فهرست مطالب
مقدمه—9
بخش اول
جوانان، تمایلات و ویژگی ها
مراحل سه گانه ی زندگی--14
اهمیت و ارزش نسل جوان از دیدگاه اسلام--16
1.جوانی فرصتی ارزشمند----16
2.جوان دین دار ، مایه ی افتخار خدا بر ملائکه--17
3.خوب ها و هوبی ها در چهره جوانی--18
4.پرسش از جوانی در قیامت--19
5. مسجد رفتن جوان ، موجب دفع بلاء از جامعه--20
6. جوانی ، نعمتی ناشناخته--21
ویژگی ها و تمایلات نسل جوان از دید تربیتی در پرتو روایات--23
1. قدرت فراگیری و پذیرش بسیار بالا--23
2. آشفتگی روخی و روانی---25
3. علم و تجربه اندک--28
4. استقلال طلبی--28
5. تجدد خواهی--29
6. قدرت جسمی بالا--30
7. حساس و زود رنج--32
8. آرزو مندی جوان--33
9. علاقه به دوستی با همسالان--34
10. زیبا جویی و زیبا خواهی---34
11. دین پذیری و حقیقت جویی--36
نسل جوان از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)--40
بخش دوم
علل کم توجهی یا بی توجهی برخی از نوجوانان و جوانان به دین و انجام امور عبادی
علل کم توجهی یا بی توجهی برخی از نوجوانان و جوانان به دین و انجام امور عبادی--44
1.تربیت نامناسب خانوادگی--44
2. هم نشینی با دوستان ناشایست--47
3. عدم آگاهی و معرفت لازم از دین و مجموعه از معارف آن--49
4. برداشت های غلط و نادرست از معارف دینی--52
5. ضعف اعتقادات درونی--55
6. آرزوهای طولانی و واگذاری امور به آینده--56
7. مسئولیت گریزی--59
8. هواپرستی--60
9. فقر و تنگ دستی--64
10. ناسازگاری میان قول و عمل مدعیان دین--66
بخش سوم
عوامل تربیتی و مکانیسم تربیت در دوره ی جوانی
فصل اول:
عوامل تربیتی و مکانیسم تربیت در دوره ی جوانی--70
1. خانواده--70
2. ملعمان و مربیان--78
3. رسانه ها و ارتباطات--79
4. مساجد--81
5. حوزه و روحانیت دینی--84
5-1 دعوت با عمل ، پیام امام صادق (ع)--91
5-2 ویژگی های مبلغ از دیدگاه قرآن--92
5-3 انتظار جوانان از روحانیت--95
5-4 جوان امروز، جوان دیروز--98
فصل دوم :
اصول و روش های تربیتی نسل جوان در پرتو روایات--102
1. هم اندیشی و همراهی--102
2.مقدم نمودن روش های غیر مستقیم بر روش های مستقیم--105
3. خیر خواهی--106
4. مثبت نگری-108
5. تربیت بر مدار مهر و محبت--111
6. مشارکت دادن و اعطای مسئولیت--114
حاصل آن چه در این سه بخش روشن شد--116
پیشنهادات--121
فهرست منابع--125
مقدمه—9
بخش اول
جوانان، تمایلات و ویژگی ها
مراحل سه گانه ی زندگی--14
اهمیت و ارزش نسل جوان از دیدگاه اسلام--16
1.جوانی فرصتی ارزشمند----16
2.جوان دین دار ، مایه ی افتخار خدا بر ملائکه--17
3.خوب ها و هوبی ها در چهره جوانی--18
4.پرسش از جوانی در قیامت--19
5. مسجد رفتن جوان ، موجب دفع بلاء از جامعه--20
6. جوانی ، نعمتی ناشناخته--21
ویژگی ها و تمایلات نسل جوان از دید تربیتی در پرتو روایات--23
1. قدرت فراگیری و پذیرش بسیار بالا--23
2. آشفتگی روخی و روانی---25
3. علم و تجربه اندک--28
4. استقلال طلبی--28
5. تجدد خواهی--29
6. قدرت جسمی بالا--30
7. حساس و زود رنج--32
8. آرزو مندی جوان--33
9. علاقه به دوستی با همسالان--34
10. زیبا جویی و زیبا خواهی---34
11. دین پذیری و حقیقت جویی--36
نسل جوان از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)--40
بخش دوم
علل کم توجهی یا بی توجهی برخی از نوجوانان و جوانان به دین و انجام امور عبادی
علل کم توجهی یا بی توجهی برخی از نوجوانان و جوانان به دین و انجام امور عبادی--44
1.تربیت نامناسب خانوادگی--44
2. هم نشینی با دوستان ناشایست--47
3. عدم آگاهی و معرفت لازم از دین و مجموعه از معارف آن--49
4. برداشت های غلط و نادرست از معارف دینی--52
5. ضعف اعتقادات درونی--55
6. آرزوهای طولانی و واگذاری امور به آینده--56
7. مسئولیت گریزی--59
8. هواپرستی--60
9. فقر و تنگ دستی--64
10. ناسازگاری میان قول و عمل مدعیان دین--66
بخش سوم
عوامل تربیتی و مکانیسم تربیت در دوره ی جوانی
فصل اول:
عوامل تربیتی و مکانیسم تربیت در دوره ی جوانی--70
1. خانواده--70
2. ملعمان و مربیان--78
3. رسانه ها و ارتباطات--79
4. مساجد--81
5. حوزه و روحانیت دینی--84
5-1 دعوت با عمل ، پیام امام صادق (ع)--91
5-2 ویژگی های مبلغ از دیدگاه قرآن--92
5-3 انتظار جوانان از روحانیت--95
5-4 جوان امروز، جوان دیروز--98
فصل دوم :
اصول و روش های تربیتی نسل جوان در پرتو روایات--102
1. هم اندیشی و همراهی--102
2.مقدم نمودن روش های غیر مستقیم بر روش های مستقیم--105
3. خیر خواهی--106
4. مثبت نگری-108
5. تربیت بر مدار مهر و محبت--111
6. مشارکت دادن و اعطای مسئولیت--114
حاصل آن چه در این سه بخش روشن شد--116
پیشنهادات--121
فهرست منابع--125