چگونگی مظهر بودن انسان کامل در افعال الهی از منظر قران کریم
همه كائنات به واسطه انسان كامل محمدي صلي الله عليه و آله پا به عرصه هستي نهاده اند و جمله آنها از جلوه ها و پرتوهاي وجودي اويند. هدف از اين پژوهش شناخت نقش و جايگاه وجودي اهل بيت در سير آفرينش و بازگشت به سوي مبدأ هستي است. اين معرفت ميتواند شناخت صحيحي را از حقيقت وجود به دنبال داشته باشد كه صادر نخستين خداوند كه بيشترين سنخيت را با او دارد حقيقت محمديه است كه اين حقيقت با حقيقت وجودي ساير اهل بيت عليهم السلام - متحد است بنابراين پس از حق اول، دومين موجود در موجوديت، وجود مقدس اهل بيت طاهرين است. اين مقام به اصالت براي نبي اكرم و به تبع او براي اهل بيت مطهر او ثابت است. توضيح اين كه خداي متعال از آنجا كه در قله هستي قرار دارد و هيچ گونه جهت كثرت و تركيبي در ذات او راه ندارد به دليل اصل سنخيت ميان علت و معلول، محال است كه به صورت مستقيم كثرتهاي عالم امكان را ايجاد كند بنابراين لازم است تا حق تعالي موجوداتي را به عنوان جانشين خويش قرار دهد كه واسطه در خلقت .باشند اين خليفه هاي الهي از لحاظ صفات، افعال و ،آثار بيشترين شباهت را به خداي سبحان دارند تا بتوانند واسطه در ايجاد عالم باشند و به تدبير امور مخلوقات بپردازند بنابراين اهل بيت پيامبر علت وجودي ماسوي الله هستند و طبق قاعده عليت بقاي موجودات نيز به بقاي آنهاست. همچنين در سير بازگشت به سوي خدا، اهل بيت غايت وجودي و كمال همه كائنات .هستند به اين ترتيب همه موجودات ممكن به واسطه ايشان پاي در عرصه هستي مي نهند و در پايان به واسطه آنها به سوي مبدأ خويش بازمي گردند. در اين زمينه حكمت متعاليه با آيات قرآن و روايات معصومين سازگار است در دلايل نقلي، اهل بيت عليهم السلام مخلوق اول، خليفه خداوند مظهر ذات و اسماء الهي، باطن حروف مقطعه قرآن، عرش الهي، امام ،مبين ،چشم ،گوش زبان و دست خداوند معرفي ميشوند كه داراي وجود اجمالي و تفصيلي، قدرت تصرف الهي و قرب ذاتي و صفاتي به حق تعالي هستند و يگانه طريق معرفت و طاعت الهي، معرفت و طاعت ايشان است در حكمت متعاليه تمامي اين موارد اثبات عقلاني ميشوند.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مدرسه علمیه تخصصی قائم «عجل الله تعالی فرجه الشریف»