بررسی تطبیقی بازی کودکان از دیدگاه مکتب اسلام و روانشناسی
شخصيت و ابعاد مختلف تربيتي كودكان از طريق بازي شكل ميگيرد. بازي موجب تربيت، رشد و پرورش كودكان ميشود كه شامل جنبههايي مانند: افزايش خرد، تربيت از طريق آموزش و يادگيري، پرورش روحي و رواني، رشد اجتماعي، رشد جسماني ميباشد. همچنين ممكن است بازي سبب زيانهايي مانند آسيبديدگي جسماني و زيادهرويهايي كه باعث كاهش خرد،بازيگوشي، بيتوجهي به هدف و عدم مسئوليتپذيري شود. براي مقابله با اين زيانها ميتوان با تمهيدات و آمادگيهايي از وقوع اين زيانها تا حدودي جلوگيري كرد. ما انسانها در دوران كودكي بازي كردهايم و پيامبران، امامان و تمام انسانها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. بازي را بايد شناخت؛ تا بهعنوان وسيلهاي براي تعالي و كمال خود و فرزندانمان از آن استفاده كنيم. بازي آثار و فوايد فراوان اي دارد؛ بهگونهاي كه در آيات قرآن، احاديث و روايات به اهميت آن اشارهشده است. از اين آثار و فوايد بهخصوص از ديدگاه اسلام كه معيار و الگوي مناسبي براي تمام انسانها بهويژه مسلمين جهان ميباشد بايد نهايت استفاده را براي تربيت فرزندان برد. هدف اين پژوهش آگاهي از آثار و فوايد تربيتي بازي كودكان از ديدگاه اسلام است. دادهها به شيوه توصيفي تحليلي و اسنادي ارزشيابي شد، بازي و اسباببازيهاي مناسب، نقش بسزايي در رشد جسماني، اجتماعي، اخلاقي و ذهني كودك داشته و علاوه بر اين، بازي نياز طبيعي كودك محسوب ميشود؛ ازاينرو بازي بهترين وسيله براي القاي مفاهيم تربيتي به كودكان زير هفت سال ميباشد.
- : سطح3
- : اخلاق و تربيت اسلامي
- : همدان
- : همدان
- : همدان - همدان - مدرسه علمیه تخصصی فدک