پندارگرایی در قرآن مینا حسینی اصفهان، مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)

شناسه نوشته : 11911

1393/06/27

تعداد بازدید : 1315

پندارگرایی در قرآن مینا حسینی اصفهان، مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)
چکیده
خداوند انسان را با همه لوازم درونی و بیرونی مورد نیاز او برای رسیدن به لقای خود آفریده است. هر انسانی به تناسب عقاید و اندیشه خود حرکت و رفتار می­کند. این اندیشه ممکن است از علم یا گمان برخاسته باشد.          
در فرهنگ دینی «ظن» به معنای شک و یا اطمینانی که به حد یقین نرسد به کار رفته است؛ از همین رو «ظن» به اعتبار متعلقش مذموم  و یا ممدوح است.
  یکی از مهم­ترین موانع نظری سیر و سلوک به سوی خداوند ـ که می­تواند علتی برای ایجاد موانع عملی این سیر شود- «پندارگرایی» باطل و مذموم است که در زمینه­های مختلفی از اعتقاد و اخلاق و... وارد می­شود. از این رو شناخت این مانع اساسی لازم است. قرآن کریم ضمن توبیخ انواع مختلف گمان­های باطل، ریشه ها و عوامل بینشی و گرایشی چنین پندارهایی را هم ذکر کرده است. عوامل بینشی مانند وسوسه­های فکری شیاطین، جهل و غفلت از خدا و آخرت، استفاده نکردن از ابزار ادراک، حس­گرایی، اعتماد به اکثریت و عوامل گرایشی همچون پیروی از هوای نفس، آرزوهای طولانی، حب دنیا، استکبار و نفاق است.
از آنجا که قرآن کتاب هدایت و تربیت است با ذکر این ریشه­ها، راه­های علمی و عملی درمانی برای هرکدام را بیان کرده است. راهکارهایی چون خود شناسی، خدا شناسی، تقوا، یاد خدا و آخرت و دوری از توجه به دنیا تا انسان به وسیلۀ آنها به مقام انسانیت خود رهنمون شود.
 
کليد واژه­ ها: پندارگرایی، ظن، اتباع ظن، خطاهای ادراکی، حس گرایی، سیر و سلوک.
 
نتایج حاصل از تحقیق
  در یک جمع بندی و نتیجه گیری کلی در مورد موضوع این نوشتار یعنی «پندار گرایی» می­توان گفت:
بر اساس استعمالات قرآنی ظن به نظر می­رسد «ظن» در شمار  کلمات اضداد است و دو معنای علم (گمان اطمینان آور البته نه در حد علم یقینی) و شک و وهم (احتمال کم ارزش) دارد. معیار بازشناسی هر کدام از این دو معنا در آیات قرآن، قرائن و فضا و سیاق حاکم بر آیات است. کلماتی مانند «زعم»، «حسبان» و «خرص» با واژه «ظن» تفاوت و شباهت­هایی های قابل توجه  دارند.
   تبعیت از ظن که مورد مذمت قرآن است همچون تیر در تاریکی است که هرگز نمی­توان با آن هدف گیری کرد و به مقصود رسید، چه بسا انسان را از هدف نهایی فرسنگ­ها دور می­کند به گونه­ای که ممکن است راه برگشتی نداشته باشد و یا به طور کل فکر برگشتن از این راه انحرافی را هم نکند.
  گرایش به گمان عوامل مختلفی مانند جهل، اصالت دادن به غیر خدا، تقلید کورکورانه ، آرزوهای طولانی، نفاق و... دارد که سرچشمه اصلی گرایش به ظن در میان آنها ، هوای نفس است که میل به دنیا وابستگی به آن در رأس خواهش­های نفسانی از سوی شیطان در درون آدمی شکل می­گیرد و پر رنگ می­شود. سایر علل پندار گرایی از علل بینشی گرفته تا علل گراشی همه و همه ریشه در همین امر دارند.
    اما هرکس در هر دو بخش عمل و نظر، عامل باشد، قوای تحریکی و ادراکی را تعدیل می­کند، نه تعطیل یعنی،
هم غضب و شهوت خویش را از سرکشی، باز می­دارد و هر دو را به جا مصرف می­کند، هم در حوزۀ اندیشه، احساسات و تخیلات و توهماتش را تحت رهبری عقل نظری درمی­آورد.
   راه­کارهای درمان بیماری خطرناک پندارگرایی چه در بخش نظری و چه در بخش عملی به همین امر برمی­گردد و در صورت تعدیل قوا از افراط و تفریط است که دل همچون آینه­ای صاف و زلال، صورت حقیقت را در خود می­پذیرد و از تمامی آن حجاب­ها و موانع، به ویژه پندارگرایی سربلند و رو سفید بیرون می­آید؛ راهکارهای علمی  چون تحصیل علم، خداشناسی و خودشناسی و... ، راهکارهای عملی مانند تقوا و یاد خدا و... . راهکارهایی که برای درمان تبعیت از ظن وجود دارد هرکدام به نوعی وجود انسان را در بُعد علمی و عملی معتدل می­کند و از افراط و تفریط دور
می ­سازد.
 
ـ فهرست منابع
*قرآن کریم
*نهج البلاغه
1. آلوسى، محمود (1415)، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم‏، بيروت‏: دارالكتب العلميه‏.
2. ابن فارس، ابوالحسین احمد (1387ش)، ترتیب مقاییس اللغه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
3. ابن منظور ،محمدبن مکرم (1414)، لسان العرب، بیوت: دار صادر.
4. امين، ‏نصرت(1361)، مخزن العرفان در تفسير قرآن‏، تهران‏: نهضت زنان مسلمان‏.
5.تمیمی آمدی،عبدالواحد(بی­تا)،غررالحکم(گفتارامیرالمؤمنین)،ترجمۀ حسین شیخ الاسلامی،قم:انتشارات انصاریان.     
6. جوادی آملی ،عبدالله( 1377)، آینۀ معرفت، تنظیم و ویرایش حمید پارسانیا، چاپ اول، قم: إسراء.
7. جوادی آملی ،عبدالله( 1388)،تسنیم، (چاپ دوم)، قم: اسراء.
8.. جوادی آملی ،عبدالله( 1386)، تفسیر انسان به انسان، (چاپ سوم)، قم: اسراء.
9. جوادی آملی، عبدالله(1388)، تفسیر موضوعی قرآن کریم(صورت و سیرت انسان در قرآن،ج14(چاپ ششم)، قم: اسراء.
10.جوادی آملی،عبدالله(1390)،تفسیرموضوعی قرآن کریم(مراحل اخلاق در قرآن)،ج11(چاپ یازدهم)، قم: اسراء.
11. حسینی همدانى ، محمد حسين(‏1404)، انوار درخشان، تهران:كتابفروشى لطفى‏.
12.دستغیب، عبدالحسین ( 1363) ،تردید و توکل ، شیراز: دفتر نشر جعفری.
13.دستغیب، عبدالحسین(1376)، قلب سلیم (چاپ سیزدهم)، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
14. راغب اصفهانی، حسین (1416)، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق عدنان داوودی، بیروت: دار الشامیه.
15. سید رضی، نهج البلاغه، ترجمۀ محمد دشتی.
16. سيوطى، جلال الدين‏ (1404)، الدر المنثور فى تفسير المأثور، قم: كتابخانه آية الله مرعشى نجفى‏.
17.طباطبایی، محمد حسین (1386)، المیزان، ترجمۀ  محمد باقرموسوى همدانى، چاپ بیست و چهارم، قم‏: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏.
18.طبرسى، فضل بن حسن‏ (1372)، مجمع البيان فى تفسير القرآن‏، تهران‏: انتشارات ناصر خسرو.
19. طوسى، محمد بن حسن‏، [بی­تا]، التبيان فى تفسير القرآن‏، بيروت: دار احياء التراث العربى‏.
20. طيب، عبد الحسين(1378)، اطيب البيان في تفسير القرآن‏، تهران: ‏انتشارات اسلام‏.
21.عسکری، ابوهلال؛ جزایری، نورالدین (1429)، معجم الفروق اللغویه (چاپ چهارم)، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
22. فخرالدين رازى، ابوعبدالله محمدبن عمر (1420 ق‏)،مفاتیح الغیب(تفسیر کبیر) بيروت‏: دار احياء التراث العربى‏.
فراهیدی، خلیل بن احمد (1414ق)، ترتیب کتاب العیت، قم: اسوه.
23. قرائتى، محسن‏( 1383)،‏ نور،تهران‏: مركز فرهنگى درسهايى از قرآن‏.
24. قرشی، علی اکبر (1386)، قاموس قرآن، (چاپ یازدهم)، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
25. قلی زاده کلان، فرض الله(1376)، روانشناسی شخصیت، تبریز: سازمان چاپ و نشر هادی.
26. قمی، عباس (1379)، کلیات مفاتیح الجنان(چاپ دوم)،تهران، صبا.
27. قمی، على بن ابراهيم(1367)،تفسير قمى، قم‏: دار الكتاب .‏
‏28. کریمی، حسین(1377) ،حجابهای معرفت، بررسی بازدارندهای شناخت صحیح(چاپ اول)، [بیجا] : اسوه.
29. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق(1407)، الکافی، محقق و مصحح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
30. گنابادى، سلطان محمد(1372)، بيان السعاده فى مقامات العباده، ترجمه رضا خانى و حشمت الله رياضى‏، تهران: مركز چاپ و انتشارات دانشگاه پيام‏نور.
31. مجلسی، محمد باقر(1403)، بحار الانوار (چاپ دوم)، بیروت: دار إحیاء التراث العربی. 
32. مجاسی، محمد تقی(1406)، روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (چاپ دوم)، قم: مؤسسه فرهنگی اسلامی توشانبور.
33.مدرسى،محمدتقى(1377)،‏تفسير هدايت‏، ترجمۀ مترجمان‏، مشهد: بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى‏.
34.مصباح یزدی،محمدتقی(1377و1378)،اخلاق درقرآن(چاپ سوم)،قم:مؤسسۀآموزشی وپژوهشی امام خمینی ره.
35. مصطفوی، حسن(1393ق)، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران : [بی نا].
36. مصطفوى، حسن‏(1380)، تفسير روشن‏، تهران‏: مركز نشر كتاب‏.
37. مطهری، مرتضی(1378)، سیری در نهج البلاغه(چاپ هجدهم)، قم: صدرا.
38. مطهری، مرتضی (1378)، حکمت­ها و اندرزها (چاپ دهم)، قم: صدرا.
39. معین،محمد(1375)، فرهنگ معین (چاپ دهم)، تهران: امیر کبیر .
40. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران(1381)،پیام قرآن ج1، (چاپ هفتم )،تهران: دارالکتب الاسلامیه.
41. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران(1377)،پیام قرآن ج3، (چاپ ششم )،تهران: دارالکتب الاسلامیه.
42. مکارم شیرازی، ناصر ،ترجمه قرآن کریم. 
43. مكارم شيرازى، ناصر( 1374)، نمونه، تهران: دار الكتب الإسلاميه.
44.موسوى سبزوارى،عبدالاعلى(1409)‏،مواهب الرحمان في تفسير القرآن‏، بیروت‏: موسسه اهل بيت(علیهم السلام).
45. ميرزا خسروانى، على رضا (1390ق)، تفسير خسروى‏، تهران: انتشارات اسلاميه‏.
ـ مقالات:
1.شاکر، محمد کاظم (1386)،پژوهشی در معنای ظن و جایگاه معرفتی و اخلاقی آن در قرآن، مقالات و بررسی ها، دفتر 84، صص107 ـ 125.
2.طیب حسینی، محمود(1390)، معناشناسی ظن در قرآن کریم، فصلنامه علمی پژوهشی کتاب قیم، ش1، (سال اول) صص41 ـ 64.
4.( persianblog.ir/post/17/(فلسفه تربیت، پندار گرائی و تربیت نوشته دکتر ابراهیم زاده)