مازندران كرسي آزاد انديشي حمایت از کالای ایرانی آري يا خير؟

شناسه محتوا : 28727

1397/08/23

تعداد بازدید : 360

  • : مازندران
  • : چالوس
  • : امام حسین علیه السلام
  • : خانم زهرا خسرو شاهی
  • : حجه الاسلام و المسلمین اسفندیاری
  • : حجه الاسلام و المسلمین سید حمید مطهری

چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث :
از آن جا که مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید و در جایگاه ولی فقیه است پیام ایشان بر ما به عنوان فتوا و حکم بر حرام بودن استفاده از کالای خارجی در صورت موجود بودن کالای ایرانی مشابه آن می باشد. با طرح 17 ماده ای از سوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی تمامی موسسات دولتی، غیر دولتی در حمایت از کالای ایرانی موظفند در ارجاع کار اعم از استفاده از وجوه عمومی یا درآمدهای خود و ... از قانون حمایت از کالای ایرانی حمایت کنند، به این صورت که تمام زنجیره تولیدی اعم از ماده اولیه، ساختار، خط تولید و ... تا حد امکان تماما از منابع ایرانی استفاده گردد و حتی در هیأت مدیره اش تا حد ضرورت ای از نیروی انسانی ایرانی باشد. مشکلاتی هم چون پایین بودن کیفیت کالای ایرانی، بالا بودن قیمت کالاهای با کیفیت ،وجود قوانین دست و پاگیر در روند سرمایه گذاری و تولید کالای ایرانی ـ مالیات، گرفتن مجوز، اجاره بها و ...، نبود کالای مشابه ایرانی و یا عدم کارآمدی آن، پایین بودن عزت نفس ایرانی، مسئله نظام بانکی که به فتوای اغلب مراجع بانک های ایرانی ربوی است که در تحقق حمایت از کالای ایرانی وجود دارد. در تحقق پیام سال همدلی ملت و عزم دولت توأم با هم را می طلبد که در هر دو با نقص مواجه هستیم.»

چکیده نظرات استاد منتقد :
استاد منتقد در این کرسی گفت:« اگر با این نگاه که مقام معظم رهبری هم رهبر سیاسی ـ در جایگاه ولایت فقیه و رهبر کشورـ و هم مرجع تقلیداست به این بحث بپردازیم حمایت از کالای ایرانی باید از صرف شعار بودن در بیآید؛ بخصوص که خطاب در آن بیشتر با مردم بوده است. یکی از نقدهای وارد شده بر مسائل ارائه شده، کنار گذاشتن تعصب است. البته یکی از وظایف ما در تحقق حمایت از کالای ایرانی این است که تعصب ایرانی مردم را تحریک کنیم. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد که قرار نیست درهای ورودی کشور را ببندیم؛ زیرا در بعضی صنایع همچون دارو سازی نیاز به دانش فنی و مواد اولیه هستیم و تا قبل از بومی سازی شدن آن نمی توان دست به همچین کاری زد. ـ بزرگ ترین خریدار نفت ایران، کشورهای کره، چین و هند هستند که پس از ماجرای برجام و عدم تضمین اجرایی در خصوص بندهای آن، به جای پرداخت پول، کالا تحویل ایران می دهند یا کشوری چون روسیه به علت مشکل اقتصادی در ازای خرید خاویار، چوب نرّاد به ایران می دهد. اگر بخواهیم مردم در حمایت از کالای ایرانی از جهت تعصب تحریک کنیم و دولت همچنان کالا وارد کند نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم. پس باید عزم دولت و همدلی ملت با هم باشد. در تولید کالای داخلی نداشتن تنوع در طراح و رنگ، عدم برندسازی، بالا بودن قیمت کالاهای با کیفیت از جمله معضلات می باشد. وجود قوانین دست و پاگیر هم در تولید و هم در سرمایه گذاری از معضلات دیگری ست که سد راه تحقق این موضوع است. متاسفانه تبلیغات زیاد کالای غیر ایرانی در رسانه ملی، فضای مجازی و در سطح شهرهای کشور معضل جدی هست. به عنوان نمونه  بزرگترین بیلبور تبلیغاتی که به عنوان بزرگترین بیلبور در غرب یا کل استان مازندران هست ساعتی که تولید کشور فرانسه هست را تبلیغ می کند. معضل جدی دیگری که نباید مغفول بماند این است که خود تولید کننده نسبت به کیفیت کالای تولیدی خویش ایمان دارد یا نه؟ نمونه عینی آن پاسخ دیر عامل شرکت امرسان که در خانه خویش غالب وسایل برقی خانگی از تولیدات خارجی است می توان بیان کرد

نتایج دیدگاه موافق:
1-تغییر دادن اندیشه غلط مردم مبنی بر بی کیفیت بودن کالای ایرانی
2- بالارفتن عزت ایرانی
 3-داشتن ارق ملی در راستای حمایت از کالای ایرانی
4- حمایت از کالای ایرانی به معنای بستن درهای کشور و محصور ماندن ما نیست
5-. مبادله کالا به کالا با کشورهایی که در ازای خرید نفت از ایران قادر به پرداخت پول نیستند.
6- ممانعت از قاچاق کالاهای ایرانی توسط نیروهای دولتی
 7-عزم دولت و همت ملت برای تحقق این شعار

نتایج دیدگاه مخالف :
1-عدم کیفیت کالای ایرانی
 2-قیمت بالای اجناس با کیفیت
 3-عدم شناخت مارکهای ایرانی
4-خریدن برند معتبرخارجی توسط تولیدکننده های داخلی
5-تبلیغ اجناس خارجی در تابلوهای تبلیغاتی شهری
6-فروانی اجناس خارجی در بازار
7-عدم استفاده بعضی تولیدکننده های داخلی از تولیدات داخلی

جمع بندی داور :
اگر حمایت از کالای ایرانی را به عنوان شعار بدانیم، بحث دعوتی و تعارفی است و با پایان رسیدن سال97 به اتمام می رسد اما اگر به نامگذاری سال به عنوان پیام بنگریم باید منعقد و محقق شود. در طی 10 سال گذشته اکثر پیام های سال، پیام اقتصادی با عناوین مختلف است و در سال 97 به صورت جدی تر مطرح نمودند. حال چه کنیم تا این پیام محقق گردد؟ دولت که منظور همه مجموعه ای است که در بدنه دولت کار می کنند اعم از تولید کننده، صادر کننده، قانون نویس، مجری قانون و ... باید در تحقق این پیام به طور جدی وظیفه خود با دقت در قوانین، نظارت بر اجرای قوانین و تغییر سیستم اقتصادی را انجام دهند. برای روشن شدن مطلب به عنوان مثال توجه کنید که برای راه اندازی یک کارگاه تولیدی وامی در جهت از حمایت از تولید کننده تخصیص یابد و نظارتی بر این باشد که آیا این وام گرفته شده برای این منظور هزینه شده است یا نه؟ گاهی وامی دریافت می گردد اما تولید آن کارگاه رونقی نمی یابد و در پرداخت اقساط وام دچار مشکل می شوند که در این جا لازم است زمان بازپرداخت وام را تا دو سال افزایش دهد.
نکته دیگری که توجه به آن لازم است فرهنگ سازی می باشد. ما چند دهه با این فرهنگ که کالای ایرانی به درد نمی خورد یا ایران قادر به تولید کالای با کیفیت نیست زندگی کرده ایم. به عنوان مثال ماشین مدیر عامل شرکت سایپا تولید خارج است. برای تحقق حمایت از کالای ایرانی باید فرهنگ درست جایگزین فرهنگ غلط قرار گیرد که این مسئله زمان بر است. باید توجه جدی به نقش رسانه ها در کشور شود. مثلا با وجود مضر بودن پفک برای کودک همچنان شاهد تبلیغ این کالا در رسانه ملی هستیم. تعصب مطرح شده در فرمایشات مقام معظم رهبری ارق ملی داشتن است. مردم به مسئولین نگاه می کنند؛ النّاس علی دین ملوکهم. در این راستا نیازمند همراهی مسولین و مردم باهم هستیم.ضمنا طلاب نیز علاوه بر رعایت این اصل در زندگیشان باید مبلغ این شعار در تمامی عرصه های اجتماعی باشند.

مطالب مرتبط