نقش طلبه ی تراز قران و عترت در امید افرینی در بین قشر جوان با تاکید بر اندیشه های رهبری

شناسه محتوا : 49571

1403/06/29

تعداد بازدید : 7

چكيده از مسائل مهم رهبريِ دينيِ نسل جوان، نحوه برخورد با اين نسل، در راستاي ايجاد روحيه اميدواري و نشاط در آن‌ها است، در حالي كه توسط دشمنان داخلي و خارجي نشانه گرفته شده‌اند.روحانيون وظيفه دارند، پس از توكل بر خدا، و تجهيز علمي، سياسي، فرهنگي، و تبليغي خود، «در مقام يك طلبه تراز قرآن و عترت»، با قشر جوان به عنوان سرمايه‌هاي اصلي و ارزشمند جامعه اسلامي، به گونه‌اي تعامل داشته باشند، كه در حيطه‌هاي مختلف بينشي، گرايشي و رفتاري در آنها اميدآفريني كنند.محقق، در اثر پيش رو، با بهره‌وري از روش عِليّ- معلولي، و مراجعه به آيات، روايات، و سخنان رهبر معظم انقلاب، به اين نتايج دست يافت كه طلاب تراز، مي‌توانند در حيطه بينشي، اعتقاد به لزوم اميدواري به خدا را در قشر جوان، ايجاد كرده، سپس مثبت انديشي و حُسن ظنّ به پروردگار را در قلب آن‌ها نهادينه كنند.پس از آن، اميدواري به پيامبر رحمت، و خاندان مطهر ايشان را در روح جوان إلقاء نموده، و جوانان را به تحقق وعده‌هاي الهي مشعوف سازند. اما در حيطه گرايشي، و بُعد گرايش‌هاي متعالي، بيدار ساختن فطرت الهي، و گرايش حقيقت‌جويي، سوق دادن جوان به دين و فضائل اخلاقي، إحياء روحيه نوگرايي، و بديع طلبي، و برانگيختن زيبايي‌گرايي و كمال‌خواهي، و بُعد گرايش‌هاي نامتعالي، هشدار دادن در زمينه دنيازدگي، و دور ساختن از جاه طلبي و قدرت‌جويي، از ديگر وظائف طلبه تراز قرآن و عترت محسوب مي‌شود.در حوزه رفتاري نيز روحانيت تراز و شاخص لازم است، در گام نخست، با تجهيز خود به صفاتي چون سوز و حرص، بي‌تكلفي و اخلاص، شهامت و صراحت لهجه، و تكليف‌گرايي، و در گام نهايي، پاسخگويي به شبهات و سوالات، و ارتباط چهره به چهره، و خصوصي، جوانه اميد را در قلب جوانان بكارند. واژگان كليدي: طلبه تراز قرآن و عترت، اميدآفريني، جوانان، انديشه‌هاي رهبري.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - مدرسه علمیه تخصصی امام حسن مجتبی «علیه السلام»