روش شناسی قصص قرآن،مریم علیزاده،کرج، مدرسه علمیه فاطمیه علیها السلام

شناسه نوشته : 11704

1393/06/10

تعداد بازدید : 1503

روش شناسی قصص قرآن،مریم علیزاده،کرج، مدرسه علمیه فاطمیه علیها السلام
چکیده: به دلیل تأثیر زیاد قصه­ها بر فطرت انسان و نقش سازندة آن در زندگی بشر، قرآن با بهره­گیری از داستان های اقوام گذشته سعی کرده به هدایت و تربیت افراد بپردازد. قرآن بر خلاف قصه­های بشری، محور داستان­های خود را هدف... کلید واژه ­­ها: قصه، قصص، داستان، اسلوب داستان، قصص قرآنی
چکیده:
به دلیل تأثیر زیاد قصه­ها بر فطرت انسان و نقش سازندة آن در زندگی بشر، قرآن با بهره­گیری از داستان های اقوام گذشته سعی کرده به هدایت و تربیت افراد بپردازد. قرآن بر خلاف قصه­های بشری، محور داستان­های خود را هدف و پیام قصه قرار می­دهد و از عناصر داستانی مانند شخصیت، زمان و مکان در حدی استفاده می­کند که از هدف اصلی قصه باز نماند. همین هدف محوری در داستان­های قرآنی، باعث شده در نقل داستان­ها از اسلوب های مختلفی استفاده کند که هم از نظر بلاغی اثبات­گر اعجاز است و هم از نظر ساختاری، ادبی و هنری بسیار ارزشمند است.
در داستان­های قرآن عناصر داستان نویسی تابع پیام قصه هستند و یا تعدادی از داستان ها در سوره های مختلف تکرار شده تا تصویری کامل از داستان ارائه دهند. گاهی قرآن از روش تقطیع استفاده می­کند تا مخاطب را با خود همراه کند. این موارد در واقع اسلوب ساختاری قصه ها را تشکیل می دهند. در بحث اسلوب هنری، قرآن از جلوه های بسیار جذابی مانند زنده شمردن چهره های داستان استفاده می­کند تا تأثیر بر مخاطب افزایش یابد یا جملات معترضه ای در بین داستان می آورد تا هدف داستان به مخاطب گوشزد شود. در بین صحنه­های یک حادثه آن چه که بیشتر موثر است برمی گزیند.
هم­چنین الفاظ و عبارات بسیار دقیق را انتخاب می کند یا در قالب ایجاز و کنایه می­آورد که از نظر اسلوب ادبی قابل تحسین است. قرآن برای آغاز یک داستان یا بیان راز داستان هم چنین در روش گفتگوی بین قهرمانان داستان، روش های متعددی را اتخاذ می کند تا مخاطب جذب داستان شود و قرآن بتواند در قالب داستان به هدایت و تربیت او بپردازد.
کلید واژه ­­ها: قصه، قصص، داستان، اسلوب داستان، قصص قرآنی
 
نتیجه­ گیری
این اثر با تفکیک اسلوب­های مختلفی که قرآن کریم در بیان داستان دارد به این نتایج دست یافته است:
1. اهداف هر قصه به عنوان محور اساسی در نقل داستان­های قرآنی است.
2. قرآن کریم به شیوه تاریخی به نقل داستان نمی پردازد بلکه از اسلوب­های اعجازین استفاده می­کند تا مخاطب را هر چه بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.
3. استفاده قرآن از اسلوب­های قصه پردازی باعث نشده تا قرآن از اصالت هدف محوری خود خارج شود.
4. دستیابی اهداف تربیتی و اخلاقی قصه­های قرآن بدون توجه به اسلوب­های مختلف قصه ناقص خواهد ماند.
5. هر یک از مبلغان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت می­توانند از این روش­ها در جهت هدایت افراد استفاده کنند به عنوان مثال با  تکرار داستان یا تقطیع آن و هم چنین گزیده گویی، مخاطب را به سوی خود جذب نمایند.
6. مادران و پدران نیز می­توانند با نقل داستان های واقعی قرآن به جای داستان­های خیالی و الگو دهی از سر گذشت پیامبران و افراد صالح، در تربیت نسل پاک موفق باشند.
 
فهرست منابع و مأخذ
*قرآن کریم
1. ابن فارس، ابو الحسن احمد ، 1387، ترتیب مقاییس اللغه ، چاپ اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2. ابن منظور، محمد بن مکرم ، 1414، لسان العرب ،چاپ سوم ،بیروت: دارصاد.
3. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، 1408 ق، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی.
4. باقلانی، ابوبکر محمدبن طیب، 1431، الاعجاز القرآنی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
5. بستانی، محمود، 1371، پژوهشی در جلوه­های هنری داستان­های قرآنی، ترجمه محمد حسین جعفر زاده، مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی.
6. جعفری، حسینعلی، 1376، بررسی هنری بهترین قصه قرآن، چاپ اول، تهران: سوره.
7. جوادی آملی، عبدالله ،1385، ادب فنای مقربان، قم: اسراء.
8. حسینی، ابوالقاسم، 1379، مبانی هنری قصه­های قرآن، چاپ سوم ،قم: موسسه فرهنگی طه.
9. حسینی، محمد، 1382، ریخت­شناسی قصه­های قرآن، تهران:  ققنوس.
10. خامه­گر، محمد، 1386، ساختار هندسی سوره­های قرآن، چاپ دوم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
11. خمینی، سید مصطفی، 1418، تفسیر القرآن العظیم، تهران:   موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
13. خویی، ابو القاسم، 1385، بیان در علوم و مسائل کلی قرآن، ترجمه هاشم زاده هریسی، نجمی، چاپ دوم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
14. دهخدا، علی اکبر، 1377، لغت نامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
15. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412، المفردات فی غریب القرآن، چاپ اول، بیروت : دارالعلم دارالشایه.
16. زرقانی، محمد عبدالعظیم، 1385، مناهل العرفان فی العلوم القرآن، ترجمه محسن آرمین، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
17. زرکشی، محمد بن عبدالله، 1410، البرهان فی العلوم القرآن، بیروت: دارالمعرفه.
18. زمانی، مصطفی، 1375، قصه­های قرآن، چاپ چهارم، قم:  فاطمه الزهرا.
19. شریفانی، محمد، 1382،تحلیل قصص، قم: امیرالمومنان. 
20. صادقی تهرانی، محمد، 1365 ، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: فرهنگ اسلامی.
21. طباطبایی، محمد حسین، 1374، المیزان فی تفسیر القرآن،  ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، چاپ پنجم، قم: جامعه مدرسین.
22. طریحی، فخر الدین، 1375، مجمع البحرین، چاپ سوم، تهران: کتاب فروشی مرتضوی.
23. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: دار احیاء اتراث العربی.
24. عمید، حسن، 1382، فرهنگ عمید، تهران: امیر کبیر.
25. فراهیدی، خلیل بن احمد،1410،کتاب العین، چاپ دوم، قم:  هجرت.
26. قنادی، صالح، 1381، قصه­های قرآنی، چاپ اول، قم:  سازمان حوزه های مدارس علمیه خارج از کشور.
27. الکواز، محمد کریم، 1386، سبک شناسی اعجاز بلاغی قرآن، ترجمه سید حسین سیدی، تهران: سخن.
28.  معرفت، محمد هادی، 1387، قصه در قرآن، ترجمه حسن خرقانی،  چاپ اول ، قم: تمهید.
29. معین، محمد، 1386، فرهنگ معین، تهران: ادنا.
30. مکارم شیرازی، ناصر، 1374، تفسیر نمونه، چاپ اول،  تهران:  دارالکتب الاسلامیه.
31. ملبوبی، محمد تقی، 1376، تحلیلی نو از قصص قرآن، چاپ اول، تهران: امیر کبیر.
32. مهدوی، سید سعید، 1381، قصه و نکات تربیتی آن، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات اسلامی .