چیستی و چگونگی عالم ذر در قرآن و روایات زهرا جمالی نسب حوزه علمیه حضرت رقیه(س) شهرستان دشتستان

شناسه نوشته : 12150

1393/07/09

تعداد بازدید : 1028

چکیده: بر اساس آیه 172 سوره اعراف که اصطلاحاً به آیه ذر معروف است ، استفاده می شود که خداوند از ذریه بنی آدم بر پرستش خود پیمان گرفته تا در قیامت از ربوبیت خداوند اظهار بی اطلاعی نکنند. با توجه به بررسی دیدگاه مفسران قرآن و برخی از متکلمان ، عرفا و فلاسفه ،پیرامون عالم ذر دو دیدگاه اصلی دربین علماء وجود دارد ؛ عده ای قایل به وقوع عالم ذر بوده، و معتقدند که آیه « وإذأخَذَ رَبُکَ مِن بَنی آدَمَ ....» خبر از مرحله ای در خلقت انسان قبل از ورود به این دنیا می دهد که خداوند همه انسانها را در یک جا گرد آورده و آنها را مورد خطاب قرار داده است؛ برخی نیز معتقدند که این آیه اشاره به فطرتی دارد که در نهاد هر انسانی قرار گرفته تا بوسیلۀ آن خدای خود را بشناسد پس آیه از باب تمثیل چنین تعبیری آورده است. علاوه بر این دو دیدگاه اصلی نظرات خاص دیگری نیز ارائه گردیده از جمله: نظر شیخ مفید که تفضیل بین دو نظریه قبلی است وی اصل عالم ذر را به صورت حقیقی و تکوینی پذیرفته اما اینکه خداوند متعال انسان ها را مورد خطاب قرار داده و آنها هم در جواب بلی گفتند به نحو حقیقی منکر شده و آن را حمل بر تمثیل و مجاز کرده است. و همچنین نظریه واقع، به این معنا که خداوند متعال با لسان وحی و عقل و با زبان انبیاء از انسان ها میثاق گرفته است. و نظریه ملک و ملکوت ،به این معنا که موطن میثاق را یک نشأت انسانی مقدم بر نشأت دنیوی می داند،منظور همان جنبه ی ملکوتی انسان هاست. کلید واژه ها:ذّر ،ذّریه ،میثاق، فطرت.
   نتیجه گیری:
   حاصل اینکه خداوند در گذشته ای دور یا نزدیک همۀ انسانهایی را که از نسل آدم اند، به صورت موجوداتی بسیار ریز یک جا گرد آورد و آنها در این مرحله از هستی، به خداوندگاری او گواهی دادند تا با این گواهی دیرینه، دیگر جایی برای عذر تراشی هیچ انسانی درهیچ زمان و مکانی باقی نماند اما اینکه موطن و محل این عهد و پیمان کجا بوده و چگونه بوده است باید بگوئیم که دانش ما آن چنان نشده است که ما بتوانیم دقایق دوران ذر، عالم ذر و روز الست را بفهمیم  و بشناسیم و ما از حقیقت آن بی خبریم. تنها چیزی که وجود دارد آیه 172 سوره اعراف است که می فرماید: «وإذ أخَذَ رَبُکَ مِن بنی آدَمَ مِن ظُهُورِهِم ذُریَّتَهُم وأشهَدهُم عَلی أنفُسِهِم ألستُ بِرَبِکُم قالوا بَلی شَهِدنا أن تَقُولوا یَومَ القیمَهِ إنّا کُنّا عَن هذا غفلین»و روایاتی است که در ذیل آیه شریفه به تفسیر و تأیید «عالم ذر» وارد شده که می فرمایند: «به درستی که خداوند از شیعیان ما، آنگاه که در «عالم ذر» بودند بر ولایت ما پیمان گرفت روزی که از همه در عالم ذر پیمان گرفت که اقرار کنند به ربوبیت او و به نبوت محمد(ص)»...
   و اینکه آن عالم را به یاد نمی آوریم دلیل بر انکار آن نمی شود چون ما عالم رحم و دوران جنینی خود را هم به یاد نمی آوریم ولی می دانیم که در آن عالم بوده ایم.
   اما اینکه انسانها از انتخابی که درعالم ذر داشته اند در این دنیا باز می گردند یا نه؛ گفته می شود مانعی برسر راه آنها در بازگشت از انتخابِ در عالم ذر نیست اما کسی هم از انتخاب گذشته اش باز نمی گردد زیرا ظهور حق وباطل در این عالم بیش از عالم ذر نیست که بتواند انتخاب گذاشته اش را تغییر دهد.
 
 
 
 
 
  کتابنامه:
  1- قرآن
  2- اکبری، محمد رضا(1387ش)،عالم ذر(چاپ دوم)، قم : انتشارات جمکران.
 3- بهشتی، محمد حسین(1379ش)، خدا از دیدگاه قرآن (چاپ اول)، تهران : انتشارات بقعه.
 4 - جوادی عاملی، عبدالله(1379ش)، فطرت درقرآن(چاپ دوم)، قم: انتشارات اسراء.
 5- جعفری، علی(1382ش)، تبلیغ وجوانان،قم: انتشارات تبلیغات اسلامی جوانان.
 6 - جبران، مسعود(1389ش)، فرهنگ الفبای عربی، فارسی، ترجمه دکتر محمد وزیری ، ج 1 ، (چاپ ششم) ،بی جا: انتشارات آستات قدس رضوی.
 7- آیت الله خامنه ای ، علی(سال بی تا)، درس هایی از نهج البلاغه ، تهران، انتشارات سید جمال.
 8- خسروی حسینی، غلامرضا(1375ش) ، تر جمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن ، ج 2، (چاپ دوم)، تهران: انتشارات مرتضوی.
 9- سید علی،جلال الدین(1404ق)،درالمنثور فی تفسیرالمأثور: قم: انتتشارات کتاب خانه آیت الله مرعشی نجفی.  10- سبحانی ، جعفر(1373ش)، منشور جاوید ، ج 2 ، قم : انتشارات توحید.   
11- سلیمانی، محمد علی(1384ش)، عالم ذر،(چاپ اول) ،قم: انتشارات مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی.
 12- شیرازی، محمد بن ابراهیم(1387ش)، مفاتیج الغیب، ترجمه محمد خواجوی، تهران : انتشارات مولی.
 13- شیرازی،ناصر(1386ش)،تفسیر نمونه، ج7،(چاپ اول)، تهران انتشارات دارالکتاب اسلامیه .
 14 - صدوق، محمد بن علی بن بابویه(1398ق)، توحید( چاپ اول)، قم: انتشارات جامعه المدرسین.  
 15- طباطبائی، محمدحسین(1383ش)، تفسیرالمیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج 8 ، قم : انتشارات اسلامی.
16- طبرسی، ابوعلی الفضل بن حسن(1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 4 ،( چاپ سوم)، تهران : انتشارات ناصرخسرو .
17- عروس حویزی، عبدعلی بن جمعه(1415ق)، تفسیر نورالثقلین(چاپ چهارم)، قم : انتشارات اسماعیلیان .
18- فرات بن ابراهیم ، ابوالقاسم(1410ق)، تفسیر فرات کوفی، تحقیق : محمدکاظم محمودی (چاپ اول )، تهران : انتشارات وزارت ارشاد اسلامی .
19- قمی، علی بن ابراهیم (1367ش)، تفسیر قمی، تحقیق سید طیب موسوی جزایری (چاپ چهارم) ، قم : انتشارات دارالکتاب.
20- قرشی، علی اکبر(1371ش)، قاموس قرآن،(چاپ ششم)، تهران : انتشارات دارالکتب اسلامیه.
21- کلینی، محمدیعقوب بن اسحاق(1362ش)، کافی( چاپ دوم)، تهران : انتشارات اسلامیه.
22- نعمانی، محمدبن ابراهیم(1397ق)، غیبت نعمانی( چاپ اول)، تهران : انتشارات صدوق.
23- مصباح یزدی، محمدتقی(1386ش)، معارف القرآن، قم : انتشارات موسسه آموزش و پژوهش امام خمینی.
24- مجلسی، محمدباقر(سال بی تا)، بحارالانوار، تهران : انتشارات اسلامیه.
25- میبدی، احمدبن ابی سعید رشید الدین(1371ش)، کشف الاسرار و عدۀ الابرار( چاپ پنجم)، تهران: انتشارات امیرکبیر.
26- صاحبی، محمدجواد(1373ش)، نگاهی به عالم ذر،کیهان اندیشه، 58 ، گردآورنده : حسن قدران قراملکی، قم : انتشارات کیهان .