میعاد پژوهش 3

شناسه نوشته : 11831

1393/06/20

تعداد بازدید : 1461

میعاد پژوهش 3
درخشش حضور گزارشی از حضور حوزه‌هاي علميه‌ی خواهران در دومين جشنواره‌ی علامه حلي(ره)
معاونت پژوهش مركز مديريت حوزه‌هاي علميه‌ي خواهران در سال گذشته براي دومین بار در جشنواره‌ی علامه حلي(ره) كه به تجليل از برگزيدگان آثار پژوهشي طلاب جوان اختصاص دارد، مشاركت فعال داشت و با اصلاح آيين‌نامه‌ها و ضوابط مربوط در شورای سیاستگزاری جشنواره در عرصه‌هاي سياست‌گزاري، برنامه‌ريزي، ارزيابي و اجرا حضور چشمگیری يافت. مراسم تجلیل از برگزیدگان دومين جشنواره علامه حلي(ره) در تاريخ24/10/88 در سالن اجتماعات دارالشفای قم برگزار شد. آنچه در پي مي‌آيد حاصل تلاش و حضور و مشاركت معاونت حوزه‌هاي علميه‌ی خواهران، مدارس و طلاب در اين جشنواره است.
الف) اقدامات پیش از برگزاري جشنواره
1-اطلاع‌رساني: در راستاي اطلاع‌رساني به مدارس علميه‌ی خواهران و تشويق طلاب به منظور حضور فعال در دومين جشنواره‌ی علامه حلی(ره)، تیزرهای تبلیغاتی از شبکه‌های تلویزیونی ملی و استانی با مشارکت معاونت پژوهش پخش گردید. در همین راستا، ویژه نامه‌ی اين جشنواره در شمارگان 1000 نسخه به چاپ رسيد و در اختيار مدارس و مناطق قرار گرفت. همچنين با قرار گرفتن بنر اين جشنواره در صفحه‌ی اصلي سايت مركز مديريت حوزه‌هاي علميه‌ی خواهران و انتشار اخبار مربوط به فراخوان آثار اين جشنواره اطلاع‌رساني عمومي نسبت به اين جشنواره انجام گرفت.
2-مشاركت در ارزيابي آثار: در دومين جشنواره‌ی علامه حلي(ره)، كارشناسان معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه‌ی خواهران در مراحل ارزيابي آثار رسيده به جشنواره‌ی علامه حلي(ره) از سوي خواهران و برادران طلبه مشاركت داشتند و در اين زمينه ايفاي نقش كردند. در همین راستا لاز به ذکر است کلیه‌ی آثار برادران و خواهران با معیارهای هم‌سطح به صورت مساوی و موازی مورد ارزیابی قرار گرفت که بیانگر یک رقابت واقعی و پایاپای بود.
3-تقدير از ارزيابان جشنواره: در همين راستامراسم تقدير از ارزيابان جشنواره‌ی علامه حلي(ره) نيز با حضور مسؤولان اين جشنواره در تاریخ 21/10/1388 در ساختمان شماره‌ی دوی مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه‌ي خواهران برگزار شد.
«صديقه افشار»، مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه‌ي خواهران در اين مراسم در سخناني با اشاره به حضور چشمگير خواهران طلبه در جشنواره‌ي علامه حلي(ره) اظهار داشت: اين حضور پرشور سبب شد تا مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه‌ی خواهران در دومين سال برپايي اين جشنواره، نقش مشارکتي داشته باشد و در مراحل سياست‌گزاري، برنامه‌ريزي و اجرا حضور يابد. وي وحدت رويه در معيارهاي ارزيابي آثار در جشنواره‌ی علامه حلي را يکي از مزاياي دومين دوره‌ی اين جشنواره برشمرد و خاطرنشان کرد: مهمترين دستاورد جشنواره‌ی علامه حلي(ره)، کسب جايگاه علمي‌- پژوهشي و اعتبار علمي است و از اين رو اعتبار ارزيابي‌ها و داوري‌ها بسيار مهم است.
افشار ضمن اشاره به ضعف‌هاي موجود در روند ارزيابي آثار در دومين جشنواره‌ی علامه حلي(ره) تصريح کرد:‌ استفاده از فرصت جشنواره براي جهت ‌دهي به پژوهش‌ها و سوق دادن آنها به سمت تحقيقات کاربردي، تفکيک مقوله‌ی داوري از ارزيابي، تفکيک عرصه علمي از ساير عرصه‌هاي ادبي، هنري و...، هماهنگ‌سازي حداکثري نگاه ارزيابان و داوران براي مهار نسبي سلايق، در نظر گرفتن ضريب محروميت براي راهيابي دستاوردهاي توليدي طلاب مناطق محروم به جشنواره و انعکاس نتايج ارزيابي‌ها در تماس با صاحبان آثار براي آگاهي از ضعف‌ها و قوت‌ها از جمله مواردي است که مي‌توان به منظور غناي بيشتر اين جشنواره در سال‌هاي آينده مدنظر قرار داد.
در اين مراسم همچنين حجت‌الاسلام «علي عماد»، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه‌ی برادران کسب جايگاه علمي را براي اين جشنواره از اهداف مهم برگزاري آن برشمرد و ضمن تقدير از دست‌اندرکاران و ارزيابان اين جشواره اظهار اميدواري کرد بتوان از اين گروه در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري‌هاي آموزشي و پژوهشي حوزه‌هاي علميه بهره برد.
وي با بيان اينکه شوراي داوري آثار بايد در اين جشنواره فعال شود، اظهار داشت: از نظرات ارزيابان اين جشنواره که به صورت مکتوب و تفصيلي ارائه شود در بهبود کار بهره خواهيم برد. معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه‌ی برادران، جشنواره‌ي علامه حلي(ره) را ملاک مناسبي براي سنجش دانش طلاب دانست و اظهار اميدواري کرد از اين راه شيوه‌هاي آموزشي و پژوهشي حوزه‌هاي علميه معيارمند شود. در اين مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر «گودرزي» دبير علمي دومين جشنواره‌ی علامه حلي(ره) نيز گزارشي از روند ارزيابي و داوري در اين جشنواره ارائه داد و پيشنهاد کرد جشنواره از اين پس به صورت دوسالانه برپا گردد.
دائمي شدن دبيرخانه اين جشنواره از دیگر پيشنهادات دکتر گودرزي در اين مراسم بود.
ب) برگزيدگان جشنواره
در دومين جشنواره‌ی علامه حلي(ره)، آثار پژوهشي طلاب در چهار سطح مختلف دسته‌بندي شدند و مورد ارزيابي قرار گرفتند؛ پايه‌ی اول تا سوم برادران و خواهران، پايه‌ي چهارم و پنجم و ششم برادران در كنار پايه­هاي چهارم و پنجم سطح دو خواهران، پايه‌هاي هفتم و هشتم برادران دركنار سطح سه خواهران و پايه‌هاي نهم و دهم و دوسال درس خارج برادران كه در اين ميان خواهران طلبه در سه سطح موفقيت‌هايي كسب كردند. همچنين آثار رسيده به دبيرخانه‌ی جشنواره‌ در سه قالب كتاب، مقاله و پايان‌نامه مورد ارزيابي قرار گرفتند.
1- اسامي برگزيدگان: در دومين جشنواره‌ي علامه حلي(ره) «سيده الهام امام‌زاده» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي الزهرا(س) بوشهر با مقاله‌ی «تبيين فلسفي رابطه‌ي عقل و دين از نظر ابن رشد با تاکيد بر تأويل» به عنوان صاحب رتبه‌ی دوم، «سعيده يزدان‌دوست» در سطح دو تحصيلي از مدرسه‌ی ‌بنت‌الهدي صدر تهران با پايان‌نامه‌ي «تداوم انقلاب اسلامي در سايه‌ی اتحاد ملي و انسجام اسلامي» به عنوان صاحب رتبه‌ی سوم و «زهرا عظيمي» در مقطع سطح سه‌ي تحصيلي از مدرسه‌ي معصوميه قم با کتاب «نگاهي به حقوق زن در اسلام» به عنوان صاحب رتبه‌ی سوم معرفي شدند.
در اين جشنواره همچنين طلاب شايسته‌ي تقدير بدين شرح معرفي شدند: «زهرا تات» در سطح دو تحصيلي از مدرسه‌ي کوثريه تهران با پايان‌نامه‌ي «شادي و نشاط از ديدگاه قرآن و روايات»، «زينب جمالي» در سطح سه‌ی تحصيلي از مدرسه‌ي فاطمه الزهرای اطهر(س) ايلام با پايان‌نامه‌ي «نقش وحدت در بقاء حکومت اسلامي»، «زينب سالمي‌فر» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي فاطمه الزهرا(س) آبادان با مقاله‌ي «نقد مهمترين دلايل پلوراليسم ديني»، «معصومه ابدالي» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي نرجس خاتون(س)‌ شاهين شهر با پايان‌نامه‌ي «بررسي فرقه‌ي ضاله‌ي بهائيت»، «بتول هاتفي» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي فاطميه(س) پاکدشت با پايان‌نامه‌ی «روند تثبيت مذهب تشيع در ايران و پيوند آن با انقلاب اسلامي»، «ريحانه چره‌ساز» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي زهرائيه(س) نجف‌آباد با پايان‌نامه‌ي «فاطمه زهرا(س) برجسته‌ترين الگوي تربيت کودک»، «سميه ذوالعلي» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي فاطميه(س) کرمان با پايان‌نامه‌ي «نقش استعمار در پيدايش و گسترش بابيت و بهائيت»، «مژگان منصوريان» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي خديجه‌ي کبري(س) اصفهان با پايان‌نامه‌ي «گسترش تشيع در عصر صفوي و معرفي رجال سياسي و علماي آن عصر»، «ابتسام آل‌خميس» در سطح سه‌ی تحصيلي از مدرسه‌ي فاطمه الزهرا(س) آبادان با پايان‌نامه‌ی «تأثير عقايد وهابيت بر جهان اسلام»، «نرگس مهدوي‌نيا» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ي بنت‌الهدي صدر تهران با پايان‌نامه‌ی «بررسي و نقد ادله‌ی مخالفين مرجعيت زنان»، «سپيده نويدي» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ی الزهرا(س) دزفول با مقاله‌ی «شناسايي و تحليل بداء از ديدگاه وحي و عقل»، «زينب مهديان» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ی الزهرا(س) کلاردشت با پايان‌نامه‌ي «خاتميت از ديدگاه اسلام» و «سيده حديث خوب‌سرشت» در سطح دوی تحصيلي از مدرسه‌ی فاطمه الزهراء اطهر(س) ايلام با مقاله‌ی «نقش رسانه و فرهنگ رسانه‌اي در نشر تمدن اسلامي».
2- مراسم اختتاميه‌ی جشنواره: مراسم اختتاميه‌ي جشنواره‌ در روز 24/10/1388 در مدرسه‌ي عالي دارالشفای قم با حضور شخصيت‌هاي برجسته‌ی حوزي، مدير حوزه‌هاي علميه‌ی برادران و آيت‌الله آملي لاريجاني ریيس قوه‌ي قضائيه برگزار شد.
ج) ارزيابي و تحليل آثار رسيده به جشنواره و آثار برگزيده
با وجود آنكه در سال گذشته دومين جشنواره‌ي علامه حلي(ره) برگزار شد، براي نخستين بار آثار پژوهشي خواهران طلبه هم‌تراز و با معيارهايي يكسان نسبت به آثار پژوهشي برادران طلبه مورد رسيدگي قرار گرفت. با وجود حجم بالاي مطالب در نظام آموزشي برادران نسبت به خواهران، خواهران طلبه در دومين جشنواره‌ي علامه حلي(ره) توانستند در سطوح تعيين ‌شده بسياري از عناوين برتر را به خود اختصاص دهند.
در ارزيابي آثار رسيده به جشنواره و همچنين آثار برگزيده بايد در نظر داشت كه محدوديت سني ايجاد شده در جشنواره‌ي علامه حلي(ره) مانع از شرکت خواهران طلبه‌اي که در گذشته در نظام مشابه حوزه‌هاي علميه‌ی برادران تحصيل کرده‌اند، شد. از ديگر سو مقطع سطح سه (کارشناسي ارشد) حوزه‌هاي علميه‌ي خواهران به تازگي راه‌اندازي شده و طلاب مشغول به تحصيل در اين مقطع هنوز به مرحله‌ی تنظيم پايان‌نامه نرسيده‌اند، به همين دليل دو عرصه شامل تحقيقات پاياني دوره‌ی عمومي (سطح دو کارشناسي) و مقالات، وسيع‌ترين عرصه‌اي است که خواهران در اين راستا در جشنواره‌ی علامه حلي(ره) حضور داشته‌اند و به ارائه‌ی اثر پرداخته‌اند.
 
آثار برگزیده و شایسته تقدیر بخش خواهران
بخش
نام مدرسه علمیه
شهر مدرسه
قالب
نام اثر اصلی
نوع فعالیت
نوع منتخبین
رتبه
سطح رتبه
خواهران
بنت الهدی صدر
تهران
پایان­نامه
تداوم انقلاب اسلامی در سایه اتحاد ملی و انسجام اسلامی
فردی
برگزیده
سوم
سطح دو
خواهران
الزهرا (س)
بوشهر
مقاله
تبیین فلسفی رابطه عقل و دین از نظر ابن رشد با تأکید بر تأویل
فردی
برگزیده
دوم
سطح دو
خواهران
معصومیه
قم
کتاب
نگاهی به حقوق زن در اسلام
فردی
برگزیده
سوم
سطح سه
خواهران
کوثریه
تهران
پایان­نامه
شادی و نشاط از دیدگاه قرآن و روایات
 
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
فاطمه الزهرای اطهر
ایلام
پایان­نامه
نقش وحدت در بقاء حکومت اسلامی
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح سه
خواهران
فاطمه الزهرا
آبادان
مقاله
نقد مهمترین دلایل پلورالیسم دینی
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
نرجس خاتون
شاهین شهر
پایان­نامه
بررسی فرقه ضاله­ی بهائیت
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
فاطمیه
پاکدشت
پایان­نامه
روند تثبیت مذهب تشیع در ایران و پیوند ان با انقلاب اسلامی
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
زهراییه
نجف آباد
پایان­نامه
فاطمه زهرا س برجسته ترین الگوی تربیت کودک
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
فاطمیه
کرمان
پایان­نامه
نقش استعمار در پیدایش و گسترش بابیت و بهائیت
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
خدیحه کبری
اصفهان
پایان­نامه
گسترش تشیع در عصر صفوی و معرفی رجال سیاسی و علمای آن عصر
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
فاطمه الزهرا
آبادان
پایان­نامه
تأثیر عقاید وهابیت بر جهان اسلام
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح سه
خواهران
حضرت نرجس
مشهد
پایان­نامه
سیره و روشهای تربیتی پیامبر اعظم (ص)
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح سه
خواهران
بنت الهدی صدر
تهران
پایان­نامه
بررسی و نقد ادله مخالفین مرجعیت زنان
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
الزهرا
دزفول
مقاله
شناسایی و تحلیل بداء از دیدگاه وحی و عقل
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
الزهرا
کلاردشت
پایان­نامه
خاتمیت از دیدگاه اسلام
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
خواهران
جامعه الزهرا (س)
قم
مقاله
انقلاب اسلامی ایران شالوده شکنی بنیاد گرایی
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح سه
خواهران
جامعه الزهرا (س)
قم
مقاله
ظهور و اهمیت زبان شناسی
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح سه
خواهران
جامعه الزهرا (س)
قم
کتاب
یادداشت های جبرئیل
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح سه
خواهران
فاطمه الزهرای اطهر
ایلام
مقاله
نقش رسانه و فرهنگ رسانه ای در نشر تمدن اسلامی
فردی
شایسته تقدیر
چهارم
سطح دو
 
 
نمودار فراواني آثار بر اساس قالب پژوهشي
نمودار فراواني آثار بر اساس قالب پژوهشي بيانگر آن است كه از مجموع 969 اثر پژوهشی خواهران طلبه رسيده به دبيرخانه‌ي جشنواره، 51 درصد شامل 494 اثر در قالب مقاله و 46 درصد شامل 446 اثر در قالب تحقیق پایانی نگاشته شده‌اند و تنها سه درصد شامل 29 اثر در قالب كتاب بوده‌اند. در مقابل از ميان هزار و 420 اثر پژوهشي برادران طلبه،‌ 75 درصد آثار شامل هزار و 65 اثر در قالب مقاله، 18 درصد آثار شامل 256 اثر در قالب كتاب و هفت درصد آثار شامل 199 اثر در قالب پايان‌نامه به رشته تحرير درآمده‌اند.
ساير نمودارهاي ارزيابي آثار جشنواره‌ی علامه حلي(ره) بيانگر نكات مثبتي در ارتباط با حضور خواهران طلبه در اين جشنواره است.
 
فراواني كمي آثار بر اساس پايه‌هاي تحصيلي
شركت‌كنندگان در جشنواره‌ي علامه حلي(ره) در چهار گروه كلي دسته‌بندي شده‌اند؛ گروه اول شامل پايه اول تا سوم برادران و خواهران، گروه دوم شامل پايه چهارم و پنجم و ششم برادران در كنار پايه­هاي چهارم و پنجم سطح دو خواهران، گروه سوم شامل پايه‌هاي هفتم و هشتم برادران دركنار سطح سه خواهران و گروه چهارم شامل پايه‌هاي نهم و دهم و دوسال درس خارج برادران. در اين ميان خواهران طلبه به ترتيب در گروه‌هاي دوم و اول بيشترين آثار را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس نمودار فراواني كمي آثار بر اساس پايه‌هاي تحصيلي، در گروه اول 203 اثر از سوي برادران و 189 اثر از سوي خواهران طلبه ارائه شده است، همچنين در گروه دوم 176 اثر از سوي برادران و 665 اثر از سوي خواهران طلبه نوشته شده است و در گروه سوم 131 اثر از سوي برادران در مقابل 95 اثر از سوي خواهران طلبه است.
 
فراواني منتخبين بر اساس پايه‌هاي تحصيلي
اما در نمودار فراواني منتخبين بر اساس پايه‌هاي تحصيلي مشخص شده است كه در گروه دوم و سوم بيشتر برگزيدگان از ميان خواهران طلبه بوده‌اند. همان گونه كه پيشتر اشاره شد، دوره‌ي سطح چهار در نظام فعلي آموزشي حوزه‌هاي علميه‌ي خواهران تدريس نمي‌شود و اندك شركت‌كنندگان اين گروه از فارغ‌التحصيلان نظام قديم آموزشي حوزه‌هاي علميه‌ي خواهران بوده‌اند، در گروه اول نيز تنها يك برگزيده انتخاب شده است كه اين يك نفر از ميان برادران طلبه بوده است. بر اين اساس در گروه دوم از میان 25 نفر، 16 نفر از برگزيدگان از خواهران طلبه بوده‌اند در حالي كه اين تعداد در ميان برادران 9 نفر بوده است، در گروه سوم نيز تعداد برگزيدگان خواهر و برادر به ترتيب 9 و هفت نفر بوده است.
 
 
همزمان با برپايي جشنواره‌ی علامه حلي(ره) انجام شد؛
ايجاد نمايشگاهي از آثار پژوهشي برترين‌هاي جشنواره‌ی علامه حلي(ره)
همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه‌ی دومين جشنواره‌ي علامه حلي(ره)، نمايشگاهي از آثار پژوهشي برترين‌هاي اين جشنواره برپا شد. محمود خالقي، معاون پژوهش مركز مديريت حوزه‌هاي علميه‌ی خواهران در حاشيه‌ي برگزاري مراسم اختتاميه‌ی دومين جشنواره‌ی علامه حلي(ره) اين نمايشگاه را حاويكتاب‌ها و مقالات برترين‌هاي جشنواره‌ی پژوهشي علامه حلي(ره) دانست و اظهارداشت: با توجه به اينكه جشنواره‌ی علامه حلي(ره) به تقدير از برترين‌هاي پژوهشيطلاب اختصاص دارد، این نمایشگاه حاوی دستاوردهای پژوهشی نظیر کتب جدید التألیف و برخی کتب منتشر شده‌ی معاونت به همراه برخی تحقیقات پایانی برتر طلاب مدارس حوزه‌های علمیه‌ی خواهران به همراه چکیده‌ي کتب و مقالات بود.وي تصريح كرد: در اين نمايشگاه علاوه بر آثار برگزيده مختصري از سوابق تحقيقاتي طلاب و ساير آثار آنها نيز به نمايشدرآمد.