تکامل برزخی نفس از منظر آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی
چكيده
يكي از دغدغههاي انسان ديني، برزخ و تحوّلات نفساني در اين برهه از حيات است. اين اثر با بررسي وتحليلتكاملبرزخي از ديدگاه دو انديشمند معاصر، آيتالله جوادي و حسنزاده آملي، تلاش ميكند تا حقيقت را روشن و موانع علمي را برطرف سازد. نگاهي به آثار علمي انديشمندان اسلامي در ادوار گذشته، بيانگر اين است كه برخي از آنها تكامل برزخي نفس را پذيرفته و با مباني فلسفي و دلايل نقلي، به تبيين آن پرداختهاند. برخي نيز تكامل نفس در حيات برزخي را ناممكن دانستهاند. دليل عمدۀ مخالفان، عدم وجود مادّه و قوّه و مادّي انگاري قوۀ خيال، در حيات مجرّد برخي است. اين دلايل از ديدگاه هر دوانديشمند نقد و بررسي شده است. انديشمندِ معاصر، استاد حسنزادۀ آملي، مبحث مادۀ برزخي را مطرح نموده و رفع مشكل تكامل در برزخ را مبتني بر اين مهم ميدانند. در اين نگاره، سعي شد تا با استفاده از كتب فلسفي ساير انديشمندان، اين نظر، تبيين گردد. استاد حسنزاده، با توجه به مباني متأثر از حكمت متعاليه، مسألۀ اتّحاد ادراك مدرَك و مدرِكرا مطرح نموده و براين عقيدهاند كه لذّت حاصل از ادراك صور اعمال وتمثلات برزخي، اسباب توسعۀ وجودي و كمال نفس را حاصل ميكند. تجرد برزخي قوۀ خيال و تبيين توانمنديهاي نفس ناطقه، و اثبات تداوم آن در حيات برزخي، يكي از محكمترين مبانيِ ديدگاه تكامل برزخي نفوس است كه هر دو بزرگوار به آن اهتمام ورزيدهاند. چينش نظاممند و منطقي استاد جواديآملي در ترسيم مباني عقلي تكامل برزخي نفوس از منظر آيات و روايات، بسيار جالب و بديع است. گزينش، فهم و استنباط، استدلالات عقلي در تفاسيرآيات و اشارات و توضيحاتي كه ايشان درذيل روايات بيان نمودهاند، يكي از نوآوريهاي اين اثر ميباشد.
- : سطح3
- : فلسفه اسلامي