قرآن و فرهنگ عصر نزول

شناسه نوشته : 8950

1392/09/24

تعداد بازدید : 1637

فهرست
مقدمه معاونت پژوهش --11
فصل اول : کلیات
ضرورت و اهمیت موضوع --18
تاریخچه بحث --20
مفهوم شناسی --26
1.    وحی --26
2.    دین --29
3.    معرفت دینی --33
4.    فرهنگ --36
پرسش اصلی --40
پرسش های فرعی --40
فرضیه ها --40
جلوه های فرهنگی عصر نزول در قرآن --41
1.    جلوه های دینی--43
الف) اعتقادات --43
ب) اخلاقیات --47
ج) احکام --49
      2. جلوه های غیر دینی--53
الف) جلوه های زبانی --53
ب) جلوه های غیر زبانی (محتوایی )--61
مبادی نظریه تأثیر پذیری متن از فرهنگ--63
1.    تاریخ مندی متن --65
2.    فرنگ پیچ بودن زبان--68
فصل دوم: مستشرقان و دیدگاه اقتباس
تاریخچه و چیستی استشراق--74
مبانی نظریه مستشرقان --76
مبنای نخست مستشرقان --77
مصادر قرآن از نگاه مستشرقان --79
پیشینه تاریخی انکار وحیانی بودن قرآن --82
مبنای دوم مستشرقان : انکار رسالت پیامبر(ص)--103
مبنای سوم مستشرقان: انکار الهی و آسمانی بودن دین اسلام --107
مبنای چهارم مستشرقان:فرق نگذاشتن میان منابع اسلامی دست اول با منابع دست چندم--110
دیدگاه خلیل عبدالکریم واقتباس قرآن از فرهنگ مردم حجاز--115
   نقد دیدگاه خلیل عبدالکریم--118
دیدگاه یوسف دره حداد واقتباس قرآن از تورات و انجیل--120
  اندیشه های اصلی یوسف حداد---122
      1.اهل کتاب ومصادیق های قرآنی آن--123
      2.تفاوت نصرانیت با مسیحیت--123
      دیدگاه قرآن از نظر یوسف حداد درباره اهل کتاب--125
      3.قرآن،بدون دعوت جدید ویا نبوت جدید--127
      4.قرآن،دعوت به نصرانیت--128
      5.کمال نبوت وکتاب های آسمانی درمسیح وانجیل--129
   مبانی نظری دیدگاه یوسف حداد--133
1.    قرآن ترجمه و نسخه عربی "الکتاب"--134
مصدر قرآن از منطر یوسف حداد--135
2.    انکار رسالت پیامبر اکرم (ص)--140
3.    دین اسلام ، بدون دعوت جدید و مستقل --141
ادله  دیدگاه یوسف حداد--142
نقد دیدگاه یوسف حداد--144
1.    ناسازگاری با آیات قرآن --144
2.     مقصود از واژه الکتاب در قرآن--145
3.    بررسی آیه 94 از سوره یونس--155
4.    بررسی آیه 12 از سوره احقاف--159
5.    بررسی آیات 98-90 از سوره انعام --163
6.    مبانی نظری ناصواب و سخنتن ناهمگون --168
7.     اشتراک ادیان الهی د رداشتن اصول و منشأ واحد و الهی --176
8.    دفاع نا مناسب از مسیحت رسمی --181
فصل سوم : روشن فکران دینی و دیدگاه "قرآن ؛ کلام بشری با خاستگاه الهی"
چند نکته --188
 چیستی وحی از منظر دکتر سروش --193
مبانی نظری --196
1.    هرمنوتیک فلسفی --196
2.    نگرش اومانیستی به وحی --200
3.     تأثیر پذیری قرآن از فرهنگ عصر نزول --204
4.    انکار طرح پیشین قرآن در علم ازلی الهی--215
5.    نگاه سکولاریستی به وحی --218
6.    نگاه پوزیتویستی به وحی--224
نقد مبانی نظری --227
 پیامد ها --241
1.    الوهیت زدایی از دین و بشری دانستن آن --241
2.    نادیده انگاشتن نقش جبرئیل در فرایند وحی قرآنی ---246
3.    خطا پذیری قرآن و نفی عصمت پیامبر اکرم (ص)--254
استدلال اول : اجتناب نا پذیر بودن وقوع خطا در صورت افکنی بر مضمون رحی --254
 استدلال دوم :  ناسازگاری قرآن با داده های علوم --257
4.جامعیت نداشتن دین اسلام --263
5. نفی خاتمیت --269
 6. راهیابی قبض و بسط در ماهیت وحی --273
7. فرو کاستن شأن پیامبر اکرم(ص)--278
تبارشناسی نظریه "قرآن؛ کلام بشری با خاستگاه الهی "--282
1.    نگرش تجربی دکتر سروش به رحی و شباهت آن با نگرش غالب در مسیحیت کنونی --282
2.     شباهت دیدگاه دکتر سروش با نظریه محمدیسم--287
3.    همسان انگاری قرآن با کتاب مقدس--291
4.    همسان انگاری پیامر اکرم (ص) با حضرت عیسی در مسیحت تحریف شده   --294
5.    گرایش های معتزلی--296
چند نکته پایانی--300
فصل چهارم : دیدگاه مورد تأیید برهان و قرآن:"نزول تاریخی و حضور فراتاریخی قرآن"
اصول و مبانی نظری --308
1.    طرح پیشین قرآن در علم ازلی الهی --308
2.    استقلال وحی از شخصیت پیامبر اکرم (ص)--315
3.    تأثیر نپذیرفتن قرآن از فرهنگ عصر نزول--321
4.    عصمت پیامبراکرم (ص)--327
5.    تحریف نا پذیری قرآن--330
6.    جامعیت قرآن --337
دیدگاه های مختلف درباره جامعیت قرآن--337
ادله جامعیت --346
دستاوردها--350
1.    الهی بودن الفاظ و محتوای قرآن --350
2.    قداست و قدسیت وحی --352
3.    خطاناپذیری وحی --354
4.     مرجعیت و حجیت قرآن--357
5.    پاسخ گویی قرآن به نیاز های زمان --359
جمع بندی و نتیجه گیری ---370
پیشنهاد --375
 منابع --377
نمایه ها ---391