بررسي تطبيقي انسان كامل و واسطه فيض از ديدگاه علامه طباطبايي و شهيد مطهري
چكيده
كمال خواهي يك گرايش اصيل ,مستقل و البته فطري و ذاتي است . انسان كامل يك آرمان است كه رسيدن به آن بعنوان نوعي هدف در نظر گرفته شده است . انسان كامل واسطه فيض الهي است بيشتر مسلمانان براساس ادله عقلي و نقلي معتقدند كه مجاري فيض الهي بايد از روشي خاص به موجودات امكاني برسدو اين اصل در امور تكويني و تشريعي جاري و ساري بوده است . مبحث انسان كامل و واسطه فيض مورد اهتمام انديشمندان از جمله علامه طباطبايي و شهيد مطهري بوده است . انسان كامل واسطه ي فيض الهي است به اين معنا كه مدد الهي و فيوضات خداوندي از مجراي انسان كامل به همه موجودات رسانده مي شود.وانديشمندان جهان اسلام در طول تاريخ ويژگي هاي براي انسان كامل بيان كرده اند كه حاكي از مشابهت در شرايط كمال است اما در تبيين مصداق«انسان كامل» ، امكان شناخت و نوع نگاه به او ، اختلاف نظر وجود دارد لذا اين تفاوت ديدگاه ها باعث تغييررويكرد در مصداقيت واسطه هاي فيض الهي نيز رسيده . اين دو انديشمند در بحث انسان كامل و واسطه فيض از تعاليم عرفان و فلسفه بهره جسته اند . انسان كامل و واسطه فيض از منظر علامه نگاهي عرفاني و معنوي به آن شده است كه مصداق آن در عالم امكان انبياو اوصيا الهي بوده اند اما شهيد مطهري در اين خصوص نگاهي عقلاني و فلسفي داشت و مصداق آن را هر شخصي كه داراي حيات طيبه باشد دانسته از اين رو امكان شناخت آن بر هر فردي كه واجد شرايط كمال هست فراهم شده است .
كليدواژه: انسان كامل، واسطه فيض، علامه طباطبايي، شهيد مطهري.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : هرمزگان
- : بندرعباس
- : هرمزگان - بندرعباس - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه«س» - سطح سه