بررسی شهادت ثالثه در اذان واقامه از دیدگاه فقهای شیعه

شناسه محتوا : 48950

1402/08/15

تعداد بازدید : 24

اين پايان‌نامه با عنوان « بررسي شهادت ثالثه در اذان واقامه از ديدگاه فقهاي شيعه » به روش تحليلي-تبييني با شيوه كتابخانه‌اي در پاسخ از پرسش، به اين نتايج نائل شده: اذان از شعائر بزرگ اسلامي و مورد اتفاق تمامي مسلمانان است. متأسفانه اين شعار عظيم و اسلامي كه هر روز بارها بر سر مأذنه ها در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) اعلام مي شد بعد از رحلت آن حضرت ، به جهت حوادث تلخي كه در صدر اسلام اتفاق افتاد ، مورد اختلاف و تحريف قرار گرفت. از مسائل مهم در مورد اذان شهادت ثالثه است. بنابر فتواي فقهاي شيعه شهادت ثالثه را جزء مستحبي اذان مي دانند ، مانند قنوت كه جزئي از نماز و مستحب است ، عده اي ديگرهم آن را مستحب مي دانند اما بدون قصد جزئيت ؛ يعني جزء اجزاء اذان نيست. دليل آنها وجود روايات متعدد درباره ولايت حضرت علي (عليه السلام ) مي باشد. وعده اي هم گفتن آن را به قصد تيمن نشانه ايمان مي دانند ، و عده اي هم گفتن آن را در اذان جايز نمي دانند، و دليل آنها ؛ بدعت بودن گفتن شهادت ثالثه در اذان و محتواي شهادت ثالثه و توقيفي بودن اذان ، يكي از مباحث مهم و كليدي در باب عبادات است. منظور از توقيفي بودن عبادات يعني ؛ هر حكم يا موضوعي كه عقل بدان راه ندارد و منوط به بيان شارع مقدس است توقيفي ناميده مي شود. هر آنچه كه توقيفي است ، نياز به بيان شارع دارد و در موارد عدم دسترسي به نص ، بايد از آن فحص كرد، و اظهار نظر بدون وجود نص از سوي شارع جايز نيست. اذان هم چون از افعال عبادي است ، اجزاء و فقرات آن براساس دستور شرع است و اضافه نمودن يا حذف از آن جايز نيست. چون جزئيت شهادت ثالثه براي اذان ثابت نشده است ذكر آن در اذان جايز نيست.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : گلستان
  • : گرگان
  • : گلستان - گرگان - مدرسه علمیه تخصصی الزهراء «علیها السلام»