تربيت اعتقادي به ترتيب نزول در سوره هاي مكي منتخب نمل - قصص- اسرا- يونس

شناسه محتوا : 37247

1401/07/07

تعداد بازدید : 30

مهم‌ترين بعد انسان اعتقادات اوست. اعمال و رفتار انسان بر اساس اعتقادات او سرچشمه مي‌گيرد و انسان را به‌جايي مي‌رساند كه سعادت و يا شقاوت ابدي او را رقم مي‌زند. تربيت نيز ازجمله امور ضروري بشر است تا جايي كه خداوند براي آن صدوبيست و چهار هزار پيامبر فرستاده است. البته تربيت انواعي دارد كه مهم‌ترين آن تربيت اعتقادي است. هدف از تربيت اعتقادي رسيدن به شناخت خالق هستي و عبادت اوست؛ كه براي رسيدن به آن ابتدا بايد فرد از عقيده نادرست پاك شود و سپس اعتقاد به‌حق مطلق جايگزين آن شود و تا ذهن فرد از شرك پاك نشود نمي‌توان عقيده توحيدي را جايگزين آن كرد. با بررسي سور مكي منتخب به ترتيب نزول اين نتيجه حاصل مي شود كه براي تحقق اين هدف به يك سلسله مباني و اصول نياز است. مباني همان داشته هاي انسان شامل عقل، فطرت و اختياراست و اصول معيارهايي هستند كه متناسب با ظرفيت انسان انتخاب مي شود توحيد مداري، عقل مداري، توجه به فطرت، تشويق به جهان هستي ازجمله اصول اين نوع تربيت هستند. البته متربي براي تربيت اعتقادي قاعدتاً از روش‌هايي استفاده مي‌كند كه اين شيوه و روش‌ها به دودسته عام و خاص تقسيم مي‌شود. روش‌هاي خاص يا در جهت ايجاد و تثبيت نگرش و يا به‌منظور حذف و كاهش رفتار غير مؤمنانه است؛ و روش‌هاي عام مانند قصه‌گويي، موعظه، تذكر، طرح سؤال و برهان است. حال چنين تربيتي آثاري همچون اميد، آرامش و شادابي را به دنبال خواهد داشت. در اين پژوهش كه به روش اسنادي، تحليلي انجام‌شده است. سعي بر اين دارد كه مباني، اصول، اهداف، روش‌ها و آثار تربيت اعتقادي در سور مكي منتخب (نمل تا يونس) بر اساس ترتيب نزول در سه محور، توحيد، معاد و نبوّت مورد تحليل و بررسي قرار گيرد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : اصفهان
  • : خمینی شهر
  • : اصفهان - خمینی شهر - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهراء «علیها السلام»