چکیده :
غفلت زایی مسائل روزمره زندگی ، در کنار وسوسه ی خناسان و عدم نفوذ و ماندگاری شیوه های دستوری و آمرانه در تعلیم و تربیت ،سبب محدود شدن فرصت آبادانی مزرعه آخرت شده است.
قرآن کریم برای آشکارسازی راغبانه توانمندی های پنهان شده عقل ها، نهال تَوسم رابرای هوشیارسازی با فروعاتی از قبیل نگاه کردن ،یاد مرگ ، گردش روی زمین ، سؤال، مثال، نمایش و... معرفی نموده است . برای رشد قوه تشخیص و تعمیق بینش ، دانش و توانش انسان ها، در بیش از پانصد آیه انواع سؤال و در بیش از شصت آیه بحث تمثیل دلالت های حیرت آوری را مشاهده نموده ام.
هزار سال قبل از اینکه سؤال اسحاق نیوتن مقدمه کشف قانون جذبه زمین گردد، برای ترغیب و تکریم مخاطب به تحقق تیز فهمی ، هم افزایی مثبت و بهبود مستمر، خداوند تبارک وتعالی ساز و کارهای طرح سؤال، ساخت مثال و استفاده از نمایش را تبیین فرموده بود؛ ثمرات ناشی از این ساز و کارها جبران تمام عقب ماندگی های مسلمین و ام القرای اسلام را تسهیل و تسریع می نماید.
واژگان کلیدی:تَوسم، هوشیارسازی، سؤال ، مثال ، نمایش