بررسي تاثير امور ديداري وشنيداري در تربيت فرزندان
تربيت نسلي سالم و مؤمن از مهمترين كاركردهاي خانوادهي موفق ميباشد و والديني كه بتوانند از جوانب و ابعاد گوناگون، موجبات شكوفايي و رشد استعدادهاي بالقوهي فرزندان خود را فراهم نمايند نسبت به همهي عوامل مؤثر بر تربيت فرزندان، دقيق و حساس هستند. از جمله عوامل مؤثر، عوامل محيطي است كه به واسطهي حواس ظاهري ادراك ميشوند و با توجه به اين كه فرزندان بيشترين اوقات خود را در محيط خانه و در ارتباط با والدين خود سپري مينمايند رفتارهاي كلامي و غير كلامي و گفتارهاي ايشان از امور ديداري و شنيداري مهمي است كه مي-تواند مسيرتربيت فرزندان را هموار نموده يا تخريب نمايد. در اين تحقيق كه با زاويهي ديد متفاوتي به موضوع تربيت فرزندان پرداخته شده است ازطريق بررسي مباحث بنيادي در تربيت، به بيان آثار مهمترين امور ديداري و شنيداري در محيط خانواده بر تربيت فرزندان پرداخته شده تا با آگاهي بخشي به والدين، موجبات عملكرد دقيقتر والدين و تحريض ايشان به آموختن انواع مهارتهاي كلامي و غير كلامي فراهم گردد و با آگاهي از تأثيرات انواع رسانههايي كه مورد استفادهي فرزندان قرار ميگيرد توجه بيشتري به برنامهريزي براي اوقات فراغت ايشان و نحوهي استفادهي بهينه از رسانهها داشته باشند. با توجه به اينكه تأثير رفتاري كه فرزندان از والدين خويش مشاهده مينمايند بر باورها و رفتار فرزندان بيش از گفتار و امر و نهيهايي است كه از ايشان ميشنوند، امور ديداري، بيش از شنيداري در تربيت فرزندان اثر دارد و به مراتب امور ديداري-شنيداري از بقيهي امور، تأثير بيشتري خواهند داشت لذا بهتر است والدين، بيش از آنكه با گفتار خويش، فرزندان را تربيت نمايند، با رفتار خويش و تأثير بر باورهاي فرزندان، موجب هدايت و تربيت ايشان گردند. همچنين بسياري از امور ديداري و شنيداري هم بر باورها و هم بر رفتارهاي فرزندان، تأثير ميگذارند و به لحاظ تربيتي، اموري كه بيشترين تأثير بر باورهاي فرزندان دارند از اهميت خاصي برخوردارند و ضروري است كه والدين با آگاهي از اين امور وآثارشان، دقت نظر بيشتري بر رفتارهاي خود كه ميتواند تأثيرات بسزايي در تربيت فرزندان داشته باشد، اعمال نمايند.
- : سطح3
- : اخلاق و تربيت اسلامي
- : اصفهان
- : اصفهان
- : اصفهان - اصفهان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهراء «علیها السلام»