جلوه هايي از معارف حج در آيات 25 تا 37 سوره حج (اسرار و اخلاق و مناسك)
حج بريدن از خلق و رويكردي به سوي حق است، سفراز خلق به سوي حق و دور شدن از غير خداست. هرعبادتي مربوط به كاري است، اما حج تنها عبادتي است كه همۀ عبادتها را در بر دارد. در حج نماز، استغفار وزهد و... معنا پيدا مي كند. زيارت خانه خدا ، جمع كردن سنگ ريزه ها ، رفتن به صحراي عرفات، پوشيدن لباس زيباي احرام، ورود به صحراي مشعر، گام نهادن به سرزمين منا وطواف به دور خانه خدا، همه آنها چيز هايي است كه خداي سبحان براي ما آماده كرده تا كساني كه به ملكوت راه يافته اند از آنها بهره مند شوند. آنچه دغدغه اين پايان نامه براي پاسخگويي بدان مي باشد اينكه جلوه هايي از معارف حج در آيات 25 تا37 سورة مباركه حج چگونه ترسيم شده است و جلوه هايي از مناسك و اسرار واخلاق حج در اين محدودة آيات چگونه تبيين شده است
نگارنده به روش تحليلي-توصيفي با مطالعه و بررسي آيات وروايات وكتب مرتبط به اين نتيجه دست يافت كه احرام، طواف، سعي، عرفات، مشعر و مناو... از مناسك حج هستند كه آيه 27 سورة مباركه حج با لفظ «ذلك» بدان اشاره كلي كرده است ونيز در آيات ديگراين محدوده بصورت مستقيم مناسك طواف، قرباني، تقصيررا بيان نمود وباتوجه به اين مطالب مناسكي كه در آيات 25تا 37 سوره مباركه حج ذكر شده، مورد بررسي قرار گرفته همچنين با رجوع به تفاسير مختلف وكتب مرتبط، جلوه هايي از اسرار و اخلاق مربوط به آيات 25 تا 37 سوره حج جمع آوري شده از جمله : اسرارطواف كه درس توحيد و يكتا پرستي مي دهد ونوعي آمرزش خواهي از خداوند است ودر طواف است كه انسان تشابه به فرشتگان پيدا مي كند، وسرّ قرباني كردن كه عامل مهمي در فقر زدايي در جامعه و دوري از حرص و طمع مي شود، وسرّ تقصير هم كه نوعي تواضع و فروتني نسبت به پروردگار را نشان مي دهد و باعث پاك شدن از گناهان است، همچنين نكات اخلاقي بي شماري از اين محدوده آيات استخراج شده نظير اينكه: طواف فرصتي براي توبه بندگان است و كانون وحدت و عظمت مسلمين محسوب مي شود، حاجي با قرباني كردن به خداوند تقرب پيدا مي كند و انفاق در راه خدا راهم دارا است، وبا عمل تقصير جانش را از رذايل پاك كرده و نهايت خضوع و تسليم بودنش را در برابرخداوند نشان مي دهد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : مازندران
- : بابل
- : مازندران - بابل - مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء«س» - سطح سه