بازاريابي شبكه اي از ديدگاه فقه فريقين

شناسه محتوا : 35143

1399/07/01

تعداد بازدید : 284

چكيده در تجارت امروز با پديده «بازاريابي شبكهاي» مواجه ميشويم. از آنجا كه با پيشرفت تجارت الكترونيك به نتايج خوبي در رشد و رفاه اقتصادي جامعه دست يافتيم. بازاريابي شبكهاي نيز در اين راستا قدم برداشته و خدماتي را به مردم عزيز ارائه ميدهد تا محصولات به راحتي و در كمترين زمان در دسترس آحاد مردم جامعه قرار گيرد و از اتلاف وقت جلوگيري شود و بر پويايي جامعه بيافزايد. در كنار اين پديده اقتصادي در جهان امروز «شركتهاي هرمي» را ميبينيم كه بر چپاول اموال مردم دست ميزنند و چون شباهت فراواني با «بازاريابي شبكهاي» دارند اين پديده نيز جزء ليستسياه در اذهان قرار گرفته است در حالي كه بايد «بازاريابي شبكهاي» را قدمي جلوتر از «بازاريابي سنتي» و تجارت الكترونيك دانست چون محدود به شبكههاي اينترنتي نيست و هر شخص با كمترين هزينه ميتواند محصولات را در قالب بيع، جعاله و اجاره و... در اختيار بگيرد و طبق قرارداد در مقابل حجم فروش و معرفي مشتريان فعال ديگر به شركت، پورسانت دريافت كند. نظر علماي اماميه و اهل سنت نيز با اشاره به روايات وارده از رسول مكرم اسلام(صليالله عليه و آله و سلم) در صورتي كه اين معاملات مورد غرر، ضرر، أكل مال بالباطل و ربا نباشد ميتواند به عنوان شيوهاي از تجارت قرار گيرد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : مازندران
  • : بابل
  • : مازندران - بابل - مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء«س» - سطح سه