مُلك حضرت طالوت (عليه السلام) در قرآن
در قرآن، مُلك طالوت7 در آيات 246ـ251 سورۀ بقره بيان شده است. هر چند در نگاه مفسران واژۀ «مُلك» به معناي «زمامداري» آورده شده است، ماهيت و دامنۀ «ملك» براي كساني كه از جانب خداوند به عنوان «مَلِك» معرفي شدهاند، بسيار متفاوت است كه اين انگيزۀ نگارنده در اين تحقيق بوده است، ضمن اينكه از ميان رسولاني چون «يوسف7، موسي7، داوود7 و سليمان7، شرط نبي يا رسول بودن براي حضرت طالوت7 مطرح نبوده است. خداوند زمينۀ حضور حضرت طالوت7 را اينگونه رقم زد كه ملأ قوم در ميان بنياسرائيل به پيامبر زمانهشان رجوع كرده و درخواست كردند كه مَلكي را بر اينها قرار دهد تا با فرماندهي او به جنگ با جالوت و لشكريانش بروند. آن فرد برگزيدۀ الهي، طالوت7 است. نوع و كيفيت فتنهاي كه بنياسرائيل در آن مقطع زماني با آن مواجه شده بود، با گونهاي از مُلك كه از جانب خدا برپا شده بود در ارتباط بوده است. فتنهاي كه محدود به دشمنان انسي نبوده است؛ و براي مقابله نيز، خداوند سطحي از مُلك را به طالوت ايتاء كرد كه امكان مقابله با آن فتنۀ خانمانبرانداز ﴿ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا﴾ (بقره، 246) همخواني داشته باشد. لذا شايسته است ماهيت مُلك طالوت، چگونگي شكلگيري، شاخصهها و نيز جايگاه اين ملك در گونههاي ملكداري مورد بحث قرار گيرد. از اين رو، پژوهش حاضر با روش توصيفي تحليلي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به قانون «حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ» مبني بر اينكه «هر آنچه در امت سالفه (و يا بنياسرائيل) واقع شده، نعل به نعل در امت اسلام هم واقع ميشود»، شناخت مُلك حضرت طالوت7 در اين مقطع زماني از انقلاب اسلامي چه جايگاهي دارد؟ بدين نتيجه دست يافت كه انقلاب اسلامي نيز در اين مقطع زماني، مانند حكومت حضرت طالوت7 با دشمنان جني و انسي به گونهاي خاص مواجه بوده كه پرچمدار آن يهود و رژيم اسرائيل بوده است، لذا الگوبرداري از ماجراي زمان طالوت7 بيانگر نگاه راهبردي براي مواجهه با جالوتيان زمانه است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : مازندران
- : بابل
- : مازندران - بابل - مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت خدیجه «علیها السلام»