مقایسه رویکرد متکلمان ادیان ابراهیمی به چالش مجازات مرتد در دین واصل حق ازادی عقیده وبیان

شناسه محتوا : 49291

1402/12/23

تعداد بازدید : 9

ارتداد در لغت به معناي «بازگشت از راه آمده» مي‌باشد ولي در اصطلاح مسلمانان به معناي «بازگشت از راه اسلام، خروج از اسلام و قطع اسلام» به كار مي-رود. در رابطه با حكم ارتداد دو رويكرد در ميان مسلمانان وجود دارد. گروهي كه اكثريت فقيهان گذشته و حال را تشكيل مي‌دهند بر اين باورند كه ارتداد موجب قتل مي‌شود. بنابراين مرتد واجب القتل است. (البته ارتداد زنان و مرتد ملي در صورت توبه از اين حكم استثنا شده است). گروه ديگري كه تعدادشان اندك است معتقدند كه ارتداد موجب قتل نمي‌شود زيرا ارتداد از جمله حدود نيست و جزء تعزيرات است و بر عهده حاكم جامعه است كه بر اساس شرايط و قراين حكم دهد. منابع اسلامي نيز دو دسته اند: قرآن كريم، ظهور در اين دارد كه مرتد كشته نمي‌شود اما سنّت و روايات ظهور بلكه صراحت بر قتل مرتد دارد و كسي كه از اسلام برگشته و كافر شده است را محكوم به قتل مي‌داند. شرايط و موجبات ارتداد در اديان ابراهيمي نيز تقريبا شبيه هم است در هر سه دين يهود، مسيحيت و اسلام، توهين به مقدسات ديني جرم شناخته شده و موجب مجازات است. سير مجازات ارتداد در هر سه دين به اين گونه بوده است كه در آغاز با سختگيري و شدت زيادي همراه بوده و رفته رفته به دلايل مختلفي از آن كاسته شده است. مخالفان و موافقان حكم ارتداد براي تاييد ادعاهاي خود مستنداتي از قرآن و روايات ارائه داده و هركدام سعي در به كرسي نشاندن عقايد خود دارند.موافقان حكم ارتداد فلسفه مجازات را جلوگيري از اختلال در نظم اخلاقي جامعه و تبليغ عليه دين و تضعيف روحيه ديني، نشان دادن اهميت دين در جامعه و ترغيب به تفكر بيشتر در دين قبل از پذيرش آن مي‌دانند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : كلام اسلامي
  • : فارس
  • : جهرم
  • : فارس - جهرم - مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرگس «علیها السلام»