چكيده
صله مصدر فعل (وصل ) است که در مقابل فصل قرار می گیرد وبه معنی اتصال وپیوستگی است جمع رحم ارحام است وبه خویشاوندان به اعتبار انتساب به یک رحم ارحام گویندانسان می بایست شناخت وآگاهی دقیقی نسبت به صله رحم داشته باشدحفظ ارزشهای دینی وسنت های سودمند وريشه دار ديني از عوامل تحكيم رابطه ها درخانواده است اين مطلب از ضرورتهاي نگارش اين تحقيق است.صله رحم از اهميت وارزش بالايي برخوردار است تا آنجا كه خداوند متعال آن را دررديف پرستش خويش قرار داده است ودرروايات نيز به اين سنت پسنديده پرداخته شده است.صله رحم داراي حدومرزهايي است . لازم است انسان درمواقعي كه ارحام گرفتاري دارند به ياريشان بشتابد.
قطع رحم درپيشگاه خداوند متعال مغبوض است ودررديف شرك به خداوند محسوب مي شود . صله رحم ازآثار و پيامدهاي دنيوي واخروي برخوردار است وباعث تخفيف حساب و طولاني شدن عمر انسان مي شود . بنابراين براي تحكيم رابطه هاي خانوادگي وايجاد همبستگي وپيوندهاي اجتماعي توصيه اكيد به صله رحم ودوري گزيدن از قطع رحم شده است ..دركتب مختلف روايي و حديثي از اين موضوع صحبت شده است . استناد برآيات وروايات وآثار صله رحم و قطع رحم و بيان علل و عوامل ضعف صله رحم وآسیب شناسی وارایه راهکار امتياز اين اثر مي باشد.
كليد واژه ها :صله ، رحم ، ارحام نسبي ، سببي ، روحاني .
نتیجه گیری
اینکه صله رحم واجب عینی و از نشانههای اخلاق اسلامی و از نیکوترین برنامههای دینی در حیطه معاشرت است. آثار و برکات صله رحم فراوان است از همه مهمتر طول عمر است که به تجربه ثابت شده است. و رسیدگی به حال خویشاوندان باعث ایجاد محبت و دوستی میان آنها میشود. وقطع رحم از گناهان کبیره میباشد. که قطع رابطه با فامیل بدون دلیل زشت و ناروا است و مورد غضب خداوند متعال میباشد. گرچه شکل نوین زندگی و مشغلههای زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است و نیز وجود برخی آمتها و آسیبهایی که ممکن است در اثر روابط خویشاوندی بوجود آید این سنت حسنه را کمرنگ کرده است. که با ارائه راهکارهای مفید و سازنده برای رفع این آفتها میتوان این سنت حسنه را هرچه بیشتر رونق داد.
فهرست منابع و مآخذ
* قرآن
* نهج البلاغه
1 . ایروانی، جواد، وطن دوست، رضا کمیلی، غلامحسین، حق پناه، رضا، فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی، ج 2 ، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 1387 .
2 .بیگی، روح الله، ارزش های اجتماعی در قرآن، انتشارات اسوه ، چاپ اول ، 1389
3 .جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، قم ، مرکز نشر اسراء، 1391 .
4 . ------------- ، مفاتیح الحیاة، چاپ 48، انتشارات اسراء، 1391 .
5 .حسینی نیا ، اقبال، وصال خویشان، چاپ اول ، ناشر: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما ، 1385
6 .حیدری نراقی، علی محمد، گفتار نراقی، چاپ اول، انتشارات مهدی نراقی، 1386 .
7 .دهخدا، علی اکبر، لغت نامه ج 2 و 3، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1372 .
8 .راغب اصفهانی، مفرادات الفاظ القرآن، چاپ اول، بیروت، دارالشامیه، 1412 ه ق .
9 . رجب زاده، رضا، راه نجات، مترجم : ملا محسن فیض کاشیانی .
10 . شرف الدین، سیدحسین، تحلیلی اجتماعی از صله رحم، نشر قم، بوستان کتاب قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1386 .
11 . شرفی، محمدرضا، روش های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر، ناشر: پیام آزادی، 1386 .
12 . فخر رازی، ابوعبدالله محمدبن عمربن حسین، تفسیر کبیر، چاپ سوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی .
13 . فرید تنکابنی، مرتضی، راهنمای انسانیت ( ترجمه نهج الفصاحه )، 1370 .
14 . کلینی، رازی ثقة الاسلام ابی جعفربن یعقوب بن اسحاق، اصول کافی، حاج سیدجواد مصطفوی، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت ( ع ) .
15 . محدثی، جواد، اخلاق معاشرت، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت ( ع ) .
16 . محمد قاسمی، حمید، روش تربیتی در داستان های قرآن، چاپ اول، نشر پژوهش معناگرا، 1385 .
17 . محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم : حمیدرضا شیخی، چاپ هشتم، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث .
18 . مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج 74 ، 76 و 96، بیروت، موسسه الوفاء .
19 . مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ج 3 .
20 . تفسیر طبرسی ، ج 13، چاپ اول .
21 . محمدبن علی بن بابویه القمی، الشیخ الصدوق، علی اکبر غفاری، الخصال، چاپ سوم، انتشارات جامعه المدرسین، 1403 .
22 . ابن منظور، لسان العرب، قم، ج 10، نشر ادب حوزه، 1363 .
23 . الشیخ مفید، محمدبن نعمان العکبری، الاختصاص، تصحیح علی اکبر غفاری، چاپ یکم، قم، 1413 .
24 0 تمیمی آمد، عبدالوحد، غررالحکم و دررالکلم، شرح آقا جمال الدین خوانساری، ج 2 ، تهران، بی تا .
25 . مجلات تخصصی، سایت تبیان، سایت نورمگز .