: شيوه هاي دست يابي به سلامت معنوي در دوره نوجواناني با تاكيد بر آموزه هاي ديني
تحقيق حاضر با هدف دستيابي به سلامت معنوي در دوره نوجواني با تأكيد بر آموزههاي ديني و آشنايي با شيوههاي دستيابي به سلامت معنوي تدوين شده است. به اين منظور در گام نخست، مفهوم نوجوان، معنويت، مراقبت معنوي، سلامت معنوي و ويژگيهاي سلامت معنوي از منظر صاحبنظران و انديشمندان مورد بررسي قرار گرفت. با توجه به اهميت نوجوانان كه آيندهسازان و سرمايههاي هر كشور بوده و اينكه دوره نوجواني، دوره سرآغاز دگرگوني جسمي، رواني و اجتماعي و دوره آمادهسازي براي مسئوليتهاي بزرگ همچون مسائل خانوادگي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در بزرگسالي مي باشد، دستيابي به سلامت معنوي نوجوانان اهميت زيادي دارد. اين تحقيق كيفي از نوع توصيفي- اكتشافي- تحليلي ميباشد و از روش كتابخانهاي، همراه با تجربه، براي گردآوري اطلاعات استفاده شده است. در اين تحقيق، شيوه شناختي و رفتاري سلامت معنوي مورد بررسي قرار گرفت. شيوه هاي شناختي كه شامل شيوه اسوهسازي معنوي، تصويرسازي معنوي و اعطاي بينش معنوي و شيوههاي رفتاري كه شامل شيوه فضاسازي معنوي، همنشيني و شيوه اعمال و مناسك مذهبي است. اين تحقيق گوياي آن است كه در تربيت و سلامت معنوي نوجوان؛ مدرسه، معلمان و خانواده، نزديكترين، قابل دسترسترين بخش بوده و قابل برنامهريزي است. گفتگو و سؤال و جواب با افراد متفكر و صاحبنظر در امور ديني نيز، تفكر نوجوان را شكوفا ساخته و دستيابي به سلامت معنوي در نوجوان را مهيا نموده و نوجوان را آماده تصميمگيري درست مي كند. بالاخره ترغيب و بشارت به انتخاب احسن و همنشين خوب و صالح باعث تربيت ايماني و معنوي ميشود زيرا فرد را به مجالس معنوي و ديني برده، گفتگوي آنان بيشتر در اين زمينه بوده، نسبت به يكديگر تقويتكننده خواهند بود و عبادت به صورت عملي، جهانبيني توحيدي نوجوان را تنظيم كرده و انسجام ميبخشد.
- : سطح3
- : اخلاق و تربيت اسلامي
- : اصفهان
- : اصفهان
- : اصفهان - اصفهان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهراء «علیها السلام»