در طول تاریخ همیشه افرادی بوده و هستند که به درجات بالایی از علم و عمل دست یافته و در پی آن برای شکوفایی فکری، فرهنگی و ایمانی مردم از هیچ خدمتی دریغ نورزیده اند.استاد معظمه فاطمه سیده خاموشی(طاهایی) نیز از همین گروه پرتلاش و خستگی ناپذیر بودند که عمر گرانمایه و ثمربخش خویش را در راه کسب و نشر معارف اسلامی به کار گرفته بودند.تلاش و کوشش ایشان پیوسته در جهت شادابی هر چه بیشتر شجره طیبه اسلام بوده است؛ شجره ای با ریشه هایی استوار و شاخه هایی بلند و پرثمر که جویندگان حقیقت و دوست داران معرفت را همچنان بهره مند می سازد.زندگی این بانوی فرهیخته را می توان به دوازده فصل مختلف تقسیم کرد که در ذیل آنرا مشاهده می کنید:
فصل اول: خاندان و تبار
استاد طاهایی در سال 1309 هجری شمسی مطابق با اول محرم، پا به عرصه وجود نهادند. پدر بزرگوار استاد فرزانه، حاج سید عبدالله خاموشی از تجار بنام، متدین و مورد وثوق بازار تهران به شمار می رفتند.
ایشان از سن 4 سالگی که پدر را از دست داده بودند، با دو برادر و مادر جوان خود در تهران زندگی می کردند. از زبان مادر آن بزرگوار در مورد کودکی فرزندشان خوابی شنیدنی نقل شده است: شب سال نو بود من و بچه ها شام نخورده، با گریه خوابیدیم. خواب دیدم درب اتاق باز شد و خانمی وارد شدند، ایشان یک سینی در برابر من گذاشتند که محتوای آن یک شمع بزرگ در وسط و 12 شمع کوچک در اطراف آن بود؛ آن بانو شمع ها را روشن کرده، از اتاق خارج شدند و من از خواب بیدار شدم؛ در حالی که نور امید در دلم بود فردا صبح خواب را برای ایشان این گونه تعبیر می کنند که شمع وسط سید عبدالله است که 12 شمع دیگر از نور وجود او روشن می شود. این خواب سال ها بعد به حقیقت می پیوندد و آقای خاموشی دارای 12 فرزند می شوند که استاد معظمه فرزند بزرگوار ایشان است.
مرحوم سید عبدالله، در نزد علماء نیز از احترام خاصی برخوردار بودند. آقای دکتر سید مهدی خاموشی [مسئول سازمان تبلیغات اسلامی] نقل می کنند: وقتی در قم خدمت آیت الله وحید خراسانی رسیدم و خود را معرفی کردم که نوه سید عبدالله خاموشی هستم، ایشان به تمام قد بلند شده، تواضع کردند و فرمودند: این احترام به خاطر پدر بزرگ شما بود.
خانم شوکت حاج ترخانی، مادر استاد طاهایی نیز دختر یکی از خانواده های خوش نام و اصیل و بانویی خیّر و مهربان بودند.
استاد معظمه در مصاحبه ای آن بانوی بزرگوار را این گونه معرفی می کنند:
مادرم بسیار متدین بوده، از نظر فکر و عقیده و شیوه عمل و اخلاق نمونه بودند. ایشان در تمام مسائل زندگی به ویژه تربیت اولاد درکی عالی داشتند و سعی شان بر این بود که فرزندانی صالح، باتقوا و متخلق به اخلاق اسلامی تربیت کنند.
لذا با اینکه پر مشغله بودند ولی از لحظه لحظه اوقات خود برای دمیدن نور معنویت در جان کودکانشان استفاده می کردند. به طور مثال هر بامداد هنگام مرتب کردن خانه و رسیدگی به امور، با صدایی خوش دعای صباح را زمزمه نموده، در موقع آشپزی نیز یک جزء قرآن را تلاوت می کردند.
به هر حال دوران کودکی استاد در خانه ای پر از صفا و صمیمیت و در کانونی از نور ایمان و معنویت سپری شد. استاد بیشترین موفقیت خود را مرهون زحمات پدر و مادر و دعای خیر ایشان می دانند.
فصل دوم: ازدواج
ازدواج مرحلهی سرنوشت ساز در زندگی تمام انسان هاست که می تواند پنجرهای به سوی موفقیت و پیشرفت به روی فرد بگشاید. این مرحله در زندگی استاد با وجود مرحوم حجه الاسلام سید هاشم طاهایی شکل گرفت. ایشان روحانی و سخنران جلسات دینی پدر استاد بودند و مراوده و آشنایی این دو بزرگوار سبب شد که خانم فاطمه خاموشی در سن دوازده سالگی طی مراسمی ساده به عقد سید جلال الدین طاهایی در آمده و به خانه همسر نقل مکان نمایند.
تا ده سال بعد محل سکونت این زوج جوان فقط یک اطاق در خانه پدر شوهر بود؛ تربیت صحیح، قناعت، کم توقعی و آیین همسرداری نیکویی که استاد از مادر آموخته بودند، سبب شد که سالهای اولیه زندگی مشترک با وجود شرایط نسبتا دشوار با آرامش سپری شود؛ به طوری که ایشان همواره در نقل خاطراتشان از آن دوران به خوبی و خوشی یاد می کردند.
فصل سوم: هجرت به مشهد مقدس
وقتی گرمای خورشید ولایت به جسم و جان آدمی می تابد، فصل تازه در دفتر زندگی وی می گشاید. به یقین عشق و محبت فراوان و بی شائبه استاد به معصومین(علیهم السلام) تأثیر بسیاری در جهت خط مشی آینده ایشان داشته است. استاد معظمه درباره چگونگی هجرت خویش به مشهد مقدس می فرمایند:
من از ابتدا علاقمند به سکونت در مشهد مقدس بودم و به آن می اندیشیدم اما این آرزو نه در اوان جوانی بلکه سال ها بعد بر آورده شد؛ یعنی در یک سفر که به زیارت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) آمده بودیم، گفتند تا یک ماه دیگر در اینجا ساکن می شویم.
استاد هجرت به مشهد مقدس را آزمایشي از طرف حضرت ثامن الحجج می دانستند برای این که معلوم می شود آیا قدردان نعمت مجاورت هستند یا نه؟ «لیبلونی ءأشکر ام أکفر»
فصل چهارم: تحصیلات و اساتید
چون هم زمان با برنامه بی حجابی و چادر برداری رژیم پهلوی بود تحصیلات کلاسیک ایشان در هیچ آموزشگاهی سپری نشد، اما پدر استاد با آوردن معلم خصوصی به منزل باعث شدند ایشان دروس دوره های فوق را خارج از مدرسه و با موفقیت بگذرانند.
در آن زمان، به هیچ وجه امکان تحصیلات حوزوی برای خواهران مرسوم نبود؛ لذا استاد در ابتدا دروس عربی، اخلاق، تفسیر، احکام را نزد استاد حجه الاسلام سید هاشم طاهایی پدر [پدر شوهر] و همچنين سيد جلال الدين طاهايي{همسر}آموخته، اما بعدها عشق به آموختن بیشتر و آموزش و داشتن هدفی والا سبب شد که درس را ادامه داده و از محضر اساتید بزرگی کسب فیض نمایند. از جمله:
1. مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی [دایی بزرگوارشان]
2. مرحوم حجه الاسلام سید هاشم طاهایی(پدر شوهرشان)
3. شهیدحجه الاسلام عبدالکریم هاشمی نژاد
4. آیت الله سید علی خامنه ای [مقام معظم رهبری]
5. حجه الاسلام شیخ غلام حسین تبریزی (عبد خدایی)
6. آیت الله نهاوندی
7. حجه الاسلام موسویان
فصل پنجم: جلوه هایی از نهضت علمی، فرهنگی استاد
به طور کلی برای تبیین جایگاه اندیشه های ایشان می توان گفت ستون فقرات نظام فکری استاد طاهایی را قرآن و احادیث معصومین صلوات الله علیهم اجمعین تشکیل می داد و به یقین بینش و بصیرت ایشان معلول همین اندیشه قرآنی است. استاد طی نیم قرن فعالیت فرهنگی هماره در این دغدغه بوده اند که کجا دردی هست و کجا نیاز به درمان دارد و در کار دین و دینداری چه توصیه ای باید کرد؛ به بیان دیگر در باب آسیب شناسی دینداری، یعنی شناخت آفات و موانعی که مانع دینداری مردم می شود کارشناسی نموده، مباحثی را ارائه می دادند و همچنین در جهت آسیب شناسی دینی، یعنی در جهت شناخت آفاتی که به اصل دین لطمه می زند به طرح مباحث می پرداختند. در تمام این سال ها استاد طاهایی با درایت و نکته سنجی و انتخاب دقیق، مطالب علمی مورد نیاز جامعه را بیان کرده و در ضمن آن راهکارهای علمی را ارائه نموده اند، نگاهی گذرا به سلسله درس های ایشان گواهی روشن بر این مدعاست.
فعالیت های فرهنگی استاد از سال 1335 و در مشهد مقدس آغاز شد. شرایط فرهنگی بانوان آن دوره بسیار سخت و به طور یقین تشکیل کلاس های معارف اسلامی و تدریس علوم دینی توسط یک خانم برای خیلی از افراد غیر قابل هضم بود. متحجران و کسانی که نگاه روشنی به جایگاه زن در اسلام نداشتند موانعی بر سر راه ایجاد می نمودند. اما به یاری حق بانوان مشتاق و علاقه مند گرد شمع وجود ایشان حلقه زده و جمعیت کثیری برای یادگیری علوم اسلامی در مجالس درس ایشان گرد می آمدند. به طوری که منزل گنجایش خواهران را نداشت. با تشویق و پشتیبانی مرحوم آیت الله العظمی میلانی و همت یکی از خیرین [مرحوم آقای ناصری] و اهدای زمین در سال 1345 ساختمانی جهت تدریس به نام مکتب نرجس بنا و هنوز کار ساختمان به پایان نرسیده بود که کلاسهای درس به آنجا منتقل گردید.
لازم به ذکر است مکتب نرجس هنگامی شروع به کار کرد که در کل کشور هیچ حوزه ای برای تحصیل علوم دینی خواهران وجود نداشت.
جذب 300 نفر از خواهران علاقه مند که بخش عظمیی از آنان را دانش آموزان و دانشجویان و به طور کلی قشر جوان تشکیل می دادند، بسیار عجیب به نظر می رسید و برگزاری جلسات مستمر پرسش و پاسخ ویژه دانشجویان نیز با شور و هیجان و استقبال فراوان روبرو بود.
قلم در بیان خدمات و فعالیتهای فرهنگی استاد در طی نیم قرن به راستی ناتوان است. در این راستا برخی از تقدیرهای به عمل آمده از استاد به شرح ذیل می باشد:
الف) خادم فرهنگ: در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1382 مراسم تقدیر از خادمان نمونه فرهنگ عمومی با عنوان نیک نامان جاوید در تهران برگزار شد. در این مراسم از استاد معظمه به عنوان خادم نمونه فرهنگ عمومی تقدیر به عمل آمد.
ب) خادم قرآن: در تاریخ آبان 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مراسم تقدیر و تشکر از خدمت گزاران قرآن کریم برگزار گردید. در این مراسم استاد فاطمه سید خاموشی (طاهایی) به عنوان خادم قرآن معرفی و به جهت نشر و ترویج فرهنگ قرآنی از خدمات ایشان قدردانی شد؛ سپس رئیس جمهوری وقت هدایا و لوح تقدیری را به عنوان یاد بود به استاد اهدا نمود.
فصل ششم: با استاد در عرصه تعلیم
در سالهای ابتدایی تأسیس مدرسه علمیه نرجس، مسئولیت آموزش طلاب فقط به عهده استاد طاهایی بود ایشان دروس علوم پایه چون، منطق، ادبیات عرب، اصول، فقه و کلام را با استفاده کتبی چون حادی عشر، منطق مظفر، حاشیه ملا عبدالله و جامع المقدمات و... تدریس می نمودند. علاوه بر تدریس دروس فوق، درسهایی چون تفسیر، نهج البلاغه، تعلیم و تربیت، حقوق خانواده، اقتصاد و... را نیز بر عهده داشتند. اما در دهه اخیر به علت مسئولیت ها و مشغله های فراوان استاد در عرصه تعلیم، تنها در برنامه های صبحگاهی حوزه علمیه نرجس از محضر ایشان کسب فیض می شد. سلسله مباحث سیره معصومین، شرح خطبه حضرت زهرا(علیها السلام)، حقوق خانواده، امام شناسی (شرحی بر زیارت جامعه کبیره) و بحث های اخلاقی از درسهای اختصاصی ایشان برای طلاب بود و جویندگان علوم و معارف قرآنی هم که طلبه رسمی نیستند عصر هر سه شنبه از سلسله درسهای تفسیری ایشان با نام آیات الولایه برای مستمعین تایپ و تکثیر می شود، بهره بردند. استاد طاهایی خارج از مدرسه علمیه نرجس نیز فعالیت هایی در عرصه تعلیم داشته اند و دروسی چون اخلاق و معارف اسلامی و الهیات را در مراکز تربیت معلم و دانشکده ها... تدریس کرده و همکاری با چندین سایت علمی تربیتی نیز از دیگر فعالیت های ایشان در عرصه تعلیم می باشد.
فصل هفتم: همگام با استاد در عرصه تبليغ
قرآن کریم می فرماید: «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا الله مثنی و فردی»
(ای رسول ما) بگو که من به یک سخن شما را پند می دهم و آن سخن این است که شما خالص برای دو نفر دو نفر یا یک یک در امر دینشان قیام کنند. (سبأ/46)
استاد طاهایی با هدف تعلیم و تربیت مادران و دختران بر محوریت دین پا به عرصه تبلیغ نهاده و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ ننمودند. فراوانی جلسات تبلیغی ایشان در طی نیم قرن فعالیت، ما را از احصا و شمارش تعداد سخنرانی هایشان ناتوان ساخته است به عنوان مثال از ابتدای تأسیس مدرسه علمیه نرجس، به ویژه در طول ماه مبارک رمضان جلسات مستمر تفسیر قرآن توسط ایشان برقرار بوده، یا بیشتر ایام محرم و صفر و دهه فاطمیه را در سطح شهر مشهد، تهران و سایر شهرستان ها سخنرانی داشته اند. همانطور که سال های متمادی از 1359 الی 1373 در حسینه نصرت مباحث مختلف از جمله مبحث روان شناسی کودک را آموزش می دادند و روزهای شنبه در مجتمع بنی فاطمه به شرح دعای مکارم الاخلاق می پرداختند. آری مساجد، حسینیه ها، مراکز آموزش عالی، مجتمع های فرهنگی و... همه از مکان هایی است که صدای دلنشین و کلام گرم استاد طاهایی را در خود ضبط کرده است. از فعالیت های ایشان در خارج از ایران نیز می توان به تشرف به بیت الله الحرام جهت امر تبلیغ و همچنین از سفری به پاکستان که در کنگره چهاردهمین قرن ولادت حضرت زینب 5 سخنرانی ایراد نمودند و نیز از سفر به دبی در راستای ترویج معارف اسلامی نام برد؛ ضمن آنکه ایشان مدعو بسیاری کنگره و اجلاسها بوده، به عنوان صاحب نظر در بسیاری از همایشها شکرت می نمودند.
استاد موضوع سخنرانی های خود را با دقت بسیار انتخاب می کردند و هماره نیاز مخاطب را با حفظ محوریت قرآن و کلام معصومین(علیهم السلام) در نظر داشتند.
اینک به موضوعاتی چند از کلام استاد اشاره می کنیم: جایگاه زن در اسلام، ولایت فقیه، ایمان و ادب، ایمان و جهاد، ویژگی های مؤمن، تفسیر سور مختلف قرآن نظیر قیامت، آل عمران، بقره، نساء، انعام، اعراف و حیات طیبه...
فصل هشتم: فعالیت های سیاسی
پا نهادن در گسترده فعالیت های فرهنگی بدون منش و بینش سیاسی امکان ندارد. اما پایه گذاری یک برنامه اصلاحی فرهنگی در دوره رژیم شاهنشاهی دشوار می نمود، زیرا فضای سیاسی و فکری جامعه چنان پریشان، مسموم، تاریک و ناامن بود که پرورش و به بار نشاندن نهال فضیلت، تقوا، اخلاق و معنویت در شمار محالات محسوب می شود در آن دوران که رژیم پهلوی همه چیز حتی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) را بازیچه گرفته بود و بر سر راه پویندگان اسلام راستین به ویژه جوانان خداجوی موانع عدیده ایجاد می نمود؛ استاد طاهایی بار سنگین امانت الهی را بر دوش کشیده مقاوم و استوار در برابر تهدیدات دشمن به فعالیت ها و مبارزه های سیاسی خود ادامه دادند. به طوری که وقتی مکتب نرجس در سال 1353 توسط ساواک تعطیل شد، جلسات استاد و سخنرانی های افشاگرانه ایشان در مسجد النبی و منازل افراد معتمد متوقف نشد.
اینک شمه ای از فعالیت های سیاسی آن روزها:
1ـ حضور فعال در مبارزات سیاسی علیه رژیم ستم شاهی با الهام از تفکرات و بینش اسلامی و انقلابی مقام معظم رهبری.
2ـ تکثیر و پخش اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی امام خمینی(ره)
3ـ سازماندهی جلسات سخنرانی، تحصن ها و راهپیمایی ها بر ضد رژیم به صورت منظم. به طور مثال در راهپیمایی تاسوعا و عاشورای سال 1357 به سرپرستی استاد طاهایی با پوشیدن چادرهای سفید به عنوان کفن.
4ـ حضور فعال در اعتصابها و تحصن هایی که در منازل آیات عظام در شورانگیزترین روزهای انقلاب برگزار می شد (شرکت در اعتصاب منزل آیت الله قمی به مدت 3 روز، منزل آیت الله شیرازی که به دنبال دستگیری جمعی از خواهران در روز 17 دی ماه سال 1356 برگزار شد.)
5ـ نشر و توزیع اعلامیه در جهت حمایت از تحصن برادران در بیمارستان امام رضا(علیه السلام) و پشتیبانی از اعتصاب کارگران و مهندسین شرکت نفت و همبستگی با اعتصاب کنندگان حرم امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در سرنوشت سازترین روزهای انقلاب.
6ـ بازگشایی مجدد مکتب نرجس که از سال 1353 به دستور ساواک بسته شده بود بدون کسب اجازه از حکومت وقت به منظور هدایت بیشتر بانوان.
7ـ سخنرانی های پرشور در جمع انقلابیون شهرهای مختلف زاهدان، زابل، تهران، سبزوار و... استاد در شب 22 بهمن سال 57 در حسینیه عطاران سبزوار در جمع کثیری از بانوان سخنرانی بسیار مهمی ایراد کردند.
و اما فعالیت های سیاسی استاد پس از پیروزی انقلاب:
8ـ ژرف نگری در شناساندن چهره نفاق و دعوت جوانان به هوشیاری و بیداری.
9ـ ارتباط دائم و مستمر با جبهه ها در 8 سال دفاع مقدسی و هماهنگی با نهادهای دیگر در جهت بسیج عمومی.
10ـ حضور در جبهه های جنگ تحمیلی در استان های باختران و خوزستان در 3 نوبت و تشویق و ترغیب خانواده ها به شرکت در دفاع مقدس.
11ـ ارتباط و همکاری مداوم و مؤثر با نهادهای انقلابی و سازمان ها و ادارات مختلف (حزب جمهوری، بنیاد مسکن، بنیاد شهید، انقلاب فرهنگی دانشگاهها، نهضت سواد آموزی، جهاد سازندگی و کمک های اجتماعی)
12ـ کاندیداتوری نمایندگی مجلس شواری اسلامی در دوره سوم.
13ـ حضور فعال در تمامی انتخابات کشور و تشویق طلاب و مخاطبان به حضور گسترده و منسجم در راه پیمایی های قدس، 22 بهمن و... در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب.
استاد همواره به حضور سیاسی اهمیت فراوان می دادند؛ به همین جهت در مناسبت های لازم از افراد آگاه به مسایل سیاسی دعوت به عمل آورده، جهت روشنگری هرچه بیشتر اساتید و طلاب، جلسات پرسش و پاسخ برگزار می نمودند.
هم اکنون فعالیت های سیاسی مدرسه علمیه نرجس در تداوم خط رهبری و پیروی از ولایت فقیه ادامه دارد و حضور معنوي استاد طاهایی در تمام موقعیت های حساس چشمگیر و موجب تشویق و تحرک طلاب در عرصه سیاست روز است.
فصل نهم: فعالیت های اجتماعی
از جمله خصائل ارزنده ای که تمامی فرزندان خاندان خاموشی از پدر و مادر بزرگوار خویش به ارث برده اند، خدمت به مردم و اجتماع می باشد.
استاد که در بیان خاطرات بارها واژه خدوم را در توصیف خانواده ارجمندشان به کار برده اند، خود نیز در زمره افرادی قرار دارند که منشاء خدمات اجتماعی فراوانی بوده و هستند و ما تنها به بخشی از آنها اشاره می کنیم:
1ـ حضور فعال استاد در جریان زلزله طبس به همراه جمعی از خواهران جهت کمک رسانی به آسیب دیدگان این حادثه
2ـ جلب کمک های مردمی در تمام حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل گرگان، زلزله بم و...
3ـ راه اندازی و اخذ خدمات اجتماعی با همکاری جمعی از خیرین.
4ـ دایر نمودن واحد مشاوره و کلاس های فرهنگی در منطق محروم.
5ـ پرداخت هزینه های درمانی خانواده های کم درآمد و معرفی به بیمارستان ها.
6ـ اعطای وام قرض الحسنه به طلاب، تهیه جهیزیه، کمک به بازسازی و تجدید بنای مسکن نیازمندان، کمک به خانواده ها و طلابی که از نظر مالی مشکل دارند.
با اینکه مدرسه علمیه نرجس یک واحد فرهنگی است اما با توجه به روحیه استاد معظمه برای خدمت رسانی به مردم، خدمات اجتماعی و کمک های مالی به نیازمندان را نیز مد نظر داشته، با توجه به بضاعت و توان مالی حوزه علمیه در این راستا کوشش می نماید. همچنانکه در جهت مشاوره و پاسخ گویی به سؤالات جوانان، مسائل و مشکلات خانوادگی، اعتقادی و سیاسی نیز فعالانه به خدمت رسانی مشغول است.
فصل دهم: ابتکارات مدیریتی استاد
تأسیس حوزه علمیه برای بانوان و در نظر گرفتن مکانی که بتواند زمینه ساز رشد ایمانی و اعتلای فرهنگی آنان باشد آن هم در آن سال های اختناق، از ابتکاری ترین طرح های استاد معظمه بوده است.
اینکه بانویی بتواند به تنهایی نهادی فرهنگی را با چنین گستره فعالیت در طی 40 سال اداره نماید، به طور یقین مدیون تلاش ها، نوآوری ها و زحمات فراوان است. اینک شمه ای از ابتکارات استاد را در زمینه مدیریت مکتب نرجس با هم مرور می کنیم:
الف) نوآوری ها
فعالیت های حوزه علمیه نرجس در سه بعد آموزشی، تحقیق و تبلیغ و اشاعه فرهنگ اسلام متمرکز شده است. فعالیت کردن در این ابعاد مستلزم آگاهی از فن آوری روز است. مدرسه علمیه نرجس در راه اندازی واحد رایانه، اینترنت افتتاح سایت، راه اندازی واحد پژوهش، شرکت در برنامه های آموزشی تخصصی مانند کامپیوتری کردن سیستم کتابخانه و اخذ مجوز بولتن داخلی حوزه علمیه خواهران پیشگام بوده است.
ب) تربیت اساتید
تلاش برای خود کفا کردن حوزه های علمیه خواهران حرکتی مثبت به شمار می آید. یکی از ابتکارات استاد طاهایی از سال های ابتدایی تأسیس مکتب نرجس، تربیت استاد و نیروهای متخصص برای تدریس دروس حوزوی است. مبنای اندیشه و کار ایشان این بوده که حوزه می تواند از نیروهای با استعداد آموزش دیده خود استفاده کند، لذا هماره همین اصل در مکتب نرجس پیاده می شود؛ بدین گونه که از سال سوم، طلاب خوش استعداد و فهیم را تشویق به تدریس نموده، در این راستا راهنمایی می کنند. ایشان معتقدند که آقایان اساتید باید کمترین حضور را در حوزه خواهران داشته باشند.
در حال حاضر تمام اساتید مکتب نرجس در دروس تخصصی و علوم پایه همچون فقه، اصول، فلسفه، منطق، تفسیر علوم قرآنی... از دانش آموختگان مدرسه علمیه نرجس هستند. و در طی سالها فقط در موارد نادر و برای تدریس سطوح عالی از اساتید حوزه آقایان استفاده شده است.
این حرکت مدیریت مدرسه علمیه نرجس، برکات زیادی داشته است؛
از جمله ایجاد انگیزه برای طلاب، ارتقاء علمی اساتید و عشق بیشتر به آموختن، ایجاد فضای ددوستانه و صمیمی بین اساتید و طلاب.
فصل یازدهم: گسترش فعالیت ها
رسالت حوزههای علمیه در هر برهه از زمان، احیای فرهنگ ناب محمدی است. آشنایی خواهران با معارف دینی با توجه به نقش بسیار مهمی که زنان در نقش مادر، همسر، خواهر و... در جامعه دارند و خصوصاً با توجه به این که امروزه آنان در مشاغل مهم اجتماعی و آموزشی نقش آفرین هستند دارای اهمیت بسیار است لذا حرکت های علمی، فرهنگی هرگز نمی تواند محدود به شهر یا منطقه ای خاص باشد؛ به همین دلیل با درایت و بینش استاد طاهایی، فعالیت های مکتب نرجس پس از تأسیس رو به گسترش بوده است.
الف: تأسیس مدارس علمی نرجس و شعبات
مدرسه علمیه نرجس به همت عالی استاد به غیر از شعبه مرکزی دارای دو مدرسه دیگر نیز در شهر مشهد می باشد:
1ـ مدرسه علمیه الزهراء به مدیریت سرکار خانم اعتمادی
2ـ مدرسه علمیه زهرای اطهر به مدیریت سرکار خانم آشفته
همچنین در شهرهایی چون، ایرانشهر، زاهدان، زابل، بیرجند، تربت جام، سبزوار، کاشمر، فریمان، کرمانشاهان (صحنه) نیز شعبه های دیگر مدرسه علمیه نرجس فعال است که مسئولیت و گردانندگان این مدارس همه از شاگردان استاد طاهایی می باشند.
ب: پذیرش طلاب خارجی
تشویق اسلام به علم آموزی چنان شور و شوق دانستن را در جان خواهران طلبه شعله ور می سازد که آنان رنج پیمودن کیلومترها راه و دوری از خانه و خانواده را به جان خریده و دور از وطن به فراگیری دین و معارف اسلامی می پردازند. مدرسه علمیه نرجس همواره در جهت جذب و تربیت طلاب جوان خارجی به منظور تبلیغ و نشر اسلام و صدور اسلام به جهان پیشگام بوده است. طلابی که از کشورهای پاکستان، چین، فرانسه، آمریکا، اندونزی، تایلند، حجاز، مالزی، عراق، افغانستان، کنگو، تاجیکستان، روسیه، بوسنی هرزه گوین، برمه و آذربایجان و... می باشند.
ج: تأسیس مجتمع مشکوه
کار تعلیم و تربیت باید از سال های ابتدایی شروع شود تا مفاهیم دینی در اذهان نهادینه شود این اعتقاد استاد باعث شد که ایشان کار آموزش را از ریشه و پایه آغاز کند. لذا در سال 1372 با همت عالی خود مهد کودک، پیش دبستانی، دبستان و راهنمای مشکوه را تأسیس نمودند و در سال بعد دبیرستان و پیش دانشگاهی این مجموعه را هم به بخش های قبلی اضافه کردند.
فصل دوازدهم: تألیفات
با اینکه اکثر مباحث و سخنان مطرح شده از سوی استاد طاهایی در طی سال های گذشته قابل تدوین و تألیف است؛ لکن تعداد محدودی از سسله درسهای ایشان به صورت کتاب درآمده است که در این بخش به طور مختصر به معرفی آنها می پردازیم:
1. نام کتاب: شرحی بر خطبه فدک
مؤلف: استاد فاطمه خاموشی (طاهایی)
ناشر: به نشر
تاریخ نشر: 1385
شمارگان: 1000
سیری در خطبه فدک شرحی است روان و کوتاه بر مشهورترین خطبه حضرت زهرا(علیها السلام) ایشان در این خطبه پس از ذکر مباحث توحیدی و آثار نوبت و عترت در پاسداری از وحی به شرح کوتاهی از فروع دین و فلسفه احکام پرداخته سپس با دفاع از حریم ولایت همه کسانی را که حقوق آن عصمت را به جای نیاوردند توبیخ میکنند. آن حضرت برای اثبات حقانیت خود در ادای مالکیت فدک با آیات و سیره نبوی استشهاد می فرماید و از سر درایت و بینش، به آسیب شناسی جامعه ای می پردازند که پس از رحلت پیامبر اعظم واماند و با تضییع حقوق خاندان نبوت، روزگار گذراند.
2ـ نام کتاب: معیار شناخت شیعه
مؤلف: استاد فاطمه خاموشی (طاهایی)
ناشر:
تاریخ نشر: 1381
شمارگان: 10000
اثر فوق براساس درس های اخلاقی استاد معظمه پیرامون حدیثی از امام باقر(علیه السلام) در مورد ویژگی ها و اوصاف شیعیان واقعی تنظیم و در دوازده درس ارائه شده است. از جمله مباحث کتاب می توان به این موارد اشاره کرد: حقیقت تقوی و مراحل آن، تواضع و نشانه های آن، خشوع و امانت، همراهی با همسایگان، نیکی به پدر و مادر تلاوت قرآن و آداب آن.
3ـ نام کتاب: یری در دعای مکارم الاخلاق
ناشر: انتشارات آستان قدس
تاریخ نشر: 1366
شمارگان: 2000
اثر فوق براساس 20 جلسه مباحث درسی استاد در مکتب نرجس تدوین گردیده است. کتاب با پیش گفتاری پیرامون ارزش علم اخلاق آغاز می شود؛ سپس استاد با عنایت به آیات الهی و روایات معصوم(علیهم السلام) به شرح فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق می پردازد.
از جمله مباحث کتاب می توان به این عناوین اشاره کرد: کمال ایمان، ارزش و انواع یقین، اصلاح عمل و اندیشه توکل، آزمایشات الهی، تهذیب نفس، انواع هدایت، نظم و انضباط، کبر و عجب... و همچنین شورای تدوین استاد طاهایی در صدد انتشار ویرایشی جدید از شرح کامل دعای مکارم الاخلاق توسط ایشان می باشد.
حسن ختام
آنچه در این راستا بر زبان قلم آمد قطره ای بود ناچیز از زحمات بیشمار استاد معظمه سرکار خانم طاهایی (خاموشی) در راه تعلیم و تربیت و احیای فرهنگ ناب محمدی.
وجود ایشان گوهر کمیابی بود که در این برهه از زمان نصیب ما شده است. انسانی که در تعریف شخصیت وجودی اش، سخنی جز کلام مولا علی(علیه السلام) شایسته اش نیست آنجا که می فرماید:
«خداوند که نعمت های او گرانقدر است، در دوران های مختلف روزگار و در دوران جدایی از رسالت [تا آمدن پیامبری پس از پیامبر دیگر] بندگانی داشته که با آنان در کوثر جانشان زمزمه می کرد و در درون عقلشان با آنان سخن می گفت. آنان چراغ هدایت را با نور بیداری در گوشها و دیده ها و دلها برمی افروختند روزهای خدایی را به یاد می آورند و مردم را از جلال و بزرگی خدا می ترسانند آنان نشانه های روشنی خدا در بیابان هایند، آن را که راه میانه در پیش گرفت می ستودند و به رستگاری بشارت می دادند و روش آن را که به جانب چپ و راست کشانده می شد، زشت می شمردند، و از نابودی هشدار می دادند، همچنان چراغ تاریکی ها و راهنمای پرتگاه ها بودند.» (نهج البلاغه دشتی، خطبه222، فراز اول، ص454.)