جایگاه اصل سهولت در مبانی فقهی مرحوم محقق اردبیلی و محقق نجفی
پژوهش حاضر در صدد بررسي و تحليل اصل سهولت از ديدگاه محقق اردبيلي و محقق نجفي برآمده است و مصاديق اصل سهولت در آثار اين دو عالم جليل القدر بيان شدهاند.اصل سهولت به اين معناست كه در اسلام ضيق، حرج و سختي وجود ندارد. در مسيـر اين پژوهش اهدافي چون 1. فهم اصل سهولت و شرط جريان آن، 2. فهم تفاوت اصل سهولت با قاعــدۀ لا ضرر و قاعدۀ برائت و 3. فهم مباني قرآني و روايي در مورد اصل سهولت نيز دنبال شده است. روش جمعآوري دادههاي پژوهش به صورت اسنادي و كتابخانهاي بوده است و براي تحليل دادههاي گردآوري شده از تحليل محتواي كيفي بهره گرفته شد. نتايج حاكي از آن بود كه محقق اردبيلي در مباحث عبادي و محقق نجفي در مباحث معاملات استفاده بيشتري از اين اصل بردهاند و جايگاه اين اصل در نگاه اين دو فقيه جايگاه والايي است كه اصل شريعت سهله را در فقه مطرح مينمايد و سبب سهولت در احكام ميشود.
پژوهش حاضر در صدد بررسي و تحليل اصل سهولت از ديدگاه محقق اردبيلي و محقق نجفي برآمده است و مصاديق اصل سهولت در آثار اين دو عالم جليل القدر بيان شدهاند.اصل سهولت به اين معناست كه در اسلام ضيق، حرج و سختي وجود ندارد. در مسيـر اين پژوهش اهدافي چون 1. فهم اصل سهولت و شرط جريان آن، 2. فهم تفاوت اصل سهولت با قاعــدۀ لا ضرر و قاعدۀ برائت و 3. فهم مباني قرآني و روايي در مورد اصل سهولت نيز دنبال شده است. روش جمعآوري دادههاي پژوهش به صورت اسنادي و كتابخانهاي بوده است و براي تحليل دادههاي گردآوري شده از تحليل محتواي كيفي بهره گرفته شد. نتايج حاكي از آن بود كه محقق اردبيلي در مباحث عبادي و محقق نجفي در مباحث معاملات استفاده بيشتري از اين اصل بردهاند و جايگاه اين اصل در نگاه اين دو فقيه جايگاه والايي است كه اصل شريعت سهله را در فقه مطرح مينمايد و سبب سهولت در احكام ميشود.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مدرسه علمیه تخصصی قاسم بن الحسن «علیه السلام»