مبانی و اصول تربیتی سوره شعراء از منظر قران

شناسه محتوا : 49991

1403/11/01

تعداد بازدید : 7

سوره شعرا جز سوره هاي طواسين است.اين نوشتار با روش توصيفي تحليلي به بررسي اصول و مباني تربيتي سوره شعرا پرداخته و به دنبال گشودن دريچه اي از مباحث تربيتي آيات قرآن در سوره شعرا است . تربيت در پژوهش هاي آموزشي و تربيتي جهان امروز به ابعاد متعددي همچون تربيت جسماني، عاطفي، عقلاني، اخلاقي، ديني، معنوي، اعتقادي، اقتصادي، سياسي، جنسي، اجتماعي و... تقسيم مي شود. خداوند متعال به انحاي مختلف هريك از ساحت هاي تربيتي را به مناسبت بيان كرده است. و اين امر به اين سبب است كه موضوع تربيت، انسان است و خداوند متعال نيز قرآن و نيز پيامبران و رسل خود را براي تربيت انسان فرستاده است. بنابراين، مي توان از تمام آيات الهي برداشتي تربيتي داشت؛ از آن جايي كه تربيت داراي اركان و عناصري همچون مباني، اصول،اهداف، مراحل، و عوامل است. ازاين رو، هر آيه اي از آيات الهي به يكي از اركان و عناصر تربيت اشاره دارد؛ و مبنايي از مباني تربيتي را در حوزه هستي شناسي، انسان شناسي، معرفت شناسي و يا ارزش شناسي بيان مي كند. هدف ازاين پژوهش، بيان سنت هاي الهي در قرآن از سوي خداوند متعال و نيز تربيت انسان هاست. و اينكه بيان سنت ها مي تواند به عنوان شيوه و روشي تربيتي تلقي شود كه خداوند متعال از اين طريق، انسان ها را به رابطه و برخورد خويش با اقوام و گذشتگان و برخورد متقابل آنها با خداوند و رسل او و سرانجام و فرجامشان آشنا و آگاه نمايد. نتايج پژوهش نشان داد كه ضمن تفكر و تدبر، از سرنوشت انسان ها، پند و موعظه اي باشد براي آيندگان. و راهگشا باشد تا انسان در بند الهي از ضلالت و گمراهي رهايي يابد.و مسير سعادت و كمال را بپيمايد و تربيت شود. ازاين رو، اين سنت ها را سنت تربيت ساز ناميده شده است.در اين پژوهش قرارسعي خواهد شد به مباني و اصول تربيتي سوره شعرا پرداخته شود .مباني كه با عمل به آنها راه سعادت انسان به سوي ابديت راهگشاي انسان خواهد شد .مباحثي چون خدامحوري ،معاد محوري وولايت محوري و مباحث تربيتي بسيار كه مي توان از اين سوره وام گرفت .
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : مرکزی
  • : اراک
  • : مرکزی - اراک - مدرسه علمیه تخصصی ریحانة النبی «علیها السلام»