محل سجود از ديدگاه فقه فريقين

شناسه محتوا : 31622

1398/12/15

تعداد بازدید : 246

بر هر مسلماني لازم و ضروري است كه در نماز پيشاني خود را بر آنچه كه سجده بر آن صحيح است بگذارد. تمام فقهاء اهل سنت و شيعه اجماع دارند كه سجده بر خاك و سنگ صحيح است؛ اما فقهاء شيعه با ادلهي قرآني و روايي محل سجدهي نماز را زمين و آنچه از زمين ميرويد به غير از خوراكيها و پوشيدنيها را در حال اختيار جايز ميدانند؛ اما در زمان اضطرار هر آنچه را كه در حال اختيار ممنوع ميدانستند جايز ميدانند.كه از جملهي آن موارد سجده بر لباس، عمامه و... مي باشد .ولي فقهاءي اهل سنت علاوه بر آنچه شيعه به عنوان محل سجده قبول دارند را با ادلهي روايات پيامبر(صلي الله عليه و آله)، قول اصحاب و قياس جايز ميدانند.مانند: سجده بر لباس، حصير، پشت كمر انسان و غيره مي باشد. كه استناد آنها به اين ادله اشكالاتي دارد:. از جمله ضعف سند، عدم فهم دقيق مضمون روايتو... ميباشد. اما اهل سنت سجده بر مهر را قبول ندارند و سجده بر مهر را تا حد شرك مي دانند. زيرا آنها معناي مسجود له با مسجود عليه را يكي دانسته اند . اين تحقيق با روش توصيفي تحليلي محل سجده از ديدگاه فريقين مورد بررسي قرار داده است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : یزد
  • : اردکان
  • : یزد - اردکان - مرکز تخصصی فاطمه الزهراء«علیهاالسلام»