تربيت اعتقادي براساس ترتيب نزول در سورمكي منتخب (از سوره ي اعراف آيه 92 تا مريم)
مهمترين بعد انسان اعتقادات اوست. اعمال و رفتار انسان بر اساس اعتقادات او سرچشمه ميگيرد و سعادت و يا شقاوت ابدي او را رقم ميزند. تربيت نيز ازجمله امور ضروري بشر است تا جايي كه خداوند براي آن صدوبيست و چهار هزار پيامبر فرستاده است. البته تربيت انواعي دارد كه مهمترين آن تربيت اعتقادي است. مهمترين هدف تربيت اعتقادي رسيدن به شناخت خالق هستي و عبادت اوست؛ كه براي رسيدن به آن ابتدا بايد ذهن فرد از عقيده نادرست و شرك پاك شود و سپس اعتقاد بهحق مطلق و عقيده توحيدي جايگزين آن شود. با بررسي سور مكي منتخب به ترتيب نزول اين نتيجه حاصل ميشود كه تحقق اين هدف به يك سلسله اصول و مباني نياز است. مباني كه همان داشتههاي انسان است شامل عقل، فطرت و اختيار است. توحيد مداري، عقل مداري، توجه به فطرت، تشويق به جهان هستي و آسيبشناسي معرفت ازجمله اصول اين تربيت هستند كه اصول معيارهاي كلي هستند كه متناسب با ظرفيتهاي انسان انتخاب ميشود. البته متربي براي تربيت اعتقادي قاعدتاً از روشهايي استفاده ميكند كه اين روشها به دودسته عام و خاص تقسيم ميشود. روشهاي خاص يا در جهت ايجاد و تثبيت نگرش و يا بهمنظور حذف و كاهش رفتار غير مؤمنانه است؛ و روشهاي عام مانند قصهگويي، موعظه، تذكر، طرح سؤال و برهان است. حال چنين تربيتي آثاري همچون توحيد عبادي، توحيد افعالي، اميد، آرامش و شادابي را به دنبال خواهد داشت. در اين پژوهش كه به روش اسنادي، تحليلي انجامشده است. سعي بر اين شده است كه مباني، اصول، اهداف، روشها و آثار تربيت اعتقادي در سور مكي منتخب (اعراف تا مريم) بر اساس ترتيب نزول در سه محور، توحيد، معاد و نبوّت مورد تحليل و بررسي قرار گيرد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : خمینی شهر
- : اصفهان - خمینی شهر - مرکز تخصصی فاطمهالزهراء «علیها السلام»