زوجیت موجودات در قرآن لیلی صالحی پارس آباد، حوزه علمیه ثامن الحجج

شناسه نوشته : 11904

1393/06/27

تعداد بازدید : 1724

زوجیت موجودات در قرآن لیلی صالحی پارس آباد، حوزه علمیه ثامن الحجج
چکیده
زوجيت به معناي دوتا بودن و در اصطلاح به هر كدام از نر و ماده كه قرين يكديگرند اطلاق مي­شوند. قرآن كريم در بيش از 12 آيه از قرآن كريم از زوجيت موجودات (انسان، حیوانات، گياهان) سخن گفته و به زوجيت ديگر موجوداتي كه انسان ها نمي دانند اشاره كرده است و در آخر هم از زوجيت همة اشيای جهان خبر داده است.
مسألة زوجيت با نظريه «كارن لينه» مبني بر وجود نر و ماده در بين همه گياهان در سال 173 م مورد استقبال دانشمندان قرار گرفت و بعد از او دانشمندان به وجود ماده ريزي به نام اتم پي بردند كه از الكترون و پروتون تشكيل شده و مسأله زوجيت را به همة اشيا سرايت دادند. با توجه به آيات زوجيت و بيان نكات تفسيري و اسرار علمي هر آيه، زوجيت عمومي موجودات به اثبات رسيده است. بسياري از مفسران و صاحب نظران با استدلال به آيات فوق به زوجيت همه اشياء و اشاره كرده اند. مهمترين نظريه فيزيكي مطرح شده در قرن اخير در رابطه با زوجيت، نظريه آنتي متر يا ضد ماده است كه مرتبط با آيات (36 يس، 12 زخرف، 22حجر، 3رعد) مي باشد. امروزه اثبات مسأله زوجيت در زيست شناسي در خصوص توليد مثل­هاي غيرمزدوج مباحث زيادي را مطرح کرده است كه شيوه بكرزايي از جملة آن هاست. با توجه به مطالبي كه بيان مي­شود نمي­توانند تناقض اصل زوجيت باشند چرا كه در شيوه بكرزايي نوعي تقسيم سلولي ايجاد مي شود كه مشمول كلمه زوجيت قرار مي­گيرد. همة موجودات چه آنها كه مي­دانيم و چه آنها كه نمي­دانيم از زندگي به شيوة زوجيت برخوردارند. (آيه 36 يس) اين اعجاز خيره كننده، علمي ديگر است كه علم جديد با تمام خضوع در برابر آن کرنش کرده است.
کلیدواژه­ ها: زوجیت، موجودات، زوجیت عمومی، لقاح، بکرزایی، زوجیت در قرآن.
 
نتیجه گیری
تبیین وجوه اعجاز قرآن از مسائل  مهمی است که اندیشمندان مسلمان را از آغاز نزول قرآن کریم به خودمشغول داشته است زیرابه دلیل عظمت وگستردگی مطالب قرآن ،درهر برهه ای از زمان ، جنبه جدیدی از اعجاز قرآن ،آشکارمی شود . بیان برخی از اعجاز زیست شناختی قرآن تاثیرمثبتی در شناخت بشرنسبت به مسائل هستی ومحتوای عالی وعلمی قرآن می کند.
درجهان هستی با همه اجزاء وپیچدگیهای آن ،الگوهایی وجود دارند که به این پیچیدگی ها نظم ومعنا می بخشیده یکی از این الگوها قانون زوجیت موجودات است خداوند متعال با بیان آیات متعددزوجیت بشر را به تامل وتفکر درمحیط اطراف برمی انگیزد که درشناخت قدرت هستی نمودی بارزدارد.باتوجه به مطالب بیان شده  می توان نتیجه گرفت که :
1. قرآن به زوجيت موجودات اشاره كامل داشته است زوجيت در انسان، در گياهان، حيوانات در ميوه ها و اشياء و همه موجودات.
2. طبق آيات قرآن اگر زوجيت وجود نداشت نه در انسان ها و نه در ديگر موجودات زمين بقای نسل انجام نمي شد و شايد يكي از دلايل سخن گفتن از زوجيت در آيات بسياري از قرآن بيان همين مسأله بوده است.
3. با توجه به جايگاه مسأله زوجيت در قرآن كريم و نيز دستاورد هاي جديد بشر در نحوه توليد مثل هاي غيرجنسي مي توان بيان داشت كه اگر چه در ابتدا به نظر مي رسد كه توليدمثل هاي غيرجنسي مثل بكرزايي و شبيه سازي خلاف قانون زوجيت در عالم است، اما با توجه به فرآيند آن ها مشخص مي شود كه اين اشكال خاص توليد مثل تنها به توليد محصول خاصي از همنوعان خويشند و به هيچ وجه نمي توانند جايگزين شيوه ي زوجيت كه اساس و منشأ پيدايش انواع مختلف موجودات بر روي اين كره خاكي، شوند. و نيز با توجه به مشكلات و عوارض خاص شبيه سازي بر روي انسان با فرض امكان وقوع، خود مي تواند حالي از ناتواني است روش براي تبديل شدن به جايگزيني مناسب براي شيوه متداول و طبيعي توليدمثل يعني توليد مثل جنسي باشد.
4- باتوجه به مطالب بیان شده می توان دریافت که زوجیت تا کوچکترین اجزای تشکیل دهنده موجود زنده سریان دارد.
5. در موجودات تك سلولي نيز نوعي زوجيت (درون سلولي) بقرار است. (و توليد مثل يك سلولي ها از نوعي دوگانگي درون سلولي ناشي مي شود و در تك يافتگان كه از طريق تقسيم دوتا مي شوند دو زوج خلق مي شود و لذا مشمول كلمه زوج هستند.»
6. بين مطابقت جديدترين نظريه فيزيكي مطرح شده با عنوان آنتي متر يا ضد ماده(زوجيت داخل اتم(جفت ها و اصدادها يعني اتم كه متشكل از الكترون و پروتون مي باشد داراي ضد الكترون و ضد پروتون نيز مي باشد) با آيات قرآن (سوره يس آيه 36 و ذاريات آيه 49)

فهرست منابع
* قرآن كريم
1. ابن فارس، معجم مقايس اللغة، ج3، دارالجيل، 1420هـ
2. اتكنيون، ريتال و ديگران، زمينه ي روان شناسي، ترجمه ي محمدنقي ابراهيمي و ديگران، تهران، انتشارات رشد، 1377
3. احمد، امين، راه تكامل، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1361
4. استيفن، هاوكينگ، تاريخ مختصر زنان، ترجمه ي محمئرضا محجوب، تهران، شركت سهامي انتشار، 1993م
5. بوكاي، موريس، عهدين، قرآن و علم، ذبيح الله دبير، تهران، نشر دفتر فرهنگ اسلامي، 1364
6. پاك ژنژاد، رضا، ازدواج مكتب انسان سازي، قم، نشر اخلاق، 1379هـ.ش
7. حسيني زاده، عبدالمجيد، قانون زوجيت عام در قرآن، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، 1385
8- جر،خلیل ،فرهنگ لاروس ،حمیدطبیبیان ،تهران ،امیرکبیر،1363.
9. خويي، ابوالقاسم، مرزهاي اعجاز، تهران، نشر محمدي، 1349.
10. راغب اصفهاني، ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، تهران، مرتضوي، 1381
11. رضايي اصفهاني، محمدعلي، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، رشت، كتاب مبين، 1381
12- .رضایی اصفهانی،محمدعلی،فصلنامه بینات ،شماره 29،1389
13. زماني، مصطفي، پيشگويي هاي علمي قرآن، قم، انتشارات پيام اسلام، بيتا
14. سليمان، احمدمحمد، قرآن و الطب، دارالعودة، 1987م
15. طباطبائي، محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه ي محمدباقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1387
16. طبرسي، فضل بن حسن، تفصير مجمع البيان، ترجمه ي هلي كرمي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1380
17. طوسي، محمد بن حسن، التبيان في التفسير القرآن، قم، ذوي القربي، 1388
18. عباس نژاد، محسن، قرآن و علوم طبيعي، مشهد، نشر بنياد پژوهش هاي قرآني حوزه و دانشگاه، 1384
19. عبد علي بن العروسي الحويزي، تفسير نورالثقلين، قم، المطلبعه العلميه، 1383
20-قرشی ، علی اکبر،قلموس قرآ« تهران ، دارالکتب الاسلامیه ،1352.
21. گنجي، حمزه، روان شناسي تفاوت هاي فردي، تهران، نشر بعثت، 1369 هـ.ش
22. مجلسي، محمدباقر، بحارلانوار، تهران، المكتبة الإسلامية، 1403ق
23. مخلص، عبدالرئوف، جلوه هاي جديد از اعجاز قرآن كريم، تربت جام، احمد جام، 1376
24. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1361
25. مكارم شيرازي، ناصر،پیام قرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1377
26.ملکیان ،مصطفی ،فصلنامه مصباح ،ش10
27. نيازمند، رضا، تفسير قرآن و علوم جديد، قم، بنيان، 1375
28. واينبرگ، استيون، رؤياي يك نظريه ي نهايي، ترجمه ي سيروس فرمانفرمائيان، نشر و پژوهش فرزان، تهران، 1376
29. هاشمي رفسنجاني، اكبر، تفسير راهنما، قم، بوستان كتاب، 1386
30-.فصلنامه قرآن وعلم ،بررسی اعجاز زیست شناختی قرآن ،شماره 7،1389