بروشور سایت

شناسه نوشته : 8930

1392/09/23

تعداد بازدید : 3347

بروشور سایت
مقدمه:
در گذشتة نه‌چندان دور، مراکز و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی، تارنمایی جهانی را ابزاری تبلیغاتی و تشریفاتی می‌پنداشتند. اما اکنون اکثر مراکز فوق، این فضای مجازی را به عنوان ابزاری بسیار مهم در امر آموزش، پژوهش و تبلیغات، به خدمت گرفته‌اند.از طرفی توجه دولتمردان به ایجاد دولتی الکترونیک، سازمان‌ها و ارگان‌های سراسر کشور را بر آن داشته است تا جایگاهی برای خود در این دنیای مجازی در نظر گرفته و تمام فعالیت‌هایی را که در دنیای حقیقی به آن می‌پردازند را به  اینترنت منتقل کنند. چرا که با استفاده از این ابزار در بسیاری از بخش‌ها؛ چه مادی (هزینه و انرژی) و چه معنوی (منابع انسانی) صرفه‌جویی می‌شود.با نگاهی به پروندة  فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیة خواهران، به‌وضوح مشاهده می‌شود که این مرکز نیز از پیشگامان در به خدمت گرفتن فضای مجازی است.به تبع موضوع فوق، معاونت پژوهش نیز بر آن شده است تا با استفاده از این امکانات، بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را در این فضا انعکاس دهد و چه بسا بخشی از امور را از این طریق پیگیری کند.
بر همین اساس این معاونت با استفاده از سایت مرکز، بخشی از فعالیت‌های خود را در صفحاتی مشخص، عنوان‌بندی کرده است که در ادامه، توضیحات مختصری در این خصوص ارائه می‌شود.
 
 
•         در این بخش باید رویداد‌ها و نیازمندی‌های پژوهشی معاونت، مدارس و جامعة دین‌پژوهش کشور  انعکاس داده شود.
•         جایگاه اصلی و اهدافی که برای این صفحه در نظر گرفته شده است، همانا در دسترس قرار دادن اهم نیازهای استان‌ها، مدارس، طلاب و معاونت، جهت آشنایی با یکدیگر است تا بدین‌وسیله از کارهای موازی جلوگیری شود و خود صفحه‌ای  باشد تا مدارس برای استفاده از تجربیات دیگران، منبعی موثق در اختیار داشته باشند.
 
•         به نظر می‌رسد تنها مدیران محترم معاونت و مدارس، خود باید نسبت به فعال کردن  این صفحه اقدام کنند؛ چرا که پیگیری برای اطلاع از فعالیت‌های ارزشمند و گستردة مدارس، به جایی نخواهد رسید. و مدارس خود باید امر اطلاع رسانی -تنها با ارسال یک پیام کوتاه از طریق اتوماسین- را به سایت انجام دهند.
 
زیرمجموعه‌های بخش اطلاع‌رسانی:
 
همه روزه در سایت ها و وبلاگ‌های پژوهشی متعدد، خبرهای مربوط به روش‌ها و مِتُدهای جدید پژوهشی منعکس می‌شود. در این بخش، سعی داریم با رصد سایت‌های فوق، نسبت به جمع‌آوری اخبار پژوهشی در حوزة علوم اسلامی و علوم انسانی و اخبار ادارات و نهادهای همسو، اقدام نماییم. از طرفی انعکاس اخبار پژوهشی مرکز و مدارس نیز کمک شایانی به جلوگیری از فعالیت‌های موازی خواهد کرد. 
 
درخشش طلاب در مجامع، همایش‌ها و فراخوان‌های پژوهشی، مورد توجه مراکز و نهادهای همسو قرار گرفته است. لذا در این بخش از سایت، پژوهشگران برتر و برگزیدة جشنوارة علامه حلی و سایر فراخوان‌ها، با درج مشخصات تحصیلی و سوابق پژوهشی، معرفی می‌شوند تا تشویق و افزایش انگیزه‌ای برای این طلاب باشد و مسیری برای معرفی ایشان به جهت فعالیت در نهادهای پژوهشی ایجاد شود. از طرفی، مدارس محل تحصیل این طلاب، نسبت به تربیت هرچه بیشتر اینگونه پژوهشگران، تشویق خواهند شد.
 
تجربیات و روش‌های پژوهشی پژوهشگران مطرح و نخبگان حوزه‌های علمیه، می‌تواند چراغ راهی برای پژوهشگران حوزه‌های علمیه باشد. شناساندن پژوهشگران نخبه به جامعة دین‌پژوهشی، مخصوصاً حوزة علمیة خواهران، نه‌تنها باعث تقدیر از ایشان خواهد شد، بلکه موجبات افزایش انگیزه و تلاش در طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی را فراهم خواهد کرد. لذا در این بخش، با درج مصاحبه‌ها و گفتگوهای پژوهشی، نسبت به ترقیب پژوهشگران برای حضور و مشارکت فعال در طرح‌های پژوهشی و فضای مجازی اقدام می‌شود.
 
 
همواره اخبار مربوط به برگزاری جلسات دفاع از تحقیقات پایانی و پایان‌نامه‌ها، جذابیت ویژه‌ای برای طلاب و پژوهشگران داشته است. در این جلسات، طلاب با دیدگاه‌های نویسنده، روش‌های دفاع از طرح تحقیق و نحوة طرح سؤالات از سوی اساتید، آشنا می‌شوند. از طرفی، درج خبر مربوط به دفاع پایان‌نامه و تحقیق پایانی یک طلبه، موجب تشویق و ایجاد انگیزه برای طلاب، مدرسه و استان خواهد شد.
 
فراخوان‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های پژوهشی، بهترین آوردگاه جهت ارزیابی پژوهش‌های پژوهشگران است. پژوهشگر به دنبال نقد عالمانه و عادلانة پژوهش خود بوده و بهترین میدان برای ارزیابی پژوهش، همین همایش‌ها و فراخوان‌های پژوهشی است. از طرفی، تشویق طلاب برای ارائة پژوهش‌های خود به فراخوان‌ها، همایش‌ها و جشنوازه‌های خارج از مرکز، برکات بسیار زیادی همچون نهادینه‌سازی پژوهش‌های طلاب، بهره‌گیری از توانمندی پژوهشگران در سایر نهادهای پژوهشی و ترقیب پژوهشگران برای حضور و مشارکت فعال در عرصه پژوهش، خواهد داشت.
 
حوزه های علمیه شیعی میراث دار جاوید معارف و علوم آل الله، پاسداران حریم و کیان شریعت و عقاید اسلامی، حصن حصین ارزش های والای انسانی و مروج معارف انسان ساز و روح بخش اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله» بوده و هستند.
    ماندگاری و حفظ و حراست از دسترنج تربیت یافتگان حوزه مقدسه علمیه، یعنی عالمان دین باور و فقیهان دانشمند و اصحاب اهل قلم و نظر در قالب کتاب، رساله، مجله، فیلم و سایر ابزارهای نوبت مسیر است.
معرفی کتاب: این بخش به معرفی کتاب می پردازد و شما میتوانید اطلاعات کتاب شناختی و همچنین خلاصه کتاب را نیز مشاده بفرمایید.
نشر هاجر: در این بخش با سایت انتشارات هاجر وابسته به حوزه های علمیه خواهران آشنا میگردید.
 
 
جدول مرور سریع بیانات در دیدار اقشار مختلف مردمپایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به منظور آگاهی سریع و صحیح کاربران خود از «موضوعات اصلی» مطرح شده در بیانات و پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی «مرور سریع» این بیانات و پیام‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
آنچه در ادامه می آید «مرور سریع» بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم است.
در مرور سریع این بیانات می‌خوانید:
* موضوعات اصلی مطرح شده در بیانات
     * جملات طلایی بیانات
     * پیشنهاد بیانات یا پیام های مرتبط با موضوعات اصلی برای مطالعه بیشتر
     * واژگان کلیدی مطرح شده در بیانات
     * جزئیات تکمیلی قابل توجه در متن بیانات
 
امام حسین علیه السلام
« من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر»
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
« بحارالانوار،ج78،ص119 »
در این بخش با قطعات مختلف پژوهشی شامل احادیث پژوهشی،سخنان بزرگان،جملات زیبای پژوهشی،بیانات  و مقالات  صاحب نظران و ....  آشنا می شوید.
 
 
در این بخش کلیه تصاویر مربوط به دیدار مسولین پژوهشی مرکز از سا یر مراکز،تصاویر و ویدیو های پژوهشی متناسب و یا مربوط به امر پژوهش بارگزاری گردیده است.
 
 
 
از آنجا که جهان با سرعتی وصف‌ناشدنی به سوی پیشرفت و تکنولوژی گام برمی‌دارد و در حرکتی چندسویه، هم به سوی پیچیدگی و هم به سوی گستردگی علم پیش می‌رود، لزوم وجود پژوهش و پژوهشگر بیش از پیش احساس می‌شود. از سوی دیگر، تنها راه تربیت یک پژوهش مناسب و یک پژوهشگر موفق، ایجاد زمینه‌های درست تفکر در افراد است. در نتیجه، اگر شیوة مناسب پژوهشگری به درستی به طلاب آموزش داده شود، زمینة تولید و ایجاد پژوهش‌های مناسب و راهگشا و همچنین زمینة تربیت پژوهشگرانی کارآمد فراهم خواهد شد.
 
زیرمجموعه‌های بخش آموزش پژوهش:
 
نویسندگی (پایان‌نامه، مقاله ، تحقیق پایانی ،کتابچه علمی پژوهشی ،کتاب):
آنچه در نویسندگی مهم است، این است كه نویسنده بتواند یا به صورتی خلاق و مولّدانه، موضوعی را پرورش دهد و بیافریند و یا اینكه با اتكا به معلومات و محفوظات خود، یافته‌های ذهنی‌اش را با چینشی مرتب، قلمی روان و با رعایت اصول و قواعد نگارش، خلق كند. باید دانست پس از شاهراه آموزش، دو راهة تحقیق و تألیف رخ می‌نماید. برای ورود به عرصه نویسندگی ابتدا باید با اسرار نویسندگی آشنا شد. در نتیجه، در این بخش از سایت، سعی بر آن است که به تدریج، اسرار و رموز نویسندگی به طلاب محترم آموزش داده شود.
لذا در این بخش، متن‌ها، شیوه‌نامه‌ها، آموزش‌ها، مهارت‌افزایی‌ها، منابع، جزوات، آئین‌نامه‌ها و کلیه موضوعات مرتبط، به عنوان یک موضوع غیرمستقل در منوی بالای صفحه، در زیرمجموعه بخش «آموزش پژوهش» درج خواهد شد.
 
انتخاب موضوع  تحقیق، مقاله یا پایان‌نامه و مانند آن، یکی از مراحل بسیار مشکل برای پژوهشگران است. انتخاب موضوع، علاوه بر داشتن مطالعات تخصّصی در راستای رشتة علمی مرتبط با آن، مستلزم داشتن مهارت‌های روش تحقیق نیز هست. به علاوه، مهمترین مشکل محقق، نوشتن یک طرح‌نامة دقیق و بی عیب و نقص است. در نتیجه، پژوهشگر واقعی هیچ‌گاه نباید ساده‌انگارانه، شتاب‌زده و بدون مطالعة اكتشافی دست به تهیة طرح بزند؛ زیرا این امر به شدت از اعتبار علمی او می‌كاهد. برخی از اساتید روش پژوهش، بر این باورند که اگر شما طرحنامه را صحیح نوشتید، حتماً تحقیق را تمام کردید؛ ولی فقط تدوین و گزارش مشروح آن
باقی مانده است. در نتیجه، در این بخش از سایت، سعی بر آن است که به صورت مرحله‌به‌مرحله، راه و روش طرح‌نامه‌نویسی آموزش داده شود.
لذا در این بخش، متن‌ها، شیوه‌نامه‌ها، آموزش‌ها، مهارت‌افزایی‌ها، منابع، جزوات، آئین‌نامه‌ها و کلیه موضوعات مرتبط، به عنوان یک موضوع غیرمستقل در منوی بالای صفحه، در زیرمجموعه بخش «آموزش پژوهش» درج خواهد شد.
 
 
اینترنت فناوری مرزناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و در هر۵ ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می‌شود (در این مقطع زمانی). این دنیای مجازی آن قدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره‌مندی از آن نیستند و بدین ترتیب، روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بیشتر می شود. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند در صورت ناآشنا بودن با شیوه درستِ کار با آنها می‌توانند خسته‌کننده هم باشند.
امروزه موتورهای جستجوی زیادی برروی شبکه وب فعال هستند که هر یک شیوه جستجوی خاص خود را دارند و براساس آن به جستجوی سایت‌های مورد نظر شما می پردازند. آموزش راه و رسم جستجو و پژوهش با استفاده از اینترنت برای پژوهشگران بسیار مفید و لازم خواهد بود. لذا در این بخش از سایت، سعی بر آن است که روش‌ها و فنون پژوهش اینترنتی به‌تدریج آموزش داده شود.
لذا در این بخش، متن‌ها، شیوه‌نامه‌ها، آموزش‌ها، مهارت‌افزایی‌ها، منابع، جزوات، آئین‌نامه‌ها و کلیه موضوعات مرتبط، به عنوان یک موضوع غیرمستقل در منوی بالای صفحه، در زیرمجموعه بخش «آموزش پژوهش» درج خواهد شد.
 
برای ورود به هر رشته‌ای، نیازمند آشنایی با مباحث نظری آن از جمله مفهوم‌شناسی مسائل، اهداف و روش‌های آن هستیم و این امر در پژوهشگری نیز نمود بیشتری می‌یابد. فهم چیستی، چرایی و چگونگی انجام پژوهش از پیش‌نیازهای ورود به عرصة پژوهش است. نظم و رعایت زمان‌بندی در مراحل پژوهش و انجام به‌هنگام آن، تأمین‌كنندة آرامش روانی پژوهشگر است. محقق باید عوامل بی‌نظمی را شناسایی كند و در رفع آن بكوشد و با رموز و مهارت‌های تحقیق آشنا باشد. او باید منابع پژوهشی و كاركردهای آن را بشناسد و مسئله‌شناس بوده و با فرآیند تحقیق آشنا باشد. لذا در راستای تحقق اسرار و راه و روش‌های پژوهشگری، سعی بر آن است که در این بخش از سایت، به طلاب محترم آموزش‌هایی داده شود.
لذا در این بخش، متن‌ها، شیوه‌نامه‌ها، آموزش‌ها، مهارت‌افزایی‌ها، منابع، جزوات، آئین‌نامه‌ها و کلیه موضوعات مرتبط، به عنوان یک موضوع غیرمستقل در منوی بالای صفحه، در زیرمجموعه بخش «آموزش پژوهش» درج خواهد شد.
 
 
زیرمجموعه‌های بخش ابزار پژوهش:
 
طبق آمار منتشرشده، هم‌اکنون بالغ بر چندین میلیارد سایت در فضای مجازی، در حال انعکاس اطلاعات است و قطعاً بخشی از سایت‌های فوق، به امور پژوهشی اختصاص دارد. شناسایی سایت‌های پژوهشی، خود معزلی است برای پژوهشگرانی که فرصت جستجو در اینترنت را ندارند. لذا معرفی این سایت‌ها، باعث خواهد شد تا طلاب با استفاده از سایت معاونت پژوهش، به پایگاه‌های پژوهشی مورد تأیید معاونت پژوهش دست یابند و تحقیق و پژوهش‌های خود را اعتبار بخشند.
 
پژوهشگران حوزه‌های علمیة خواهران، برای تدوین پایان‌نامه‌ها، تحقیقات پایانی و پژوهش‌های درسی خود، نیازمند منابع متعدد پژوهشی هستند. با توجه به اینکه دسترسی به این منابع، با مشکلات و موانع فراوانی همچون مسافرت‌های درون‌شهری و بین‌شهری مواجه است، لذا معرفی این منابع از طریق اینترنت، موانع فوق را مرتفع خواهد کرد.  بنابراین در این بخش از سایت، سعی بر آن است که پژوهشگران را به منابع مورد نظر متصل کنیم. در صورت وجود نداشتن منابع در این بخش، سایت‌های غنی و مرجع به پژوهشگران محترم، معرفی می‌شود تا سایت معاونت پژوهش، درگاهی باشد جهت ورورد پژوهشگران به سایر کتابخانه‌های دیجیتال.
 
نشریات پژوهشی دربرگیرندة آخرین نتایج پژوهش‌های پژوهشگران و نهادهای پژوهشی است. بنابراین، معرفی سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که این‌گونه نشریات را به صورت متمرکز معرفی می‌کنند، کمک بسیاری به طلاب و پژوهشگران حوزه‌های علمیة خواهران خواهد کرد. از طرفی، معرفی نشریات علمی- ترویجی‌ای که در مرکز فعالیت می‌کنند، باعث آگاهی دیگر مدارس از وجود این نشریات خواهد شد. از سوی دیگر، معرفی این نشریات از طریق سایت، باعث افزایش انگیزه در ادامة کار خواهد بود.
 
منابع پژوهشی(مکتوب و دیجیتال):
آشنایی با منابع مکتوب  ودیجیتال پژوهشی شامل منابع تخصصی و منابع عمومی به همراه فهرست کامل آنها که میتوان آنها را به صورت دیجیتال تحت نرم افزار های رایانه ای و یا نرم افزار های موجود بر روی تلفن همراه مطالعه نمود.
 
آشنایی با ابزار های پژوهشگری نوین در دو عرصه رایانه و تلفن همراه شامل نرم افزارهای کاربردی هر یک از این بخش ها به همراه معرفی نرم افزار و لینک های دریافت آن از اینترنت و ...
 
 
 
با توجه به وجود انبوهی از اطلاعات همچون متن و چکیده و موضوع پایان‌نامه‌ها، تحقیقات پایانی و پژوهش‌های درسی، مشخصات برگزیدگان پژوهشی، منابع مکتوب، بانک سایت‌ها و وبلاگ‌های پژوهشی، بانک نشریات مفید پژوهشی، بانک تازه‌های نشر و کتابخانه دیجیتال، به نظر می‌رسد ایجاد یک موتور جستجو و دسته‌بندی قابل قبول اجتناب‌ناپذیر باشد.
 
—بازنمایی مسیر نورانی قرآن پژوهان خواهر حوزه­های علمیه، دست امید به دامن قرآن زده­اند تا راه ضلالت و تیرگی را با چراغ هدایت قرآن فروزان سازند. آنان کوشیده­اند تا نَمی از یَم  بیکران آموزه­های وحیانی را فرا راه قرآن جویان قرار دهند.تلاش آنان بر این بوده است که موضوعات کاربردی و نوپدید را در عرصة قرآنی واکاوی و بازخوانی نمایند و حاصل پژوهانة خود را به منظور عطف توجه به قرآن برای درمان دردها، تقدیم ره­پویان قرآن نمایند. امید می­بریم، گره­های ناگشوده بشریت برای نیل به سلامت دنیا و سعادت عقبی در آستان قرآن کریم گشوده شده و در جای جای گیتی ساری شود. این مجموعه آثار با حمایت فکری و مادی مسئولان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و مشارکت مالی «شورای توسعه فرهنگ قرآنی» به ثمر نشسته است.
به جرئت می توان گفت این سامانه در نوع خود ، اولین سامانه تحت وب کشوری است که در آن، کلیه مراحل مربوط به انتخاب موضوع، انتخاب یا معرفی اساتید راهنما و مشاور و ارسال طرح نامه، ارسال پایان‌نامه، جلسه دفاع و گرفتن انواع گزارش‌ها به صورت الکترونیکی پیگیری می‌شود.
این سامانه با بهره‌گیری از زیرساخت‌های بسیار مطلوبي كه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد شده، بعد از ماه‌ها تلاش همکاران معاونت پژوهش و دفتر محترم فناوری اطلاعات ، هم‌اکنون به بار نشسته و در اختیار مدارس علميه خواهران قرار مي‌گيرد.
 
معاونت پژوهش مي‌تواند با بهره‌مندي از سامانه جامع فراخوان‌هاي پژوهشي، کليه فرآيند‌هاي مربوط به فراخوان‌هاي مقالات، مسابقات و همايش‌هاي علمي- پژوهشي را با استفاده از اينترنت و اينترانت انجام دهد.  پژوهشگران و داوطلبان شرکت در آوردگاه‌هاي پژوهشي که معاونت پژوهش اعلان مي‌کند، کليه آثار خود مانند کتاب، مقاله، تحقيق درسي، رساله، پايان‌نامه، تحقيقات پاياني و نشريه‌ها را از طريق اين سامانه به رقابت مي‌گذارند.  با به کار گيري اين نرم‌افزار، تمامی مراحل انتخاب فراخوان، همايش و مسابقه، نام‌نويسي، فرستادن اثر، تأييد پژوهشگر، ارزيابي‌هاي مقدماتي و پيشرفه، داوري و اعلام نتايج و گزارش‌گيري‌هاي پيشرفته و تخصصي، از طريق اينترنت و اينترانت انجام مي‌شود.

—با وجود اینکه بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند کتاب های چاپی همواره جایگاه خود را در میان خوانندگان و کتابخانه‌ها حفظ می‌کنند و ناشران همچنان فعالیتهای خود را به نشر کتاب های چاپی معطوف خواهند کرد، شواهدی نیز مبتنی بر تمایل روزافزون ناشران برای عرضه کتاب های خود در قالب الکترونیکی از طریق محیط وب دیده می‌شود. از یک سو هزینه کمتر انتشار کتاب های الکترونیکی نسبت به شکل چاپی، انعطاف‌پذیری و سرعت بیشتر برای روزآمدسازی و انتشار ویرایش­های جدید، سهولت فروش، توزیع و خرید کتاب های الکترونیکی از طریق اینترنت، و از سوی دیگر افزایش روزافزون تعداداستفاده‌کنندگان از اینترنت و خوانندگانی که تمایل دارند از طریق کامپیوتر، کتاب مورد نظر خود را پیدا و آن را مطالعه کنند، از مهم‌ترین عوامل انتخاب سیاست نشر اینترنتی از سوی برخی ناشران به شمار می‌آیند.در بسیاری موارد، دسترسی به کتاب های موجود الکترونیکی از طریق وب، مستلزم پرداخت هزینه تعیین شده از سوی ناشران است.
 
بانک آثار طلاب تنها در اختیار طلاب حوزه های علمیه خواهران می باشد.طلاب محترم با استفاده از سامانه کوثرنت می توانند از این بانک که محتوی بیش از 10 هزار اثر شامل پایان نامه،مقاله و تحقیق پایانی می باشد.به زودی این بانک در اختیار سایر پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
 
بانک حال حاضر در بر گیرنده موضوعات تکراری پایان نامه های سطح 3 است و صرفا جهت اطلاع رسانی و مشاهده عموم مراجعین ایجاد شده است.طلاب محترم سطح 3  که در نظر دارند لیست کامل موضوع پایان نامه ها را مشاهده نمایند به سامانه پایان نامه ها مراجعه نموده و لیست نهایی موضوعات تکراری را مشاهده نمایند.

 
 
ضرورت برپایی  کرسی­های آزاداندیشی و هم‌اندیشی، با تأکید مقام معظم رهبری و در راستای سیاست‌های کلان کشور، به عنوان جزئی از تلاش‌های انجام شده برای زنده نگه داشتن و نوسازی تمدن اسلامی ایران و به عنوان فرصت و امکانی به حساب می‌آید که در پرتوی فضای مناسب، طرح مباحث بنیادین علمی بیش از هر چیز، به تحقق جنبش نرم افزاری، توسعه‌ علمی و جلوگیری از تصلب و تعصب علمی و فکری منجر شود. لذا امید است که در این بخش از سایت بتوانیم طلاب محترم را با مباحثی از آزاداندیشی تا تولید علم، آشنا کنیم.
بنابراین در این بخش، متن‌ها، شیوه‌نامه‌ها، آموزش‌ها، مهارت‌افزایی‌ها، منابع، جزوات، آئین‌نامه‌ها و کلیه موضوعات مرتبط، به عنوان یک موضوع غیرمستقل در منوی بالای صفحه، در زیرمجموعه بخش «آموزش پژوهش» درج خواهد شد.
 
هسته ­های پژوهشی با اهداف شناسایی استعدادها، ارتقای منزلت علمی و معنوی پژوهشگران، تولید علم،گسترش نظریه­پردازی و آزاداندیشی، توسعه مباحث تخصصی، پاسخگویی به سؤالات، شبهات و نیازهای علمی برای فارغ التحصیلان پژوهشگر سطح دو و بالاتر درحوزه های علمیه خواهران سراسر کشور تشكيل شده است.تاکنون 235 هسته پژوهشی تصویب،208 مورد افتتاح  و 35 مورد آماده افتتاح می باشد.
—اعضای هسته ها درقالب سه طرح توان افزایی، مهارت افزایی وحمایت از هسته ها فعالیت می کنند، که تاکنون 145موضوع واگذار شده؛ 130 طرح دریافت شده؛82 طرح نامه اصلاح ومصوب شده كه از بین آنها 69 اثر دریافت و ارزیابی شدهاست، 57 اثر جهت اصلاح محتوایی و 12 اثر جهت اصلاح ساختاری ارسال گردید. تا تاريخ 16/9/92، 15 اثر در قالب 7 مقاله و 8 كتاب بعد از اصلاح ساختاري و محتوايي در اين اداره بررسي و پذيرفته شده و آماده ارسال به شوراي نشر جهت اخذ مجوز چاپ مي­باشند.
 
شورای علمی پژوهشی،استعدادهای برتر،کانون های علمی پژوهشی،نشست ها،مراکز علمی پژوهشی،انجمن علمی پژوهشی،نخبگان