موضوع کرسي آزاد انديشي :
نقش رسانه در انتقال مفاهيم ديني(ابعاد تاثيرگذاري و تاثيرپذيري رسانه)
استان: البرز مدرسه علميه : بقيع استاد¬ارائه¬کننده : فاطمه فرماني کرماني استاد¬منتقد : خانم زهره ياوري
داور : حجه الاسلام والمسلمين جناب آقاي دکتر باقري
چکيده نظرات استاد ارائه کننده بحث :
اگربرنامه هاي رسانه را دوست نداري آن را خاموش کن اين جمله بسيار ساده انگارانه است وبرگ برنده در اين موضوع بدست جوامع سلطه طلب مي باشد.برنامه هاي رسانه و شرايط فرهنگي را براي ما ايجاد ميکنندو تأثير ايده هاي آنها براي ما به گونه ايست که شکل زندگي ما را طراحي ميکنند.آيا رسانه با اين همه قدرت ميتواند تأثيري در القاي فرهنگ ديني ما داشته باشد؟رسانه براساس نيازيکه در جامعه هست ايده گرفته وبرنامه توليد ميکند.کشورهاي پيشرفته براي استفاده از ترويج فرهنگ خود از رسانه وقدرت آن استفاده ميکنند اما کشورهاي در حال توسعه اينگونه نيست.باتوجه به قدرت رسانه ميتوان به تأثير آن درتمام ابعاد زندگي اشاره کرد بگونه اي که نسل جديد را خلق کند به عنوان مثال درمسائل آموزشي وفرهنگي و... وبااستفاده ازقدرت تأثيرپذيرش به عنوان رسانه ملي عمل ميکند وقطعاً مؤثر است.
استان: البرز مدرسه علميه : بقيع استاد¬ارائه¬کننده : فاطمه فرماني کرماني استاد¬منتقد : خانم زهره ياوري
داور : حجه الاسلام والمسلمين جناب آقاي دکتر باقري
چکيده نظرات استاد ارائه کننده بحث :
اگربرنامه هاي رسانه را دوست نداري آن را خاموش کن اين جمله بسيار ساده انگارانه است وبرگ برنده در اين موضوع بدست جوامع سلطه طلب مي باشد.برنامه هاي رسانه و شرايط فرهنگي را براي ما ايجاد ميکنندو تأثير ايده هاي آنها براي ما به گونه ايست که شکل زندگي ما را طراحي ميکنند.آيا رسانه با اين همه قدرت ميتواند تأثيري در القاي فرهنگ ديني ما داشته باشد؟رسانه براساس نيازيکه در جامعه هست ايده گرفته وبرنامه توليد ميکند.کشورهاي پيشرفته براي استفاده از ترويج فرهنگ خود از رسانه وقدرت آن استفاده ميکنند اما کشورهاي در حال توسعه اينگونه نيست.باتوجه به قدرت رسانه ميتوان به تأثير آن درتمام ابعاد زندگي اشاره کرد بگونه اي که نسل جديد را خلق کند به عنوان مثال درمسائل آموزشي وفرهنگي و... وبااستفاده ازقدرت تأثيرپذيرش به عنوان رسانه ملي عمل ميکند وقطعاً مؤثر است.
چکيده نظرات استاد منتقد :
ازنگاه روان شناختي عده اي رسانه را بدون قدرت عده اي ميزان قدرت را مشروط دانسطه و ميزان راوابسطه به محيط ونياز آن دانسته که اثر مورد بررسي قراربگيرد. ديدگاه قدرت يک ديدگاه افراطي بنظر ميرسد.اگر وجود قدرت رسانه را ناديده نگيريم بايد بدانيم که اين قدرت مؤثر است واينکه ميتواند ايجاد عطش براي آموزش مخاطب را داشته باشد؟پس اينکه قدرت براي چکاري استفاده ميشود بسيار مهم است که استفاده از قدرت مثبت است يا منفي.باتوجه به بحث اختيار شايد بدليل عدم آگاهي از موضوع آن را انتخاب کرده و دچار صدمه ميشويم.
ازنگاه روان شناختي عده اي رسانه را بدون قدرت عده اي ميزان قدرت را مشروط دانسطه و ميزان راوابسطه به محيط ونياز آن دانسته که اثر مورد بررسي قراربگيرد. ديدگاه قدرت يک ديدگاه افراطي بنظر ميرسد.اگر وجود قدرت رسانه را ناديده نگيريم بايد بدانيم که اين قدرت مؤثر است واينکه ميتواند ايجاد عطش براي آموزش مخاطب را داشته باشد؟پس اينکه قدرت براي چکاري استفاده ميشود بسيار مهم است که استفاده از قدرت مثبت است يا منفي.باتوجه به بحث اختيار شايد بدليل عدم آگاهي از موضوع آن را انتخاب کرده و دچار صدمه ميشويم.
نتايج ديدگاه موافق:
باتوجه به فرصت محدود انسان در دنيا ووجود تنوع هاي نيازهاي گوناگون وانتخاب هاي متفاوت تمام نيازهايش راتأمين کند.بايد بتواند تکليف خود را انتخاب و معين کند.
باتوجه به فرصت محدود انسان در دنيا ووجود تنوع هاي نيازهاي گوناگون وانتخاب هاي متفاوت تمام نيازهايش راتأمين کند.بايد بتواند تکليف خود را انتخاب و معين کند.
نتايج ديدگاه مخالف :
نمي توان همه چيز را مطابق ايدئولوژي اخلاقي قرار دارد بايد به نحوه وميزان تأثيرگذاري هم توجه شود اوبهترين استفاده را تنظيم نمودزيرا مخاطب تحت تاثير رسانه و هجوم ارائه برنامه هاست .
نمي توان همه چيز را مطابق ايدئولوژي اخلاقي قرار دارد بايد به نحوه وميزان تأثيرگذاري هم توجه شود اوبهترين استفاده را تنظيم نمودزيرا مخاطب تحت تاثير رسانه و هجوم ارائه برنامه هاست .
جمع بندي داور:
اين بحث بگونه ايست که از دير باز مطرح بوده وتأثير زيادي هم در زندگي ما داشته رسانه يک مخاطب خيلي مهم دارد وآن هم انسان است.بابررسي انسان به عناصر او مثل اراده، انتخاب وقدرت برخورد ميکنيم اين عناصر شالوده ي انسان است که اگر از انسان گرفته شود ديگر نميتوان به اوانسان گفت.رسانه نيز دست نشانده ي همين انسان است وخالق هايش همين انسان مختار وتصميم گيرنده است اما خود رسانه ذات مختار وتصميم گيرنده نيست وفقط پيشنهاد دهنده است واين مخاطب است که تصميم ميگيرد که چه فضايي براي من آماده کن به همين دليل مخاطب به سه دسته تقسيم ميشوند:1)مخاطب آماده وپذيرتده که خود را کاملاًدر اختيار رسانه قرار ميدهند.2)انتخابگر هستندکه مخالفت ميکننددرشکل واهداف و انواع.3)بلاتکليف که ملحق دسته اول هستند که با اختيار خود را در اختيار رسانه قرار ميدهند.سؤال:چرا باوجود مختارين بيشتر ين گروه پذيرنده هستد که تمام مسائل زندگي رابراساس رسانه به نمايش ميگذارند؟جواب:باتوجه به اينکه رسانه ذاتاًمختار نيس اما در پشت آن برنامه ي پروپاگاندااي وجود دارد که چنان بي فاصلهوممتد رسانه کار انجام ميدهد که نمي تواني فضايي براي نفس کشيدن پيداکنيد ناگهان بصورت پذيرنده ظاهر ميشوي.اگر برنامه اي يکنواخت باشد مخاطبين آن از بين ميرود رسانه ضدرسانه عمل ميکند به هدف برنامه نگاه نمي کنيم واين باعث ميشود که اختيار ما به تأثيرپذيري تبديل شود ومانع اعمال قدرت در انتخاب ميشود ورسانه بازيرکي خواست طبيعي مخاطب راجلب ميکند وبراساس برنامه را پيش ميبردوتمام مخالفين را درگير کرده و آنهارا ضعيف ميکنند به عنوان تهاجم فرهنگي وعمليات نرم فرهنگي يعني تهاجم يعني چيزي که خودت طالب هستي وبراين اساس تهاجم را دوست تلقي ميکنيم و آن را مي پذيريم.