بررسي تحليلي تربيت اعتقادي به تربيت نزول درسوره هاي مكي طه -واقعه -شعرا و نمل تا آيه 19)
عقيده هر شخص به عنوان اصلي ترين ركن ايمان شخص است و ارزش انسان ها در پيشگاه خداوند متعال به عقايد آنهاست. اعتقاد به خداوند زمينه اصلي در آيات قرآن كريم مي باشد لذا اولين دعوت پيامبران دعوت به توحيد است و بدون اعتقاد به يگانگي خداوند بقيه آموزه هاي دين فاقد تاثير مي باشد .
تربيت امري ضروري براي بشر است كه انواع مختلفي دارد و مهمترين آن مربوط به اعتقاد است. هدف اصلي تربيت اعتقادي اصلاح عقيده است. مربي بايد ابتدا عقيده متربي را از هر گونه شك ،دو دلي،وهم و خرافات پاك نمايد و سپس عقيده محكم و استوار با دلايل عقلي و برهاني مناسب با فطرت خداجوي متربي جايگزين آن نمايد.در تربيت اعتقادي ابتدا نگرش افراد تصحيح مي شود و نتيجه آن اصلاح رفتار متربي است.
در اين پژوهش كه به روش اسنادي و تحليلي انجام شده،با محوريّت كتاب «تربيت اعتقادي و معنوي با نگاهي قرآني » سعي شده است در سور مكّي منتخب«طه ،واقعه ،شعرا » طبق جدول ترتيب نزول، اهداف، اصول، روشها و پيامدهاي تربيت اعتقادي در سه محور توحيد، معاد و نبوّت مورد تحليل و بررّسي قرار گيرد.
اصلاح عقيده ،مبدا هر اصلاحي براي انسان است .يعني ابتدا بايد پليدي شرك را از عقيده شخص پاك كرد تا آمادگي براي مراحل بعد توحيد به وجود آيد و ترتيب نزول قرآن نيز بيان كننده همين مساله است قرآن كه كتاب هدايت بشر است و اساس نامه دين اسلام است در سير تربيتي خود بشريت را به سمت اعتقادات ضروري هدايت مي كند.
اگر تفسير قرآن طبق ترتيب نزول بيان شود فهم آسان و اقناع سازي انديشه مخاطب را به دنبال دارد
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : خمینی شهر
- : اصفهان - خمینی شهر - مرکز تخصصی فاطمهالزهراء «علیها السلام»