شیوه های پرورش خلاقیت در کودکان از منظر دینی
خداي متعال خلاقيت خودش را در انسان به وديعه گذاشته و آنان را به طور ذاتي خلاق آفريده است .در دنياي پرتلاطم امروزي، خلاقيت شرط بقا و دوام زندگاني تلقي شده و انسانها با اتكا به خلاقيتهايشان براي مسائل مختلف راه حلهاي سنجيده مييابند و نيازهايشان را اعم از نيازهاي فردي يا اجتماعي برآورده ميسازند. در در آموزههاي روايي و تعاليم ائمه معصوم عليهم السلام خلاقيت به عنوان ركني اساسي در پرورش كودكان مورد توجه قرار گرفته است. پس مهم است بتوانيم شيوههاي پرورش خلاقيت را بيابيم .در اين نوشته بر آنيم تا به وسيله تتبع در آيات و روايات كليد واژههاي كاربردي در خلاقيت را استخراج كنيم و با رويكرد توصيفي تحليلي و با روش كتابخانهاي اسنادي و با تطابق آن در بين افراد خلاق رمز رسيدن به خلاقيت را خلق كنيم . يافتهها حاكي از آن است كه مهمترين وجه خلاقيت كه با انديشه در آموزههاي الهي بر آن تاكيد شده، خلق اولين قدمها و انتخاب بهترين قدمها در مسير قرب الهي صراط مستقيم ميباشد. اركان موثر در خلاقيت شامل عوامل بيروني و دروني مانند خداباوري و خودباوري، تفكر،تشويق،بازي و هر نوع ارتباطي است كه بتواند قدمي موثر در رشد پرورش آدمي داشته باشد.
شيوههاي پرورش خلاقيت بر اساس رويكرد ائمه هدي عليهم السلام در دورهها و اشخاص مختلف تا حدودي متفاوت است و هر كس متناسب با شرايط و محيط خود مي تواند از عوامل متمايز و منحصر به فرد بهره ببرد و كودكي چون آغاز حركت در مسير الهي است از اين جهت مهمتر شمرده شده و در اين نوشته به آن پرداخته شده است.
- : سطح3
- : اخلاق و تربيت اسلامي
- : اصفهان
- : اصفهان
- : اصفهان - اصفهان - مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهراء «علیها السلام»