بررسی دیدگاه های فریقین در واژه «الغیب» با محوریت ایه 3 سوره بقره

شناسه محتوا : 49657

1403/07/04

تعداد بازدید : 10

چكيده يكي از مهم ترين مراتب ايمان، مساله ايمان به غيب است كه باعبارت «يومنون بالغيب» ذكر شده است.از آن‌جا كه ايمان به غيب در آيات ابتدايي سوره مباركه بقره از صفات متقين و سبب دستيابي به هدايت بيان شده است، دستيابي به مفهوم و مصداق صحيح و كامل آن ضروري مي‌نمايد. اين پژوهش در نظر دارد عقايد مهمترين مفسران شيعه و اهل تسنن درباره مصاديق غيب را مطرح كرده و مورد بررسي قرار داده و با مقايسه و نقد اين نظرات و به دست آوردن وجوه اشتراك و افتراق آن‌ها به مصاديق اصلي و مراد خداوند از اين نوع ايمان دست يابد. تحقيق پيش رو با روش تحليلي توصيفي و با استفاده از منابع ديجيتالي و كتابخانه اي نگاشته شده است. به طور كلي مي توان وجوه اشتراك مفهوم واژه ي غيب بين علماي فريقين را به صورت زير دسته بندي كرد: 1- غيب هر آن چيزي ست كه غايب از حس است و با حواس ظاهري قابل ادراك نيست. 2- چيزهاي پنهان و پوشيده 3- چيزهاي ناديده اما در مورد مصاديق غيب، از ديدگاه علماي فرقين عناويني مثل وجود خداوند، انبيا و پيامبران، وحي، بهشت و جهنم، قيامت و برانگيخته شدن بعد از مرگ و معاد از مصاديق غيب مي باشند. اما در اينكه امام زمان(عج)يكي از مصاديق غيب هستند و ايمان به ايشان ايمان به غيب است اشتراك عقيده ندارند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : اصفهان
  • : نجف آباد
  • : اصفهان - نجف آباد - مدرسه علمیه تخصصی ام الائمه «علیها السلام»