مؤلفه هاي اخلاق شهروندي در قرآن (دانايي محوري- قانون مداري- مسئوليت پذيري) زهرا رحمتي و زهرا يوسف زاده تهران، مدرسه علميه حضرت ولي عصر

شناسه نوشته : 12267

1393/07/19

تعداد بازدید : 1974

مؤلفه هاي اخلاق شهروندي در قرآن (دانايي محوري- قانون مداري- مسئوليت پذيري) زهرا رحمتي و زهرا يوسف زاده تهران، مدرسه علميه حضرت ولي عصر

چکیده

مدنیّت و شهروندی، جلوه ای از تکامل بشر بوده و با پیشینه­ای بلند، موجب تحول فکری و معیشتی انسان شده است و روز به روز زندگی اجتماعی را دچار تحول ساخته است. اخلاق شهروندی لازمة رشد و تعالی این تحول است و رسیدن به جامعه ایده آل نیز نیازمند شهروند متعالی است؛ از این رو جدایی ناپذیری دین از سیاست به عنوان رکن جوامع دینی اصلی انکار ناشدنی تلقی شده، به طوری که یکی از شاخه های اساسی، که مدنیت و شهروندی است ملزم به تبعیت از این اصل می باشد. نظر به اینکه در جوامع امروزی حتی در جامعه­های اسلامی، توجه به اخلاق در اولویت­های اول قرار ندارد جامعه از ایده آل­ها و بایدهای خود فاصله گرفته است. باتوجه به این مطلب، سه رکن یک شهروند متعالی یعنی دانایی محوری ، قانون مداری و مسئولیت پذیری براساس آیات قرآن تنظیم شده است تا بتواند یک شهروند را ملزم نماید در روابط و قراردادهای اجتماعی، آن اصول را مد نظر گرفته و جامعه را به آرامش نزدیک نماید.بدیهی است که دانسته شود آیا این سه اصل را می توان براساس آموزه های قرآن تنظیم نمود؟ به طور کلی ماهیت شهر و شهروندی در آموزه های دینی اسلام کدامند؟ در جوامع مدرن امروز، اخلاق و قانون مداری منهای متون مقدس مورد توجه قرارگرفته و قانون، انضباط اجتماعی را ایجاد کرده است؛ گویی اعلام می­کند که دین توانایی مداخله در امور کلی جوامع را ندارد . این پژوهش در نظر دارد برای ترسیم صحیح شهر و شهروندی، مفاهیم مرتبط به سه رکن اساسی مذکور را از قرآن استخراج کرده تا بتواند یک شهروند متعالی را بر اساس قانون وحیانی معرفی نماید.

 
کلیدواژه­ ها: شهروندی، دانایی محوری، قانون مداری، مسئولیت پذیری، مدنیت.
 

نتیجه

شهروندی مفهومی است که با مسئولیت و مسئولیت پذیری آحاد جامعه همراه است .برای بدست آوردن مسئولیت ها وتعریف آن  باید دانست که چهار مرجع الهی دارای صلاحیت، یعنی قرآن، سنت، اجماع و عقل وجود دارد که مهمترین خاستگاه حقوقی در اندیشه اسلامی برای تبیین مسئولیتهای شهروندی است . از این رواین خاستگاه توانایی ارائه و تبیین  تجددی را که بشریت در عرصه ارتباطات فردی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی بدان نیازمنداست را به بهترین صورت برای جوامع بشری به ارمغان می آورد.یکی از اموری که افراد هر جامعه ای به ویژه جامعه دینی را به سمت حرکت صحیح پیش می برد و جامعه از هنجارهای مناسب بهره مند می شود دانایی است دانایی نسبت به خویش ، شناخت پیرامون خویش، و آگاهی دقیق به مبانی اعتقادی خویش است .در این صورت توانا خواهد بودکه از آنچه در دنیا به دست می آورد واز دست می دهد  عبرت و درس بگیرد. امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «همه آنچه خورشید در مشارق و مغارب و دریاها و خشکی ها و دشت و صحراها و کوه ها تابید نزد دوستان خدا و اهل عقل و معرفت به حق خدا مثل و همانند سایه ایست که زودگذر است بدانید قیمت جانهای شما بهشت است به کمتر از آن نفروشید که هر کس به دنیا راضی شد به چیز کمی رضایت داده است.»در این صورت  دین الهی و معنوی ، تنها در متن جامعه ممکن است، و انسان با حضور در اجتماع می تواند به تعالی و رشد دست یابد.

قانون گرایی و حق پذیری نیز، معیاری است که تحقق بخش معیار حیاتی عدل در گرایش های گروهی انسانی است. و حق یعنی قانونی که دائره حقوق را مشخص می سازد، و حقوق با قانون عدل پاس داشته می شود. قانون گرایی و حق محوری، در روابط گروهی، امر ضروری است. حتی اگر حق و قانون به زیان انسان باشد، باید ملاک عمل قرار گیرد که در نتیجه و با نگرش به آسایش و امنیت کل جامعه، به سود همه انسان ها است. بنابراین جامعه اسلامی جامعه ای حق گرا و قانونمند است.
با توجه به این مبنا مسئولیّت پذیری زمانی تحقّق می پذیرد که رسالت و تکلیفی در کار باشد؛ و سپس مسئولیّت انجام آن را به عهده گیرد نه کارهایی که تحت تأثیر امیال و دافعه مکروهات انجام می دهد .«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ  يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ  أُوْلَئكَ سَيرَْحَمُهُمُ اللَّهُ  إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم: مردان مؤمن و زنان مؤمن دوستان يكديگرند. به نيكى فرمان مى‏دهند و از ناشايست باز مى‏دارند، و نماز مى‏گزارند و زكات مى‏دهند و از خدا و پيامبرش فرمانبردارى مى‏كنند. خدا اينان را رحمت خواهد كرد، خدا پيروزمند و حكيم است.» (توبه،71)
در جامعه مدنی شهروند دریافته است که بی­مسئولیت انسان های پیرامون او ، او را در مسیر نا همواری قرار می دهد و چنانچه خود نیز نسبت به پدیده های پیرامونی بی مسئولیت باشد محیط زندگی خود و دیگران را دچار آسیب می کند. زندگی انسان با تعهدها و مسئولیت هایی در آمیخته است، که به جوهر و ماهیت انسانیت انسان بستگی دارد.
بهتر است گفته شود در عینیت روابط اجتماعی و حضور در جامعه، ارزشهای والای الهی- انسانی، شکوفا می شود، و احساس ارزشمندی چون دیگر مفاهیم مانند: دوستی، مددکاری، گسترش علم و معرفت، فراگیری اخلاق انسانی و بسیاری از کمالات دیگر پدید می آید.
حتی در تبیینی اصولی تر آمده است که همگرایی انسانی، در پرتو تعالیم خدایی، و الهی شدن روابط، تکامل می یابد، و به برادری و برابری می رسد، و ناسازگاریها و تضادها ریشه کن می گردد؛ که این مستلزم دانایی است .

منابع و مآخذ

1.      قرآن كريم
2.      نهج البلاغه دشتي.
3.      صحيفه سجاديه
4.      طريحي، فخرالدين 1375، مجمع البحرين (چاپ سوم)، تهران، كتابفروشي مرتضوي.
5.      محمد بن يعقوب،كليني، الكافي (1407ق)، (ط- الاسلاميه)، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
6.      مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار.
7.      محمديان، محمد1384،كتاب و جزوه برادري كه داشتم، مجموعه چشم انداز امام علي (ع)،  دفتر ششم، چاپ دوم، انتشارات كانون انديشه جوان.
8.      نيلي پور، مهدي، فرهنگ فاطميه، چاپ اول، اصفهان، مركز فرهنگي شهيد مدرس1380،
9.      علی اکبر، دهخدا, لغتنامه دهخدا، تهران ،بهار 1373، چاپ اول،انتشارات دانشگاه تهران، بی تا، ج34، ص4477-حق
10.  متقي هندي، کنز العمال1374،بي جا.
11.  طباطبایی، محمد حسین، المیزان، مترجم: سيد محمد باقر موسوي همداني.
12.  افلاطون، جمهوري، مترجم: محمد حسن لطفي (چاپ اول)، شهريور 1353، چايخانه خوشه.
13.  ر.ک. فرهنگ معاصر، فارسی به فارسی، یک جلدی، نشر معاصر، چ3، 1383
14.  عميد، حسن، 1363، فرهنگ فارسي عميد (چاپ اول)، تهران، چاپخانه سپهر.
15.  نادري قمي، محمد مهدي و كريمي نيا، محمد مهدي، نظريه حقوقي اسلام به نگارش، قم، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، مقاله ي دكتر ابراهيم فلاح استاديار دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري.
16.  سبحاني نيا، محمد1390، راه و رسم زندگي (چاپ اول)، قم، مؤسسه بوستان كتاب.
17.  حكيمي، محمدرضا، محمد، علي 1388، الحياه (چاپ اول)، انتشارات دليل ما.
18.  امام خميني (ره)، صحيفه نور (چاپ چهارم)، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره).
19.  صدري افشار، غلامحسين، نسرين حكمي، نسترن حكمي1381، فرهنگ معاصر، فارسي به فارسي يك جلدي، نشر معاصر.
نشريات:
20.  استبدادشناسی ارسطو، راجربوش، مترجم صفت الله قاسمی ، نشریه اقتصاد، مهروآبان74،ش98-97
21.  .فصلنامۀنوآوریهایآموزشی،شمارۀ17 ،سالپنجم،پائیز1385
22.  روناك خاك 1380، حقوق شهروندي، كارشناسي ارشد حقوق بين الملل، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشكده حقوق و علوم سياسي.
23.  فصلنامه نوآوريهاي آموزشي، شماره 17، سال پنجم، پاييز 1380
24.  آذر مهر، فاطمه،وظيفه شناسي و مسئوليت پذيري در قرآن و سنت، مركز فرهنگ و معارف قرآن.
سايت:
25.  پورتال اهل بيت (ع)، وابسته به مجمع جهاني اهل بيت (ع)abp-answers.com