تفسير آيات ‏ مهدويت براساس روش تفسير قرآن به قرآن

شناسه محتوا : 31952

1399/03/20

تعداد بازدید : 213

گرچه نبوت به مرحله خاتميت رسيد اما قرآن بر تداوم وجود حجّت الهي در هر زمان كه مايه كمال دين خاتم است تاكيد نموده است. بدين گونه كه در هر دوره اي، حجّت الهي و خليفۀ الهي در روي زمين وجود دارد، به نحوي كه هيچ زماني از عالم دنيا نيست كه حجّت خدا(با بدن عنصري) حضور نداشته باشد. با عنايت به اينكه وجود حجّت تام و استمرار آن، همواره از محوريترين و اساسيترين اصول انديشه شيعه بوده است؛ اثبات كليات ضرورت وجود حجّت تام و استمرار آن از زبان وحي در خصوص مهدويت در صورتي كه هدف اثبات شخصيت منجي نباشد امري لازم و شايسته است؛ چرا كه مي تواند برطرف كننده اختلاف فريقين در همين باره و همچنين ايجاد همزباني و همگرايي با ساير اديان الهي در خصوص منجي آخرالزمان از طريق متن درجه اول مسلمانان باشد. بدين ترتيب استفاده از روش تفسير قرآن به قرآن در تفسير آيات مهدويت به عنوان راهي كه فارغ از مناقشه هاي روايي است ضروري به نظر ميرسيد. با توجه به اينكه تا كنون تحقيقي در اين باره بصورت منسجم، جامع، مستقل و مبسوط انجام نگرفته بود شايسته مي نمود با لحاظ ويژگيهاي مذكور پژوهشي تحت عنوان «تفسير آيات مهدويت براساس روش تفسير قرآن به قرآن» صورت پذيرد. اين تحقيق كه به به صورت نمونه و روش اسنادي- تحليلي انجام گرفته، از طريق؛ آيه اولي الامر (نساء/ 59)، آيه اكمال (مائده/3)، آيه انذار (رعد/ 7)، آيه سيطره دين (توبه/ ۳۲ و ۳۳)، آيه رفع فتنه از جهان (انفال/30)، آيه وراثت مستضعفين (قصص/5)، آيه وراثت صالحان (انبياء /105) و آيه وعد (نور/55)؛ به ضرورت استقرار حجّت در زمين در همه اعصار و همچنين رفع هر گونه شرك و استيلاي دين اسلام بر تمام اديان و نيز وراثت بندگان صالح و مستضعفان در كره زمين پرداخته است. كليدواژه:
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه