پژوهشی پیرامون حجاب/ صفیه برجی/ مدرسهی الزهراء نیشابور
پژوهشگر در این تحقیق به بررسی مسألهي حجاب پرداخته و تهاجم فرهنگی غرب به منظور سلطه بر کشورها از یک سو و آسیب پذیری نسل جوان جامعهي ما را از سوی دیگر، مهمترین ضرورت این پژوهش معرفی کرده است. در این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری، روایی و فقهی تعریف حجاب و واژههای مترادف آن، ویژگیهای حجاب و پوشش دینی، سیر تاریخی حجاب، وضعیت پوشش زنان در عهد اشکانی، ساسانی، مغولی، تیموریان، صفویه، قاجاری، پهلوی و عصر کنونی، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فلسفهی حجاب، علل پذیرش فرهنگ بیحجابی و پیامدهای آن و راههای ترویج حجاب از جمله مباحثی است که در این پژوهش مطرح گردیده است.
در پایان با استناد به روایات معصومین(ع) از حجاب به عنوان غرور و ارزش زن یاد شده است و بیان شده که برای برخورداری از سلامت روحی باید مطیع قرآن و عترت باشیم و در این امر پدر و مادر به عنوان اولین الگوها و معلم و دوستان در مرتبهي بعد معرفی شدهاند.
واژگان کلیدی : پوشش، حجاب، جلباب، خمار، بدحجابی
فلسفه و آداب حج در آیات و روایات/اکرم دهجوریان و سیده فاطمه تفرشیان/ مدرسهی الزهراء نیشابور
هدف محققین از انجام این تحقیق، بیان فلسفهی حج است که در ترقی و رسیدن انسان به کمال و قرب الهی نقش بسزایی دارد چرا که حج یکی از ارکان اساسی اسلام است و جوهرهی آن تقوا و پرهیزگاری و دارای امتیازاتی چون توبه، سرلوحه قرار دادن زندگانی حضرت ابراهیم(ع) و تأسّی و پیوند خوردن آحاد حج گزاران به این خاندان بزرگ و عظیم نبوی میباشد. این پژوهش به بررسی کتابهای تاریخی و تفسیری به تاریخچهی حج و ساختمان کعبه در طول تاریخ، اهمیت حج در آیات و روایات، اصول بین المللی حج، اهداف و منافع حج، ویژگیهای حرم و مناسک و اسرار حج پرداخته و در پایان، نتیجهگیری و ارائهی پیشنهادهایی نموده است.
واژگان کلیدی: حج، مناسک حج، کعبه، احرام
مفهوم شکر در قرآن و سنت، نتیجه و پیامدهای فردی و اجتماعی/ زکیه کیوانلو شهرستانکی/ مدرسهی حکیمه نقاب
مفهوم شکر در قرآن و سنت، نتیجه و پیامدهای فردی و اجتماعی آن موضوع این تحقیق است. محقق در این پژوهش بر آن است تا مفهوم شکر را به خوانندگان بشناساند. این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری و روایی به تعریف شکر، حقیقت آن، چگونگی شکر و طرق تحصیل شکر، فضیلت و فواید شکر نعمتهای الهی، ارکان و درجات شکر (شکر قلبی، زبانی، عملی)، اسرار نعمت، شکر در قرآن و روایات پرداخته است. نتیجهی حاصل از این پژوهش این است که هر نعمتی شکری میطلبد چرا که منعم اصلی همهی نعمتها خداوند است و تنها یک شکر کافی نیست بلکه هزاران شکر لازم است چرا که هر فرصت شکری که خداوند در اختیار ما گذاشته خود شکر دیگری میطلبد.
واژگان کلیدی: شکر، نعمت، منعم
اهمیت توکل از دیدگاه قرآن و سنت، پیامدهای فردی و اجتماعی آن/ طیبه ذوالفقاری/ مدرسهي مکتب الزهراء طبس
هدف از انجام این تحقیق، شناساندن توکل به عنوان یکی از موضوعات مهم اخلاقی است که در زندگی افراد، تأثیر بسزایی دارد. در این پژوهش محقق ابتدا به کلیات طرح پرداخته و سپس تعریف توکل، توکل از دیدگاه علمای اخلاق، عرفا و مفسران، طریقهی تحصیل توکل، درجات توکل، اهمیت و جایگاه توکل، پایهها و ارکان توکل، رابطهی توکل با توحید و بعضی از صفات مؤمنین، جایگاه توکل در قرآن کریم و احادیث و در پایان آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی توکل و موانع آن را بررسی نموده است. منابع مورد استفادهی ایشان عمدتاً تفسیری ـ روایی و اجتماعی میباشد. پژوهشگر در پایان با تأکید بر این نکته که توکل، منافی سعی و تلاش نیست بلکه این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند؛ توکل را یکی از نکتههای اخلاقی و از ارکان ایمان برشمرده است.
واژگان کلیدی:توکل، خدا، سنت، کفایت
اخلاق فاطمی/ فرزانه برازنده/ مدرسهی مکتب الزهراء طبس
این پژوهش به بیان اخلاق حضرت زهرا(س) در ابعاد گوناگون زندگی حضرت میپردازد. هدف از آن ارائهی الگوهای ناب اخلاقی ـ رفتاری به نسل حاضر میباشد. نوشتار حاضر پس از بیان کلیات، به تعریف اخلاق پرداخته و در ادامه اخلاق فردی، اخلاق خانوادگی، اخلاق سیاسی ـ اجتماعی و اخلاق عبادی حضرت زهرا(س) را مورد بررسی قرار داده است. منابع این پژوهش اغلب تاریخی ـ روایی و تاریخی ـ تحلیلی میباشد. حاصل پژوهش اینکه رفتار و اخلاق آن بانوی بزرگوار الگوی کاملی برای زنان شیفتهی فرزانگی و اخلاق ناب فاطمی میباشد و میتواند برای همگان درس سعادت و خط حرکت و تکامل باشد.
واژگان کلیدی:اخلاق، حضرت فاطمه(س)
فرزند و تربیت دینی/ خدیجه تلگردی/ مدرسهی نرجس(س) فریمان
ارائهی روشهای تربیتی صحیح و آشنا ساختن والدین به وظیفه و مسؤولیت خطیری که در قبال فرزندان دارند هدف این پژوهش میباشد. این پژوهش شامل کلیاتی در مورد تربیت، بررسی نیاز کودک به مذهب و آغاز تربیت دینی وی، بحثی در مورد تربیت اسلامی، مسؤولیتهای مربی و والدین و نقش و فوائد بازی برای اطفال، بررسی محیط تربیتی کودک، بزه کاری و عوامل انحراف فرزندان و طریقهی برخورد با آنان میباشد. منابع اغلب روایی، تربیتی و روان شناسی میباشد. نتیجه اینکه برای داشتن یک اجتماع سالم و به دور از هر گونه انحراف و آلودگی داشته باشیم در مرحلهی اول باید یک خانوادهی با ثبات و مستحکم تشکیل داد که جز با ارائهی روشهای تربیتی صحیح امکان پذیر نمیباشد.
واژگان کلیدی:تربیت، تعلیم، اسلام
تحفهی الهی (دوستی از دیدگاه قرآن و سنت و پیامدهای فردی و اجتماعی آن)/ زهره سنجری/ مدرسهی نرجس(س) فریمان
هدف این پژوهش آگاهی از جایگاه دوستی و حد و مرز آن و حقوق و شرایط دوستی واقعی برای دستیابی به سعادت واقعی است. این پژوهش شامل چهار بخش است. در بخش اول به حقوق دوستی، قواعد دوستی و رعایت اعتدال در دوستی پرداخته است. در بخش دوم و سوم دوستیهای مشروع و نامشروع، انواع و آثار و پیامدهای آن و دوستی و محبت از نقطه نظر روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش پایانی پیرامون ویژگیهای عشق حقیقی، بحث کرده است. نتیجهای که از این پژوهش به دست میآید این است که دوستی پیمان مقدسی است که از سوی خداوند به انسان هدیه شده و دوستی واقعی و والاترین عشق، خداوند متعال میباشد که سلامت جسم و روان و سعادت اخروی را به دنبال دارد.
واژگان کلیدی:دوست، دوستی، عشق، رابطه، محبت
سیرهی اخلاقی و سیاسی امام حسن مجتبی(ع)/معصومه غفاری/ مدرسهی مکتب الزهراء بردسکن
امام حسن(ع) پرورش یافتهی آغوش پرمهر پیامبر(ص) و دامان پاک فاطمهی اطهر(س) است، اما بنی امیه به جهت دشمنی دیرینه با خاندان پیامبر از هیچ گونه اتهامی نسبت به او کوتاهی نکردند. دستاوردهای پژوهش عبارتند از اینکه امام حسن(ع) با اینکه در اوضاع و احوال بسیار متشنج و نا آرامی خلافت را به عهده گرفتند اما توانستند با تدبیر و سیاست خاص خود که صلح و نرمش در مقابل خدعه و نیرنگ بنی امیه بود آن اوضاع را دگرگون نمایند تا ذهنهای خفتهی مردم بیدار و با فتنههای آشوبگرانهی معاویه آشنا شود. ایشان با خدمات و فعالیتهایی که بعد از صلح، در مدینه انجام دادند توانستند زمینهی قیام سرنوشت ساز عاشورا را فراهم سازند.
واژگان کلیدی: سیره، امام حسن(ع)، امامت، خلافت، صلح، حاکمیت
سیرهی اخلاقی و سیاسی امام زمان(عج)/ خدیجه مشتاقی/ مدرسهی مکتب الزهراء بردسکن
همهی فرقههای اسلامی معتقدند که مردی از نسل علی(ع) و فاطمه(س) ظهور میکند و عدالت جهانی را در میان جهانیان میگستراند. در این پایان نامه با استفاده از منابع تاریخی، سیرهی اخلاقی ـ سیاسی آن امام همام مورد بررسی قرار گرفته تا شؤون حکومت آن حضرت را نمایان سازد. آنچه در این بررسی به دست آمده این است که ریشهی اصلی تمام بدبختیها و نابسامانیهایی که گریبانگیر بشر امروز شده، نبودن یک زمامدار الهی است که از سوی خدا و رسول او نصب گردیده باشد. آن زمان که این حقیقت دانسته شد دیگر تاب و قراری برای بشر باقی نمیماند و از غفلت و بیخبری به در خواهد آمد.
واژگان کلیدی: سیره، امام زمان(عج)، انتظار، حکومت جهانی، قیام، عدالت، ظهور
پیامدهای امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت/زهره عباسیان/ مدرسهی مکتب الزهراء طبس
در جهانی افسار گسیخته، که همهی جوامع در معرض خطرات گوناگون قرار دارند، هر روز و هر لحظه، عاملی انحرافی وجود دارد تا کوچک و بزرگ را به راهی جز راه خدا و مستقیم بکشاند. تنها چیزی که می تواند به مهار و کنترل یا تعدیل جامعه کمک کند، همدلی، همراهی، و حفظ حیثیت جامعه است که با پشتوانهی معنویت قرآن و سنت رسول الله(ص) و ائمهی اطهار(ع) خلل ناپذیر میشود. در این تحقیق با استفاده از منابع دست اول، قرآن و روایات، ابعاد مسألهی امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته تا اهمیت آن روشن شود. آنچه از این پژوهش به دست آمده این است که امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که تقریباً فراموش شده و اگر یاد آورده شود ابزار سعادت جامعهی بشری خواهد بود. مسلمانان اگر در پی عزت و عظمت خودشان هستند باید بپذیرند که با سهلانگاری، تنپروری، بیمسؤولیتی و بیتوجهی به آنچه در جامعهشان میگذرد راه به جایی نخواهند برد. انجام فریضهی امر به معروف و نهی از منکر فقط وظیفهی افرادی خاص نیست بلکه هر شخص که در جامعهای حتی کوچک زندگی میکند به خاطر دینی که به جامعه و اعتقاداتش دارد باید خود را مسؤول بشمارد و شادیاش را در گرو شادی جمع و غم اجتماعی را غم خود بداند.
واژگان کلیدی: امر، نهی، معروف، منکر، سنت، پیامد، اجتماع