کارگاه « منبع یابی » توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در فضای مجازی برگزار شد.
در ابتدای کارگاه استاد مربوطه خانم سعیدی بیان کرد : یکی از گام های مهم ، در سلسله مباحث روش تحقیق پیشرفته، مبحث پیشینه شناسی و منبع یابی است. وی سپس به تعریف منبع یابی پرداخت و افزود: منبع یابی : آگاهی یافتن از منابع و ریز موضوعات پژوهشی مرتبط با موضوع تحقیق هست با هدف اطمینان یافتن از فراوانی منابع .
ایشان همچنین عنوان کرد: زمانی که منابع به خوبی دیده شوند، محقق می تواند یک موضوع جدید و کارآمد را انتخاب کند و همین طور شناخت ماهیت موضوع ، ابعاد موضوع و زیر شاخه های فرعی تر آن در گرو یک منبع یابی دقیق است.
وی در ادامه این کارگاه به آثار منبع یابی دقیق اشاره کرد و مشاهده سیر تاریخی موضوع پژوهشی خود، بیان نقطة امتیاز تحقیق خود نسبت به تحقیقات قبلی و پرهیز از دوباره کاری را از جمله این آثار برشمرد.
ایشان سپس به اقسام منابع را برشمرد و این که از زوایای مختلف، تقسیم بندی منابع نیز می تواند مختلف باشد: این تقسیم بندیها عبارتند از: منابع به لحاظ وجود خارجی ، به لحاظ ارتباط با موضوع تحقیق، به لحاظ اعتبار و ارزش علمی یک منبع و... .
خانم سعیدی اعلام کرد: زمان و دوران تالیف و تدوین یک منبع ، شخصیت و اتقان علمی نویسنده ، از جمله عوامل اعتبار بخش به منابع هستند. ایشان در پایان این کارگاه، ابزار های منبع یابی را بیان کرد که عبارتند از : کشف وشناسایی کلید واژه های تحقیق ، مترادف ها و متضاد های آن ، مراجعه به واژه نامه ها و مصطلح نامه ها جستجوی روشمند در اینترنت و پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی مانند ایران داک و... ، جستجوی روشمند در نرم افزار های مختلف است که از جمله این نرم افزار ها، می توان به نرم افزار فقه و اخلاق اسلامی و نرم افزار مشکات اشاره نمود.