جایگاه شهرت فتوایی و اجماع در استنباط احکام از نظر امام خمینی ره وایت الله خویی ره
شهرت در لغت به معناي امري واضح است و در اصطلاح به معناي مشهوري است كه مستند آن معلوم نباشد. واجماع نيز در لغت به معناي اتفاق، گردآمدن وجمع كردن است و در اصطلاح يعني اتفاق جماعتي از مجتهدين امت بر امري از امور ديني است كه اتفاق آنها كاشف از رأي معصوم باشد. از نظر فقهاي شيعه هم حجيت اجماع ازجهت كاشف بودن از رأي ونظر معصوم (ع) است. در مورد جايگاه شهرت فتوايي امام خميني (ره)معتقد به تفصيل بين اصول متلقات قدما وغير آن وحجيت شهرت قدمايي كه داراي اصول متلقات هستند، مي باشد ودر مقابل آيت الله خويي (ره) در همه ادله ي شهرت فتوايي اشكال وارد كرده وشهرت فتوايي را نمي پذيرند.
جايگاه اجماع نيز از منظر امام خميني (ره) و آيت الله خويي(ره) ونقاط اشتراك وافتراق دو ديدگاه بررسي شده است. از نظر امام خميني (ره) حجيت اجماع مبتني بر طريق حدس بر وجود ملازمه عاديه بين آرا فقها ونظر معصوم (ع) وياكشف از دليل معتبر نزد مجمعين است كه به دست ما نرسيده است. در صورتي كه آيت الله خويي (ره) همه طرق مختلف اثبات اجماع را رد نموده و براي عدم مخالفت با بزرگان فقهاء، راه احتياط را پيش گرفته اند.
روش حل مساله در اين رساله تلفيقي بوده است؛به طوري كه، نخست توصيف وتبيين وسپس تحليل اطلاعات گردآوري شده انجام شده است و سپس در بررسي تطبيقي به مقارنه ومقايسه نظرات اين دوفقيه بزرگ پرداخته شده است
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مدرسه علمیه تخصصی معصومیه