چكيده
كليد واژه ها : صله ، رحم ، ارحام نسبي ، سببي ، روحاني .
صله مصدر فعل (وصل ) است که در مقابل فصل قرار می گیرد وبه معنی اتصال وپیوستگی است جمع رحم ارحام است وبه خویشاوندان به اعتبار انتساب به یک رحم ارحام گویندانسان می بایست شناخت وآگاهی دقیقی نسبت به صله رحم داشته باشدحفظ ارزشهای دینی وسنت های سودمند وريشه دار ديني از عوامل تحكيم رابطه ها درخانواده است اين مطلب از ضرورتهاي نگارش اين تحقيق است.صله رحم از اهميت وارزش بالايي برخوردار است تا آنجا كه خداوند متعال آن را دررديف پرستش خويش قرار داده است ودرروايات نيز به اين سنت پسنديده پرداخته شده است.صله رحم داراي حدومرزهايي است . لازم است انسان درمواقعي كه ارحام گرفتاري دارند به ياريشان بشتابد.
قطع رحم درپيشگاه خداوند متعال مغبوض است ودررديف شرك به خداوند محسوب مي شود . صله رحم ازآثار و پيامدهاي دنيوي واخروي برخوردار است وباعث تخفيف حساب و طولاني شدن عمر انسان مي شود . بنابراين براي تحكيم رابطه هاي خانوادگي وايجاد همبستگي وپيوندهاي اجتماعي توصيه اكيد به صله رحم ودوري گزيدن از قطع رحم شده است ..دركتب مختلف روايي و حديثي از اين موضوع صحبت شده است . استناد برآيات وروايات وآثار صله رحم و قطع رحم و بيان علل و عوامل ضعف صله رحم وآسیب شناسی وارایه راهکار امتياز اين اثر مي باشد.
نتيجه گيری
نفاق یکی از صفات رذیله و از بیماریهای قلبی و روانی است که در همه عصر ها بوده وهم اکنون نیز بسیاری از انسانها در درجات مختلف مبتلا به آن هستند . این واژه در اصطلاح به معنای آشکار کردن اسلام و پنهان داشتن کفر است ، منافق چهره کفر آلود خود را در زیر رنگ اسلام پنهان کرده است .تا سر موقع ضربه های کاری خود را بر پیکره اسلام وارد کند .
با بررسی آیات قرآن مشخص می شود که یک دهم از آیات قرآن به بحث وگفتگو در مورد منافقان پئداخته است و نیز روایات فراوانی از اهل (ع) به معرفی چهره اصلی منافقان اشاره کرده اند . و تاریخ اسلام نیز عملکرد منافقان را در جامعه اسلامی به کررات بیان کرده است .به خاطر اینکه خطر این افراد همیشه تهدیدی برای انسجام جامعه اسلامی است .
با این که تمامی پیشوایان ما از حضرت خاتم و امام علی (ع)و فرزندانشان با توطه منافقین عصر خود به شهادت رسیده اند .و روایات نیز روایتگر داستان تلخ شهادت موعود آخر الزمان به دست نا پاکان منافق هستند . اما این داستان غریبانه ،از سوی ایشان از در ماندگی باطل از صدر خلقت تا انتهای تاریخ دارد . و از سویی نشانه استواری و صلابت و حقانییت حق و حقیقت است . عدل و قسط ،آرمانهای تحقق نیافته انبیا الهی در زمین است که مقدمات تحقق آن به دست آخرین موعود آسمانی فراهم آمده است . انشاءاللّه.
منابع و مأخذ
٭قرآن کريم،مترجم محمد مهدي فولادوند،ايران /قم،انتشارات دارالقرآن الکريم،چ دوّم، 1381 هـ .ش
٭نهج البلاغه ، مترجم محمّد دشتي ، ايران / قم ، انتشارات موعود اسلام ، چ چهارم ، 1382هـ . ش
1- آيتي ، محمدابراهيم ، 1366 ، تاريخ پيامبر اسلام ، چاپ 14 ، اهران ، انتشارات دانشگاه تهران .
2- آمدي ، عبدالواحد ، ترجمه ، شرح جمال الدين خوانساري ، 1360 ، غررالحکم و دررالکلم ، چاپ 3 ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .
3- آل ياسين،شيخ راضي،مترجم سيدعلي خامنه اي، 1365،صلح امام حسن (ع)،چاپ 11،انتشارات آسيا .
4- ارفع ، سيد کاظم ، 1387، اخلاق در قرآن .
5- پيشوايي ، مهدي ، 1380 ، سيماي پيشوايان ، چاپ 14 ، قم ، انتشارات دارالعلم .
6- جعفريان،رسول، 1369،تاريخ سياسي اسلام، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي .
7- جوادي عاملي ، عبداللّه ، 1378 ، تفسير تسنيم ج2 ، چاپ اول ، قم ، انتشارات اسراء .
8- حسيني ، محمد ، 1388، دو چهرگان، نفاق آفت دين و اجتماع
9- خرمشاهي ، بهاءالدين ، 1384 ، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهي
10- خاتمي ، سيد احمد ، 1386 ، سيماي نفاق در قرآن
11- درخشه ، جلال ، 1371 ، مواضع سياسي امام علي (ع) در قبال مخالفين ، چاپ اول ، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي .
12- دهشيري ، ، حسن ، جعفري ، رحمت ، 1386، دشمن شناسي از ديدگاه قرآن
13- رسولي محلاتي ، سيدهاشم ، 1371 ، تاريخ اسلام ، چاپ اول ، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامي .
14- سبحاني ، جعفر ، 1375 ، منشور جاويد ج3و4و6 ، چاپ اول ، قم ، مؤسسه امام صادق (ع) .
15- سبحاني، جعفر، 1377 ، سيماي انسان کامل در قرآن ، بي چا، قم ، مرکز انتشارات دفتر تبليغات.
16- سبحاني ، جعفر ، 1363 ، فروغ ابديت ج1و2 ، قم ، نشر دانش اسلامي .
17- سبحاني ، جعفر ، 1379 ، تاريخ اسلام (زندگاني پيامبر (ص)) ، چاپ سوم ، قم ، انتشارات نشر خرم.
18- سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، 1364 ، منافقين ذخيره شيطان بزرگ ، چاپ اول ، تهران .
19- سيوطي شافعي، جلال الدين، الدر المنثور في التفسير بالمأثور، تصحيح شيه نجْدت نجيب، بيروت، داراحياء التراث العربي، 1421 ق.
20- علامه حائري ، علي ، 1378 ، زندگاني سياسي امام علي (ع) از نهج البلاغه ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات تابان با همکاري نشر خاقاني .
21- قرشي ، سيدعلي اکبر ، 1378 ، قاموس قرآن ج5و6و7 ، چاپ 13 ، تهران ، دارالکتب دارالکتب الاسلاميه .
22- طباطبايي ، محمدحسين ، مترجم محمدجواد حجتي کرماني ، 1363 ، تفسيرالميزان ج9 و 10 ، بنياد علمي و فکري علامه طباطبايي با همکاري نشر فرهنگي رجا .
23- طبري، ابوجعفر محمد بن جرير، 1408 ق ، تاريخ الامم و الملوك، چ دوم، بيروت، دارالكتب العلمية .
24- کليني ، محمدبن يعقوب ، 1381 ، اصول کافي ج2و5 ، چاپ 5 ، تهران ، انتشارات اسوه .
25- کمپاني ، فضل اللّه ، 1354 ، حسن کيست ؟ چاپ اول ، انتشارات فراهاني .
26- مدرسي ، محمدتقي ، مترجم محمدصادق شريعت ، 1380 ، زندگينامه چهارده معصوم ، چاپ اول ، تهران، انتشارات محبان الحسين (ع) .
27- مکارم شيرازي، ناصر ، 1378 ش ، مثالهاي زيباي قرآن ، چاپ اوّل ، انتشارات نسل جوان .
28- مجلسي ، محمدباقر ، 1369 ، بحارالانوار ج2و8و22و40و64و69و70و90 ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات کتابفروشي اسلاميه .
29- موسوي خميني ، روح اله ، 1384 ، چهل حديث ، چاپ 32 ، تهران ، انتشارات مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) .
30- مجيدي خوانساري ، غلامحسين ، 1381 ، نهج الفصاحه ، چاپ 2 ، قم ، انتشارات انصاريان .
31- محمدزاده ، مرضيه ، 1381 ، حسين بن علي امام ارزشها ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات دفاع .
32- مطهري ، استاد شهيد مرتضي ، 1387، آشنايي با قرآن ج 1 .
33- شهيد مطهري«ره»، مرتضي، آشنايي با قرآن، صدرا، بي چا، تهران، 68 ش.
34- محمدی ري شهري ، محمد ، 1379 ، ميزان الحکمة ج10 و13 ، قم ، انتشارات دارالحديث .
35 –مطهری ،1390 ، مسئله نفاق ، قم ، ناشر دبيرخانه طرح و مطالعاتی بينش مطهر .
36- يوسفي غروي، محمد هادي، موسوعة التاريخ الاسلامي، قم، مجمع الفكر الاسلامي، 1417ق.
نشريات و سايتها
1- مجلة معرفت شماره8 ، 1384
2- مجلة پويا 1384
3- سايت نور مگز
4- سايت نورلايب
5- www.jamejamonline.ir