بررسي سيره رسانه اي معصومين عليهم السلام

شناسه محتوا : 37609

1401/10/14

تعداد بازدید : 89

مهمترين رسالت پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمه معصومين (عليهم السلام) ابلاغ پيام الهي به بندگان خدا به رساترين روش بوده است و براي نيل به اين هدف از تمام ابزارها و شيوه‌هاي رسانه بهره جسته اند. رسانه، وسيله و ابزاري است براي انتقال داده و پيام، از فرستنده اي مشخص به گيرنده اي مشخص و با هدفي معين. سيره رسانه اي معصومين(عليهم السلام) به صورت كلي به دو بخش كلامي و غير كلامي تقسيم مي شود. يكي از شيوه‌هاي بديع و تأثيرگذار سيره رسانه هاي كلامي معصومين (عليهم السلام) خطابه و سخنراني است. معصومين (عليهم السلام) به خاطر تسلّطي كه به معارف دين داشتند، قادر بودند مقصود خود را با فصاحت و بلاغت به مخاطب منتقل كنند. از اين رو، خطبه ها و سخنراني هاي آنان در بيشتر موارد كوتاه بوده است. همچنين معصومين (عليهم السلام) در تفهيم و انتقال پيام، از رسانه هاي غيركلامي استفاده مي كردند. از قديمي ترين رسانه هاي غير كلامي نامه است، كه معصومين (عليهم السلام) به‌طور مكرر از نامه و پيام‌هاي كتبي براي ارشاد مردم سود مي‌جستند. هدف از پرداختن به اين موضوع، روشن ساختن ساختار سيره رسانه اي معصومين(عليهم السلام) ،اهميت، شيوه ها، ابزار و نقش آنان در روند رو به رشد فرهنگ و تمدن اسلامي با توجه به منابع نقلي و با شيوه تحليلي توصيفي است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تاريخ اسلام
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری