بررسي تطبيقي شيوه هاي تربيتي مبتني بر جنسيت از ديدگاه شهيد مطهري و سيد محمد قطب

شناسه محتوا : 37614

1401/10/19

تعداد بازدید : 67

تربيت امر حياتي و سرنوشت‌ساز براي بشر مي‌باشد و پايه‌ي هرگونه رشد و حركت انسان مي باشد. در امر تربيت اگر به مسئله‌ي جنسيت متربي و فرزندان توجه شود و از شيوه‌ها و روش‌هايي كه مبتني بر جنسيت افراد است استفاده شود تأثيرگذاري بيشتري را مشاهده خواهيم كرد. براي دستيابي به شيوه‌هاي تربيتي مبتني بر جنسيت نيازمند شناخت و بررسي مبناي نظري همچون: برابري ارزشي زن و مرد بود، مسئله ربوبيت و حكمت خداوند و همچنين تناسب ميان تكوين و تشريع كه يكي از مباني هستي‌شناسي در بحث‌هاي تربيتي است، هستيم. در فصل دوم تحقيق به آن پرداخته‌شده است. مسير تربيت كه از مهم‌ترين مباحث در طول زندگي هر انساني است. براي اينكه در امور تربيتي و براي رسيدن به اهداف آن موفق بود بايد با روش‌ها و شيوه‌هاي تربيت آشنا شد و هركدام را شناخته و طبق آگاهي لازم پا در اين عرصه سنگين قدم گذاشت، در فصل سوم تحقيق به بيان شيوه‌هاي تربيتي مبتني بر جنسيت اشاره مي‌شود. يكي از اين روش‌هاي تربيتي «شيوه گفتاري و رفتاري» يكي «شيوه مستقيم و غيرمستقيم» و ديگري «پيشگيرانه و درمانگرانه» است. اگر دختران و پسران از همان كودكي با شيوه‌هاي متناسب تربيتي، با توجه به جنسيتشان تربيت شوند، در زندگي آينده خود به‌راحتي جايگاه و تكاليف و نقشه‌هاي خودشان كه مبتني بر جنسيتشان است را مي‌پذيرند. اين پژوهش درصدد در آن است كه شيوه‌هاي تربيتي را بر مبناي جنسيت متربي با استفاده از آيات و روايات و انديشه انديشمندان چون شهيد مطهري و سيد قطب موردبررسي قرار دهد. كليدواژه‌ها: تربيت، جنسيت، شيوه‌هاي تربيتي، تربيت متربي بر جنسيت
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : کردستان
  • : بیجار
  • : کردستان - بیجار - مدرسه علمیه فاطمة الزهراء «علیها السلام»