تربيت اعتقادي به ترتيب نزول در سور منتخب(بروج.تين.قريش.قارعه.قيامه.همزه.مرسلات.ق.بلد.طارق.قمر.ص.اعراف تا ايه 92)
تربيت از جمله امور ضروري بشر است ايد عقيده نادرست و شرك را از ذهن فرد زدود و سپس اعتقاد به حق مطلق و عقيده توحيدي را جايگزين نمود. نتيجه حاصل از بررسي سور مكي منتخب به ترتيب نزول اينست كه تحقق اين هدف نيازمند يه سلسله مباني و اصول يعني همان داشته هاي انسان شامل نفس، تا جايي كه خداوند با بعثت پيامبران زمينه را براي تربيت و هدايت انسان فراهم نموده است.تربيت اعتقادي مهم ترين نوع تربيت است؛ چرا كه اعتقادات مهم ترين بُعد انسان به شمار ميآيد. منشاء اعمال انسان، اعتقادات اوست و سعادت يا شقاوت ابدي او را رقم ميزند. شناخت پروردگار و عبادت او مهم ترين هدف تربيت اعتقادي است كه براي اين امر ابتدا ب فطرت و اختيار است. اين اصول معيارهايي كمي هستند كه متناسب با ظرفيتهاي انسان انتخاب ميشوند. توجه به نفس و فطرت، توحيد مداري، عقل مداري، تشويق به جهان هستي از جمله اصول اين تربيت هستند. مربي براي تربيت اعتقادي از دو دسته روش يعني خاص و عام بهره ميگيرد. روشهاي خاص در جهت ايجاد يا تثبيت نگرش و يا به منظور حذف و كاهش رفتار غير مؤمنان است كه عبارتاند از روش الگويي، تبشير و تغافل و روشهاي عام عبارتاند از قصه، تمثيل، موعظه، تذكر و برهان. حال چنين تربيتي آثار و اهدافي همچون شناخت و پرستش خداوند، اصلاح عقيده، توحيد عبادي و توحيد افعالي را به دنبال خواهد داشت. اين پژوهش به روش اسنادي تحليلي انجام گرفته و سعي بر آن داشته كه مباني، اصول، اهداف، روشها و آثار تربيت اعتقادي در سور مكي منتخب (سوره بروج تا آيه ۹۲ اعراف) براساس ترتيب نزول در سه محور توحيد، معاد و نبوت را مورد تحليل و بررسي قرار دهد
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : خمینی شهر
- : اصفهان - خمینی شهر - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهراء «علیها السلام»