اموز¬های تربیتی با هم ایی حزن و خوف در قران و روایات
چكيده
خوف و حزن به خودي خود و بدون در نظر گرفتن متعلق به آن دو، نه مطلوبند نه مذموم، و به طور كلي نمي توان گفت كه خوبند يا بدند و اگر در آيات و روايات آن از صفات بندگان خدا معرفي شده اند بدان جهت است كه متعلق آن دو امور معنوي و اخروي هستند، مثل اندوه و ترس از خدا در آيات و و روايات با توجه به مطلوب بودن خوف از خدا و نقش سازنده آن، در آيات و روايات فراواني از آن سخن به ميان آمده است .
لذا خوف و حزن از موضوعهاي قابل توجهي در تربيت زندگي انسان ميباشد كه در قرآن در آيات متعدد به آن پرداخته شده، پژوهشهاي انجام شده دربارۀ نقش اين دو مفهوم و رابطۀ معنايي آنها را روشن نكردهاند؛ هدف از پژوهش حاضر بررسي آموزههاي تربيتي با هم آيي خوف و حزن در قرآن و روايات ميباشد، جهت نيل به اهداف پژوهش از روشهاي تحليل مفهومي، توصيفي- تحليلي بهره گرفته شده است. بدين منظور، ابتدا به مفهومشناسي تربيت، حزن و خوف پرداخته شد و در پي پاسخ به اين سوال است كه آموزه هاي تربيتي باهم آيي خوف و حزن در قرآن و روايات چيست؟ يافتههاي پژوهش نشان داد كه عبارت با هم آيي خوف و حزن در قرآن و روايات كه مورد تأكيد قرار گرفته بار معنايي خاصي به خود گرفته كه آموزه تربيتي آن، هر كدام جداگانه در حوزۀ فردي و اجتماعي مورد بررسي واقع شده.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : مازندران
- : بابل
- : مازندران - بابل - مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه «علیها السلام»