چکیده
انسان شناسی یکی از موضوعات مهم جامعة علمی است، پس برای شناخت دقیق و سریع انسان و دست یابی به نظریات علمی معتبر در حوزة علوم انسانی باید به خالق او مراجعه نمود. قرآن بی نقصترین و کاملترین مرجع علمی است و تأثیر نگرش انسان شناسانة قرآن بر نظریات اندیشمندان بر کسی پوشیده نیست. تحقیق حاضر به قرآن تمسک نموده و به تفسیر و تحلیل آیات مربوط به انسان پرداخته است. قرآن انسان را ترکیبی از ماده و روح میداند. به مراتب شکلگیری و مراتب کمال انسانی پرداخته و به روح اصالت بخشیده است. «خواب و خواب دیدن» دلیلی بر اثبات روح می باشد. آیات قرآن با تکامل انواع سازگاری ندارند، بلکه آیات بیشتر بر ثبوت انواع دلالت دارند. بعضی از آیات قرآن، ظریف و دقیق به اشتراک موجودات مادی در «هیولی اولی» و «صورت جسمانی» و افتراق آنها در «صور نوعیه» و استعدادهای ویژة هر نوع، اشاره دارند. قرآن بر مکتب اگزیستانسیالیسم، که منکر فطرت و وجدان طبیعی در انسان می باشند، خط بطلان کشیده و با مکتب اومانیسم که محوریت و اصالت را به بعد مادی انسان داده و معنویت در نظر آن ها ارتجاع می باشد، به شدت مخالف است. نگاه قرآن به انسان نگاه مکانیکی و شرطی کلاسیک نیست، بلکه انسان را بهترین مخلوق خدا دانسته و دارای فطرتی پاک و خداجو میداند که با اراده و اختیار به کسب معرفت از طریق خود شناسی پرداخته و از پرتوی آن به خدا شناسی رسیده است. همین که او را شناخت شعلههای عشق به معبود در او روشن شده و در این راستا تلاش میکند که آیینة جلال و جمال خدا بر روی زمین گردد، این چنین به هدف آفرینش نزدیک می شود. قرآن به سلامت روان انسان توجه نموده، اسباب و عوامل ایجاد بیماریهای روانی و عقلانی را بیان کرده و برای پیشگیری یا درمان آنها راهکارهایی مانند: «قصاص، دیه، گذشت با رضایت کامل» ارائه میدهد. قرآن قرنها قبل با واژة ارذل العمر بیماری آلزایمر را به صاحبان خرد هشدار داده است. این اثر نیز از قرآن کمک گرفته به شبهات موجود در مورد قصاص و مراجعه به قرآن در علوم مختلف پاسخ گفته و در نهایت روشن ساخته است که نظریات علمی که بر آموزه های قرآنی مبتنی نباشند محکوم به فرو پاشی هستند.
کلید واژه: قرآن و انسان، انسان شناسی، روح، فطرت، وجدان، اومانیسم، نظریات علمی.
نتیجه گیری
نتیجه ای که از تحقیق انجام شده حاصل می شود چنین است که، نگرش انسان شناسانه قرآن بر نظریات علمی ، به خصوص در حوزه علوم انسانی بسیار تأثیر گذار ، بلکه پایه و اساس آن ها می باشد. به جرأت می توان گفت: فقط به نظریات علمی می توان اعتماد نمود که مبتنی بر آموزه های قرآنی باشند ، زیرا به موضوعات با نگاه خالقشان نگریسته شده، از کلام هستی بخش برای پی بردن به ظرایف و دقایق علمی استفاده شده است. هنگامی که نظریه پردازان با نگرش قرآنی به انسان نگاه می کنند ، بدون هیچ شک و شبه ای به مراحل خلقت و مراتب کمال انسانی دست یافته ، حقایق را از اوهام تشخیص می دهند. با دقت در آیات الهی نظریه تکامل را رد نموده و به این واقعیت اذعان می کنند که تمام موجودات مادی در هیولی اولی و صورت جسمانی با هم اشتراک دارند ولی در صور نوعیه و استعدادهای نهفته در آن باهم افتراق دارند. خداوند در آفرینش انسان واژه "خلق" را به کار برده است و از واژه " بدیع" استفاده ننموده است و این دلیلی براشتراک انسان با سایر موجودات در ماده اولی می باشد. تفاوت انسان ها با موجودات دیگر نیز بدیهی است ولی این مطلب هرگز دلیل بر پذیرفتن دیدگاه تکامل انواع نیست . قرآن انسان را دارای دو بعد جسمی و روحی معرفی می کند و به انسان دستور دقت و تفکر در آیات انفسی می دهد، تا انسان ها پی به بُعد روحانی خویش برده و پدیده خواب رادلیلی براثبات واصالت آن قراردهند. اگر نظریه پردازان به پدیده ی خواب دقت نمایند به این نتیجه خواهند رسید که جسم جدای از روح ، فاقد شعور، درک و فهم خواهد شدو روح جدای جسم دارای تمام ادراکات می باشد.پس اصالت با روح انسانی است ،به همین دلیل بعضی از آیات مربوط به چگونگی تقویت روح و روان می باشند. با نگرش قرآنی به انسان هرگز آنچه را برای سلامت روان و پیشگیری از عقده های روانی که خداوند مقرر نموده است، ضد ارزش معرفی نمی کنند و " قصاص " را ضد حقوق بشر نمی دانند. به انسان نگاه ماشینی و مکانیکی نمی کنند و اورا صرفا موجودی که برای کسب سود بیشتر تلاش می کند نمی دانند و معتقد به شرطی کلاسیک منهای اراده نیز نیستند بلکه انسان را موجودی آزاد ، با اختیار و اراده می دانند که به دلیل داشتن فطرت پاک ، راه خدا جویی و عبادت را در پیش می گیرد و عبادت او برگرفته از شناخت معبود و عشق به او می باشد در نتیجه آیینه ی جلال و جمال خداوند در زمین می شوند و با این اوصاف ، هدف از خلقت بشر تأمین می شود. اندیشمندانی که اساس نگرش خویش را بر قرآن مبتنی می کنند، از لحاظ علمی بسیار جلوتر و سریع تر ازدیگران حرکت می کنند به عنوان مثال بیماری که آن را در قرن اخیر کشف نموده اند و نام کاشف " آلزایمر " را بر آن نهادند ، قرن ها قبل خداوند آن را " ارذل العمر" نامید و هشدار آن را داد. به همین دلایل می توان قرآن را کتابی دانست که تمام علوم در آن نهفته اند و باید برای شروع هر علمی به آن تمسک نمود تا در مسیر درست قرار گیرند. قرآنی که انسان ها را به فکر کردن و فراگیری علم تشویق میکند و زمینه های شکوفایی دانش را نیز فراهم می سازد. پس باید در هر علمی از نگرش قرآنی به آن غافل نشد.
فهرست منابع
.قرآن کریم.
1- آقا بخشی ، علی ، افشاری راد ، مینو(1383) ، فرهنگ علوم سیاسی ( چاپ ) ، تهران : نشرچاپار.
2- انوری ، حسن (1386) ، فرهنگ روز سخن (چاپ سوم) ، تهران : انتشارات مهارت.
3- آخوندی، محمدجسین(1384) ، در سایه سار حکمت شرح و توضیح بدایة الحکمة(چاپ اول) ، قم : انتشارات سنابل.
4- الاملی ، حیدربن علی(1386) ، جامع الاسرار و منبع الانوار(چاپ دوم) ، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن ایران شناسی فرانسه.
5- بستانی ، فواد افرام( 1378) ، فرهنگ جدید عربی به فارسی( ترجمه مسجد الطلاب) (چاپ اول)، مترجم :محمد،بندر ریگی، تهران: انتشارات حره.
6- بهرام پور، ابوالفضل (1390) ، تفسیر یک جلدی مبین ( چاپ اول)، قم : انتشارات آوای قرآن.
7- بهزاد ، محمود ، (1354) ، آیا براستی انسان زاده میمون است؟ (چاپ سوم) ، تهران : موسسه انتشارات فرانکلین.
8- تمیمی، عبدالواحد الامدی بن محمد، المحدث الارموی، جمال الدین( 1360) ، غررالحکم و دررالکلم( چاپ دوم) ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
9- جان فدا، جواد(1366) ، دو هزار حدیث منتخب از غررالحکم و درر الکلم ( چاپ دوم) ، انتشارات فواد.
10- الحرالعاملی ،محمدبن حسن بن علی بن الحسن(1389)،کلیات احادیث قدسی (چاپ دوم)،حمیده،مروی،قم: طلیعه سبز .
11- حسینی دشتی، مصطفی( 1385) ، معارف و معاریف ( چاپ اول) ، تهران : نشر موسسه فرهنگی آرایه.
12- دشتی ، محمد (1386) ، نهج البلاغه امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام (چاپ دهم) ، قم: انتشارات الهادی.
13- الراغب اصفهانی ، صفوان عدنان داوودی (1423"هـ.ق") ، مفردات الفاظ القرآن الکریم( الطبعة الثانیه) ، قم : المطبعة شریعت.
14- رجایی، محمدکاظم (1391) ، اقتصاد خرد با نگاهی به مباحث اسلامی( چاپ اول) ، تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
15- رضائی اصفهانی ، محمد علی (1381) ، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن (چاپ اول) ، رشت : انتشارات کتاب مبین.
16- روز نهان ، دیوید ال (1386) ، آسیب شناسی روانی (چاپ ششم) ، مترجم یحیی، سید محمدی، تهران : انتشارات ارسباران.
17- دیویس، تونی (1378) ، اومانیسم ، مترجم عباس، مخبر، تهران: نشر مرکز.
18- سبحانی، جعفر( 1382) ، منشور جاوید( چاپ دوم) ، قم: موسسه انتشارات امام صادق علیه السلام.
19- سیف ، سوسن و همکاران (1389) ، روانشناسی رشد ( چاپ بیست و یکم)، تهران : انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
20- شعاری نژاد، علی اکبر(1375) ، فرهنگ علوم رفتاری( چاپ دوم) ، تهران: موسسه انتشارات امیر کبیر.
21- شوشتری ، عباس (1374) ، فرهنگ کامل لغات قرآن ( چاپ سوم) ، نهران : نشر گنجینه.
22- شیخ صدوق ، محمد بن علی بن بابویه (1390) ، علل الشرایع (چاپ دوم) ،مترجم محمدعلی، سلطانی، تهران : انتشارات ارمغان طوبی.
23- صدرالدين شيرازي ، محمد ابن ابراهيم ( 1378) ، الحكمة المتعالية في اسفارالاربعة ، مترجم محمد، خواجوي ، تهران : انتشارات مولي.
24- صلیبا ، جمیل (1385) ، فرهنگ فلسفی( چاپ سوم) ، تهران: انتشارات حکمت.
25- صفائی بوشهری ، (1377) ، ترجمه و شرح مغنی الادیب (چاپ دوم) ، قم : انتشارات قدس.
26- الطریحی، فخرالدین (1386) ، مجمع البحرین (چاپ چهاردهم) ، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
27- طباطبایی، محمدحسین (1376) ، تفسیر المیزان ( مترجم محمدباقر ، همدانی) ، تهران : انتشارات بنیاد علمی و فکری طباطبایی.
28- طباطبایی، محمدحسین (1378) ، شرح الکتاب نهایة الحکمة ( چاپ اول) ، مترجم حسین ، حقانی زنجانی ، تهران : انتشارات دانشگاه الزهراء سلام الله علیها.
29- ظفری زنگنه ، فریده ( 1390) ، مجموعه مقالات نورو فیولوژی مستند بر آیات و روایات( چاپ اول) ، تهران : نشر اسلامیه.
30- فروغی، محمدعلی(1375)، سیرحکمت در اروپا، امیرجلال الدین ، اعلم ، تهران: انتشارات ا لبرز.
31- قیم ، عبد النبی ( 1387) ، فرهنگ معاصر عربی- فارسی ( چاپ هفتم) ، تهران : انتشارات فرهنگ معاصر.
32- قمی ، عباس (1422 " هـ .ق " ) ، سفینة البحار ( الطبعة الثالثه ) ، طهران: المطبعة دار الاسوه.
33- قمی، شیخ ابوالحسن علی ابن ابراهیم (1367) ، قم .
34- کاشانی ، مولی حسن (1375) ، راه روشن (چاپ اول) ، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
35- گنجی، حمزه (1386)، روان شناسی تفاوت های فردی، قم: انتشارات بهشت.
36- محمدی ری شهری ، محمد (1367) ، میزان الحکمة ( چاپ دوم ) ، تهران : نشر مکتب اعلام الاسلامی.
37- _________________ ، (1381) ، منتخب میزان الحکمة ( چاپ اول) ، قم : انتشارات دار الحدیث.
38- مجلسی ، محمد باقر ( 1403 " هـ. . ق " ) ، بحار الانوار ( الطبعة الثالثه) ، بیروت : المطبعة دار احیاء اثرات العربی.
39- معزی ، محمد بن مکرم بن منظور( 1363) ، لسان العرب ، تهران : نشر ادب حوزه.
40- مصباح یزدی ، محمد تقی (1386) ، آموزش فلسفه (چاپ هفتم ) ، تهران : نشر بین الملل.
41- مصاحب، غلامحسین(1380)، دایرة المعارف فارسی( چاپ دوم) ، تهران: انتشارات امیرکبیر.
42- مکارم شیرازی، ناصر(1381)، اخلاق در قرآن (چاپ دوم)، قم : انتشارات نسل جوان.
43- مکارم شیرازی ، ناصر (1366) ، تفسیر نمونه (چاپ اول) ، تهران : انتشارات دار الکتب الاسلامیة.
44- _____________ ، (1387) ، پیام امام امیرالمؤمنین علیه السلام ( چاپ پنجم) ، تهران : انتشارات دار الکتب الاسلامیة.
45- _____________ ، (1386) ، پیام قرآن (چاپ نهم) ، تهران : انتشارات دار الکتب الاسلامیة.
46- مان ، نرمان ل (1369) ، اصول روانشناسی (چاپ یازدهم ) ، مترجم محمود ، ساعتچی ، تهران : انتشارات سپهر.
47- مطهری ، مرتضی ( 1373) ، انسان کامل ( چاپ یازدهم) ، تهران : انتشارات صدرا.
48- - ، (1370) ، فطرت (چاپ دوم ) ، تهران : انتشارات صدرا .
49- نجاتی ، محمد عثمان (1381) ، قرآن و روانشناسی ( چاپ پنجم) ، مشهد: نشر بنیاد پژوهش های اسلامی.
50- نجاتی ، محمد عثمان (1980 میلادی) ، علم الانفس فی حیاتنا الیومیه (الطبعة ثامنه) ، الکویت : المطبعة دار القلم.
51- النوری الطبرسی ، میرزا حسین (1383) ، مستدرک الوسایل ، تهران : انتشارات المکتبة دار الاسلامیه.
52- نصری ، عبداله (1379) ، مبانی انسان شناسی در قرآن ( چاپ اول)، بی جا ، موسسه انتشارات فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
53- نوروزی ، محمد (1390) ، آسیب شناسی رفتاری انسان از دیدگاه قرآن (چاپ پنجم) ، قم: انتشارات بوستان کتاب.
مقاله
1- امید ، مسعود ، درآمدی بر اخلاق شناسی فلسفی و تحلیلی استاد ملکیان ، فصلنامه و پژوهشنامه تخصصی مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی –انسانی مؤسسه سه علامه ، سال اول ، شماره سوم ، صص 336-397.
2- ملکیان ، مصطفی (1380) ، معنویت و عقلانیت ، اگزیستانسیالیسم و سکولاریسم، کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب ، با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) ثبت، 48099 تاریخ:20/01/1389
منابع اینترنی
1- چناقلو، بهزاد ، یادگیری در انسان طبق نظریه رفتاری واتسون ، قابل دسترسی در:
http://ceit.aut.ac.ir
2- خادم ، حسین ، نظریه ی رفتاری واتسون ، تاریخ (17/10/1384) ، قابل دسترسی در:
3- سایت پزشکان بدون مرز، بهداشت عمومی (بیماری های غیر واگیرشایع) ، درتاریخ (15/05/1385) ، قابل دسترسی در:
4- سارتر ، ژان پل ، اگزیستانسیالیسم یک اومانیسم است ، تاریخ 14 آوریل 2013، قابل دسترسی در:
Creabtire commonsATTrbutlon/share-ALike
5- طاهرزاده ، مبانی روانشناختی برنامه ریزی درسی ، تاریخ (11/03/1387) قابل دسترسی در:
6- ماهرو زاده، طاهره، انسان شناسی ، مجلات انسان شناسی
7- هاشمی نسب ، هاشم ، مراتب هفتگانه انسان ، تاریخ (22/08/1387) ، مندرج در روزنامه اطلاعات در تاریخ (18/08/1387) ، شماره 243330 ، قابل دسترسی در :