رويكرد تفسيري -فقهي تعدد زوجات وعدالت اجتماعي با تشكر

شناسه محتوا : 37644

1401/10/30

تعداد بازدید : 61

رعايت عدالت در چندهمسري، يكي از گزاره‌هاي اخلاقي مهم در حيطه خانواده است. از نظر قرآن كريم چندهمسري جايز است؛ هرچند با اصلاح و تعديل، به حداكثر چهار زن دائم محدود است. همچنين قرآن كريم، حصول اطمينان از برقراري عدالت ميان همسران را شرط اساسي تعدّد زوجات قرار داده است. هدف از اين پايان‌نامه تبيين عدالت مداري در تعدّد زوجات است. روش پژوهش، تحليلي- توصيفي و اسنادي است. در اين پژوهش براساس آيات مربوط به چندهمسري، مفهوم عدالت در خانواده ازنظر قرآن و روايات بررسي شده است. يافته هاي پژوهش گوياي آن است كه قسم و نفقه، مهم ترين موارد عدالت ظاهري در روايات معصومان (عليهم السّلام) است و عدالت باطني - كه عدالت در محبّت قلبي و امري غيراختياري و بيرون از اراده انسان است - جزو شروط عدالت در چندهمسري شمرده نشده است. بنابراين، اسلام تعدّد زوجات را بر هركسي واجب نكرده است، بلكه با توجه به طبيعت افراد و از روي مصلحت اجتماع انساني، تعدّد را جايز دانسته و آن را به عدالت مقيّد كرده است تا تمام مفاسد را در اين امر بردارد. رعايت عدالت در چندهمسري، يكي از گزاره‌هاي اخلاقي مهم در حيطه خانواده است. از نظر قرآن كريم چندهمسري جايز است؛ هرچند با اصلاح و تعديل، به حداكثر چهار زن دائم محدود است. همچنين قرآن كريم، حصول اطمينان از برقراري عدالت ميان همسران را شرط اساسي تعدّد زوجات قرار داده است. هدف از اين پايان‌نامه تبيين عدالت مداري در تعدّد زوجات است. روش پژوهش، تحليلي- توصيفي و اسنادي است. در اين پژوهش براساس آيات مربوط به چندهمسري، مفهوم عدالت در خانواده ازنظر قرآن و روايات بررسي شده است. يافته هاي پژوهش گوياي آن است كه قسم و نفقه، مهم ترين موارد عدالت ظاهري در روايات معصومان (عليهم السّلام) است و عدالت باطني - كه عدالت در محبّت قلبي و امري غيراختياري و بيرون از اراده انسان است - جزو شروط عدالت در چندهمسري شمرده نشده است. بنابراين، اسلام تعدّد زوجات را بر هركسي واجب نكرده است، بلكه با توجه به طبيعت افراد و از روي مصلحت اجتماع انساني، تعدّد را جايز دانسته و آن را به عدالت مقيّد كرده است تا تمام مفاسد را در اين امر بردارد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : اصفهان
  • : نجف آباد
  • : اصفهان - نجف آباد - مؤسسه آموزش عالی حوزوی ام الائمه «علیها السلام»