روش شناسی روایت گری در قرآن

شناسه نوشته : 12281

1393/07/19

تعداد بازدید : 2704

روش شناسی روایت گری در قرآن
نتیجه
با تحلیل روایت ها و داستان های قرآن، نتایج زیر بدست آمد:
1-            عمده روایت ها از ویژگی حذف و چکیده برخوردارند و تنها بخشی که برای اهداف دینی سودمند هستند گزینش شدند.
2-            راوی در روایت های قرآنی همیشه ثابت نیست. گاهی در قالب ضمیر متکلم بوده و گاهی نیز شخصیت های داستان ، نقش راوی را به عهده می گیرند. در واقع انواع راوی در روایتگری های قرآن به چشم می خورد.
3-            در روایت های قرآن، روایتگر برای نتیجه گیری محدودیتی ندارد و هر جای روایت ، ممکن است داستان را بریده و صریحاً به نتیجه اشاره کند و گاهی ممکن است در ابتدای روایتگری به نتیجه اشاره شود.
4-            شیوه روایت گری های قرآن غالباً یک سیر متداولی دارد. ابتدا روایتگری از یک نقطه شروع می شود و به تدریج به نقطه اوج و کشمکش می رسد. در پایان هم بدون دغدغه فکری برای مخاطب، گره ها باز شده و با سیر طبیعی به خاتمه داستان می رسیم.
5-            توجه به روابط علی و معلولی در اجزای روایت، از عناصر مهم روایتگری های قرآنی است که در هیچ کجا از آن فروگذار نشده است.
6-            در برخی روایت های قرآنی خلأهایی دیده می شود که به شیوه های مختلف شاهد شرکت دادن مخاطب در تکمیل و تفسیر صحنه ها و پرده ها و پیرفت های روایت هستیم. این شیوه سبب فعال شدن نیروی آفرینش ذهنی مخاطب گشته و تلاش ذهنی او در کشف سیر داستان و ایجاد ارتباط بین پیرفت ها سبب تأمل و اندیشه بیشتر در شناخت اهداف روایت و اثر گذاری آنها بر مخاطب می شود.

 
منابع و مأخذ
1-            شمیسا، سیروس. 1381، نقد ادبی، تهران ، انتشارات فردوس ، چاپ سوم.
2-            ارسطو ، عبدالرحمان بدوی. 1953، فن الشعر، قاهره، مکتبه النهضه.
3-            میرصادقی، جمال. 1376، عناصر داستان، تهران، انتشارات شفا، چاپ سوم.
4-            احمدی، بابک. 1372، ساختار و تأویل متن (نشانه شناسی و ساختارگرایی)، تهران، نشر مرکز، چاپ دوم.
5-            جی . تولان ، مایکل. 1383، درآمدی نقادانه –زبان شناختی بر روایت، تهران، ترجمه ابوالفضل حری و زهره رهیده، بنیاد سینمایی فارابی،  چاپ اول.
6-            برودل، دیوید. 1373-1375، روایت در فیلم داستانی، تهران، ترجمه علاءالدین طباطلایی، بنیاد سینمایی فارابی، چاپ اول.
7-            زرکشی، بدرالدین. 1975، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربیه.
8-            پروپ، ولادیمیر. 1368، ریخت شناسی قصه های پریان، تهران، ترجمه فریدون بدره ای، توس، چاپ اول.
9-            مارتین، والاس. 1382، نظریه های روایت، تهران، ترجمه محمد شهبا، انتشارات هرمس، چاپ اول.
10-        پروینی، خلیل. تحلیل عناصر داستانی در داستان های قرآن، نشریه مدرس، ش 4، زمستان 1378.
11-        محمودیان راوی نژاد، زهرا. 1392، بررسی تطبیقی عناصر روایی قصه در سوره حضرت یوسف علیه السلام در قرآن و سیاوش در شاهنامه، تهران، نشر مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، چاپ اول.
12-        فلکی، محمود. 1382، روایت داستان( تئوری های پایه داستان نویسی)، تهران، انتشارات بازتاب نگار.
13-        اخوت، احمد. 1392، دستور زبان داستان، اصفهان، انتشارات فردا، چاپ دوم.
14-        حسینی(ژرفا)، سید ابوالقاسم. 1378، مقاله عناصر قصه قرآنی، کتاب ماه هنر.
15-        حسن زاده شریف، امین، پایان نامه شیوه های روایت گری پس از کوتاپاکوفسکا، کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه آزاد تهران.
16-        خیری، نرگس، پایان نامه سطح 2، تصویرپردازی ماورائی در قرآن، چاپ نشده، حوزه علمیه فاطمیه دامغان.
17-        DAVID HERMAN & . . .  ROUTLEDGE encyclopedia of narrative theory. London & new york.2005.
18-        Barthes. Roland.the semiotic challenge. California university of California press- 1994.
19-        Bal . mieke(1985) narratology: introduction of the intrrative. Toronto : university of Toronto press . p . 5.
20-        حسینی، محمد. ریخت شناسی قصه های قرآن ، ققنوس، تهران، چاپ دوم ، 1384
21-        درویش، محمد حسن. تاریخ الأدب العربی فی الجاهلیه و صدر الإسلام ، قاهره، بی تا ، بی نا.
22-        ابراهیم مصطفی، قیس. پایان نامه ارشد السمات الجاهلیه فی القرآن الکریم من وجهه نظر فنان تشکیلی، جامعه بغداد، 1998.
23-        استوارت، دیوین. السجع فی القرآن الکریم ، محمد بریری، مجله فصول، قاهره ، ش 3، 1993.
24-        بستانی ، محمود. اسلام و هنر ، ترجمه حسین صابری، بنیاد پژوهش های اسلامی، مشهد ، 1371.
25-        پور جعفری، محدثه . قابلیت های تصویرگری قرآن کریم با تحلیل بر سوره واقعه ، کتاب ماه هنر، فروردین 1388.
26-        جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الإسلام، ج 8، دار العلم للملایین، بیروت، بی نا، 1976.
27-        متین، پیمان، ادبیات داستانی در ایران زمین، (ترجمه مقالهfiction  ایرانیکا) ، مقدمه ابراهیم یونسی ، امیرکبیر ، تهران ، 1383.
28-        ابن منظور، لسان العرب، نشر ادب حوزه، قم، ج 9، 1405.
29-        مرتاض، عبدالملک . فی نظریه الروایه ، عالم المعرفه ، کویت ، 1998.
30-        ولایتی ، مریم . و بتول مشکین فام ، مقاله نقش عنصر حرکت در حیات بخشی به تصاویر قرآنی و بررسی آن در جزءهای 28 و 29 قرآن کریم، نشریه علوم قرآن و حدیث ، سال هفتم ، ش 13، 1389.
31-        علوی نژاد ، سید حیدر . مقاله روان شناسی شخصیت در قرآن ، گلستان قرآن ، دوره دوم ، ش 153.