چه تسهيلاتي براي نويسندگان مقالات و پاياننامههاي برتر در نظر گرفته شده است؟
با وجود محدوديت بودجه، مركز تلاش كرده است ضمن تجليل از دستاوردهاي برگزيدهي كشوري و منطقهاي در جشنوارههاي برترينهاي حوزوي و علامهي حلّي(ره) با مساعدت مالي از پديد آورندگان آثار حمايت نمايد و چكيدهی آثار را به صورت رايگان، به نام مدرسه و طلبه چاپ كند. انتظار ميرود مدارس نيز به سهم خود با تأمين بخشي از هزينهها، مشوق طلاب پژوهشگر باشند.
معاونت پژوهش براي راه اندازي رشتههاي سطح چهار چه برنامهاي دارد؟
در این خصوص پیشنهادهای اولیه در برخی رشتهها مانند فقه و اصول و قرآن و حدیث توسط گروههای علمی مرکز تهیه شده و جهت تصویب به مراجع ذیربط ارسال شده است که پس از تصویب شورای محترم عالی و طی مراحل قانونی ابلاغ خواهد شد.
برنامهي معاونت پژوهش جهت افزايش بار علمي طلاب و برگزاري كلاسهاي فوق برنامه چيست؟
برنامهی آموزشِ مهارتهاي پژوهشي (ويژهی طلاب) در جهت افزايش مهارت پژوهشي آنها در دست تهيه است و از جهت روش، بخشي از خواستههاي طلاب را برآورده ميسازد. اما اين مسألهی مهم ظاهراً مورد غفلت قرار گرفته كه عادات تحصيلي و رفتار آموزشي طلاب نيازمند بازنگري و اصلاح است. تلاش و كوشش جدي طلبه است كه او را از جهت علمي غني ميسازد. همه چيز را نبايد از كلاس و مدرسه انتظار داشت.
برای فارغ التحصيلان چه برنامهريزيای صورت گرفته است؟
معاونت محترم فرهنگي متولي بحث فارغ التحصيلان است و اين معاونت نيز در اين خصوص دو اقدام مهم و اساسي را پيش رو دارد كه اميد است با اجرايي شدن آنها شاهد بركات زيادي باشيم.
1. طرح (بررسي وضعيت فارغ التحصيلان و كيفيت ارتقاء آنها) در دستور كار شوراي پژوهش قرارداده كه پس از تصويب ابلاغ خواهد شد.
2. با راه اندازي كانونهاي پژوهشي در مدارس بخشي از طلاب علاقهمند و مستعد تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
پيش نويس آييننامهی كانونهاي پژوهشي براي تعدادي از مدارس منتخب ارسال شده تا از نظرات آنها در تدوين نهايي آيين نامه استفاده شود. حدود 10 كانون نيز در مهر سال 88 به صورت آزمايشي راه اندازي شدهاند.
چرا كتاب كلام جديد (پايهی 4) بيشتر تبيين نظرات دانشمندان غربي است تا اسلامي؟
از آنجا كه شبهات جديدي كه در حوزهی كلام مطرح ميشود، بيشتر از ناحيهی انديشمندان غربي است، بنابراين به نظر ميرسد تبيين نظرات آنان ضروري باشد. در عين حال اصلاح اين متن در دستور كار است.
در صورت امكان دورهي سطح2 از 5 سال به 4 سال كاهش يابد.
با توجه به اينكه طلاب سطح دو بايد 190 واحد درسي را تا زمان فارغ التحصيلي بگذرانند، به طور ميانگين در هر ترم 19 واحد ارائه ميشود، بنابر اين به صورت طبيعي 10 نيمسال به طول ميانجامد و با عنايت به اينكه ارائهی واحدهاي بيشتر در هر ترم باعث پايين آمدن سطح كيفي و علمي طلاب ميگردد از اين رو كم كردن سنوات تحصيلي مفيد نخواهد بود.
برخي از متون مانند: دروس تمهيديه، سيرهی پيشوايان، عقايد ترم سوم، احكام 3، مبادي 4 و تفاسير الميزان و صافي، حجم زيادي دارند، در صورت امكان بررسي شود.
1. دروس تمهيديه: تعداد واحدها مصوب میباشد و قابل تغيير نيست، در خصوص حجم متن نيز با تحقیقی که از مدرسین با سابقهی این کتاب به عمل آمد مشخص شد که برای هر ساعت درسی به طور میانگین یک و یک سوم صفحه کاملا توسط استاد در سطح متوسط قابل تدریس میباشد و بر اساس همین میزان، حجم و محدودهی درسی بر اساس تعداد واحدهای مصوب تعیین گردید. لازم به ذكر است، با عنايت به اينكه متن دروس تمهيديه از نيمسال اول سال 1388 ارائه شده است، اساتيد محترم با اين متن آشنايي كافي ندارند، لذا قضاوت در خصوص اين متن به زمان بيشتري نياز دارد و اميد است با ارسال نوار راهنماي تدريس در ترمهاي آتي اين مشكل مرتفع شود.
2. سيرهی پيشوايان و عقايد ترم سوم: با توجه به فارسي بودن كتاب سيرهی پيشوايان و عقايد جمع بندي مطالب كتاب به عهدهی استاد بوده و مطالعه و تطبيق به عهدهی طلاب است، بنابراين قدرت استاد در انتقال مفاهيم و مشاركت فعال طلاب نيز در ارائهی به موقع متون، مؤثر است.
3. احكام3: اگر چه اصلاح متن احكام در حال انجام است، اما قدرت استاد در انتقال مفاهيم و مشاركت فعال طلاب نيز در ارائهی به موقع متون مؤثر است.
4. مبادي 4: اصلاح متون ادبيات عرب در دستور كار مديريت تدوين متون اين معاونت قرار دارد.
5. تفاسير الميزان و صافي: با عنايت به اينكه تفسير صافي و الميزان سابقهی زيادي در حوزهی خواهران ندارند برخي از اشكالات در ترمهاي اول طبيعي به نظر ميرسد، لذا اين معاونت اقدام به تأليف متن راهنماي اساتيد دروس تفسير الميزان و صافي نموده است و براي اساتيد محترم ارسال شده است. در عين حال اصلاح متن در دست اقدام است.
هزينهي تهيه نرم افزار كاوش زياد است و براي برخي مدارس مقدور نميباشد.
به اطلاع ميرساند قيمت واقعي نرم افزار كاوش (نسخهي مرواريد) كه در حال حاضر در مدارس استفاده ميشود 2.700.000 تومان ميباشد و هر سال نيز قيمت آن افزايش مييابد، در حالي كه با توافقي كه بين مركز و شركت مذكور صورت گرفته است، نسخهی كامل آن به مبلغ 320.000 تومان در اختيار مدارس قرار گرفته است. جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص قيمت و خدمات نرم افزار ميتوانيد به آدرس ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.kavosh.info
راهكار شما براي حوزههايي كه به مسألهی پژوهشي اهميت نميدهند چيست؟
با طراحي كارنامهی پژوهشي مدارس و ارزيابي عملكرد آنها، رتبهبندي مدارس انجام شده و در اوايل سال تحصيلي 89-88 براي اولين بار، نتيجهی ارزيابي و رتبهی هر مدرسه در كل كشور، به مدارس ابلاغ شده است. اميد است اين حركت، مدارس را در عرصهی رقابتي سالم و سازنده به تكاپوي بيشتر وادارد، ضمن اينكه از اثر مطالبهی طلاب در اين باره نبايد غافل بود. حضور پر نشاط طلاب در اين عرصه است كه مدارس را وا ميدارد براي پاسخگويي به انتظار طلاب تلاش بيشتري از خود نشان دهند.
چرا كتابهايي كه به عنوان منبع درسي معرفي ميگردد داراي غلطهاي چاپي فراوان ميباشند؟
در صورت وصول اشكالات متون منبع، اين معاونت آنها را جهت اصلاح به ناشران اطلاع ميدهد، بنابراين انتظار ميرود اساتيد محترم به صورت مصداقي اشكالات را ارسال نمايند.
برخي از كتابهاي لمعه مانند متاجر و معاملات، براي خانمها كاربرد ندارد.
كاربردي بودن مباحث فقهي براي خانمها تنها شاخص انتخاب متون فقهي نبوده، بلكه مهمتر از آن آشنايي ايشان با شيوههاي استدلال مباحث در متون اصيل فقهي بوده است.
چرا برخي از كتابهاي درسي حوزه مانندكتاب روش تدريس پر محتوا نيستند؟
آنچه كه در حال حاضر در روند تأليف و تدوين متون درسي مركز مديريت حوزههاي خواهران اجرا ميشود به گونهاي است كه در نتيجه، آن كتابهايي به عنوان متن درسي ابلاغ شود كه از غناي هرچه بيشتري برخوردار باشند، چرا كه پس از تعيين اهداف و ابلاغ سرفصلها متناسب با آن، از طرف گروه علمي مربوط كتاب متناسب معرفي ميشود و در صورت موجود نبودن، مؤلف و ناظر تعيين شده و پس از آن به صورت آزمايشي در تعدادي از مدارس منتخب تدريس ميشود و اگر بازخورد تدريس آن از سوي اساتيد و طلاب محترم مدارس مثبت بود، به عنوان متن درسي ابلاغ ميشود و الاّ اين متن حذف و متن ديگري با همين روند تعيين مي گردد. در خصوص كتاب روش تدريس، اگر روش تدريس آقاي خنيفر مورد نظر باشد باید بخشهايي كه از غناي لازم برخوردار نيست به طور كامل مشخص و براي اين معاونت ارسال گردد تا بررسي لازم صورت گيرد.
دروس مقطع سيكل سنگين است.
اگر منظور كثرت تعداد واحدهاست تعداد واحدها از 90 به 74 واحد تقليل يافته و اگر منظور سنگيني مباحث است؛ هرچند سعي شده كه از كتابهاي عمومي قابل فهم استفاده شود ولي بايد به اين نكته توجه نمود كه طلاب محترم در مقطع سطح دو تحصيل ميكنند، لذا باید بيشتر از آنچه كه در مدارس راهنمايي تلاش ميكردند، سعي و كوشش نمايند تا بتوانند دورهی عمومي را با موفقيت به پايان برسانند.
جهت چاپ تحقيقات پاياني چه اقداماتي را بايد انجام داد؟
از آنجا که تحقیقات پایانی معمولاً گردآوری هستند و حرف جدیدی برای گفتن ندارند، نميتوان آنها را به نام حوزهی علمیه چاپ كرد؛ درعین حال به منظور تشویق طلاب، تحقیقات برتر کشوری را براي چاپ اثر مساعدت میکنیم. ضمناً کتاب «چکیدهی آثار برتر» از این پس هر سال به چاپ میرسد.
از كتابهاي شهيد مطهري در بين واحدهاي درسي استفاده شود.
اين بحث از گذشته نيز مطرح بوده و متوني مانند «نظام حقوق زن در اسلام» و «آشنايي با علوم اسلامي» نيز به عنوان متون درسي در برنامه قرار دارد، در عين حال، اين پيشنهاد مجدداً مطرح خواهد شد تا در مباحثي كه امكان استفاده از تأليفات آن شهيد بزرگوار به عنوان متن يا منبع وجود دارد اقدام لازم صورت گيرد. لازم به ذكر است جهت استفادهی حداكثري از آثار ايشان طرح مطالعاتي آثار استاد به صورت فوق برنامه توسط معاونت محترم فرهنگي اجرا ميشود.
نرم افزار كاوش نسبت به نرم افزارهاي پيشرفتهی كنوني از سطح پایينتري برخورداراست، لطفاً تسهيلاتي فراهم شود كه از نرم افزارهاي بهتري استفاده شود.
بهترين نرم افزار موجود كتابخانهاي، نرم افزار «سيمرغ» است كه قيمت آن بيش از 24.000.000 تومان ميباشد. نرم افزار كاوش در مقايسه با نرم افزارهايي مانند «نمايه» و «پارس آذرخش» و غيره:
1. از سرعت بسيار خوبي برخوردار است.
2. با زياد شدن اطلاعات ورودي آن برنامه سنگين و كند نمي شود.
3. از مزاياي تهيهی انواع گزارشها، آمار مدارك، آمار عملكرد اعضاء و ميز امانات، به طور كامل برخوردار است.
4. پشتيباني سخت افزاري و نرم افزاري مناسبي دارد.
5. در صورت بروز مشكل براي سيستم امكان بازيابي سريع و آسان اطلاعات را دارد و... .
در صورت درخواست اطلاعات بيشتر ميتوانيد با جناب آقاي حسنوند، مسؤول محترم كتابخانهی مركز با شماره 02512144356 از ساعت 8 الي 11 صبح تماس بگيريد.