.
ویا این جمله که بگوییم دوجنس برای آشنایی قبل از ازدواج و شناخت روحیات یکدیگر لازم است با هم به صورت مختلط باشند به نظر منطقی نیست چرا که بسیاری از دختر ها وپسر ها بوده اند که علی رغم ارتباط و شناخت به ظاهر اولیه زندگی های بسیار شاد و سعادتمندی دارند برخلاف کسانی که قبل از ازدواج با هم به بهانه آشنایی ارتیاط برقرار نموده اند در ثانی هر دختر وپسری در خانواده خود به این تجربه شناخت از جنس مخالف خواهد رسید و دیگر لزومی به این اختلاط نیست.
پیامبر اسلام (ص)می فرمایند :مردان وزنان را از همدیگر تفکیک کنید ،زیرا تماس ورودر روی همدیگر قرار گرفتن زنان ومردان ،جامعه را به دردی بی درمان سوق میدهد.ایشان دادمه داد :در واقع اسلام مخالف روابط اجتماعی نیست و امکان اینکه بین زن ومرد بتوان دیوار کشید هم وجود ندارد بلکه اسلام میخواهد در همه جا و در ارتباط با جنس مخالف تعادل را رعایت کنندتا از مفسده های افراط و تفریط در امان بمانند.
در جمع بندی کلی داور به سه دیدگاه افراطی و تفریطی و میانه رو (که دیدگاه اسلام هم همین دیدگاه است ) اشاره نمود.
که دیدگاه نخست در واقع هر گونه معاشرتی را منع میکنند که به خاطر وجود چند روایت چنین عقیده ای دارند .دیدگاه دوم تفریط ها هستند که هر گونه اختلاط را آزاد و افسار گسیخته میدانند به مانند غربیان ونظریه فروید و دیدگاه سوم که نه دیدگاه افراطی را قبول دارد ونه تفریطی را بلکه قائل به رعایت قوانین و دستورات اسلام در زمینه اختلاط می باشد وبرای برقراری ارتباط با جنس مخالف آداب و رفتارهایی را بیان نموده که مجموع این اداب در آیات 30-31 سوره نور و 53 سوره قصص و 23-24-25 سوره احزاب پیرامون داستان حضرت موسی و برخورد با دختران حضرت شعیب و طریقه ورود به خانه پیامبر و برخورد با همسران ایشان بیان گردیده است .که از جمله آن آداب میتوتن به –رعایت حیا در کلام ورفتار و گفتار –عدم وجود قصد لذت- گفتگو در حد ضرورت –حفظ نگاه و پوشش مناسب و عدم برقراری تماس ولمس بدنی و حتی تنها نبودن دو نامحرم زیر یک سقف اشاره نمود.