روش های تربیت عاطفی در قران
تربيت عاطفي، شكوفاسازي، هدايت و بكارگيري عواطف با راهنماي عقل و شرع است و مي-تواند به گونهاي باشد كه مربي و متربي وجدان و نفس خود فرد باشد و اين روش ها را، براي اصلاح نفس و تربيت خود بكار بگيرد. ولي پژوهشهاي انجام شده تا كنون از اين حيث نبوده-اند و براين اساس بررسي اين موضوع از اين منظر نوآوري است. هدف اين تحقيق استخراج و شرح برخي روشهاي قرآن كريم در تربيت عاطفي است كه در سه سطح بينشي، انگيزشي و رفتاري پرداخته شده است. روش اين تحقيق توصيفي-تحليلي و با دادهپردازي و ابزاركتابخانه-اي و رايانهاي صورت گرفته و نتايج تحقيق با بررسي برخي از آيات قرآن كريم مبين آن است كه؛ روشهايي چون قصهگويي، پرسش و پاسخ و مقايسات قرآني، با زبان تصويروترسيم صحنه به صورت محسوس، عقل و آگاهي بشر را مورد خطاب قرار داده و با هنرمندي و بهرهگيري از حس و عاطفه نقش بسزايي در برانگيختن قواي ذهني و بيدار كردن انديشه دارد و برخي آيات با روشهاي تشويقي، تنبيهي و الگوهاي قرآني در بطن خود با تحريك انگيزه و عواطف فرد، موجب حركت او به سمت كاري نيكو شود و احساس بيم و اميد را به صورت متعادل درون او زنده گرداند. همچنين براي همزيستي مسالمت آميز انسانها در بستر تربيت عاطفي، رفتارهايي توأم با دلسوزي، مهر محبّت و گذشت از همديگر در خطاها و احسان به يكديگر را در آيات خود متذكر شده است لذا تمسك به آموزههاي قرآن ،روشها و مصاديق آن موجب نگرش صحيح و پيدايش انگيزه و تغيير در رفتار فرد ميشود.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : پاکدشت
- : تهران - پاکدشت - مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه