روش الگويي در تربيت نوجوان در سيره معصومين
هدف در اين تحقيق بررسي روش الگويي در تربيت نوجوانان در سيره معصومان عليهم السلام ميباشد. لذا با روش توصيفي و تحليلي و جمع آوري كتابخانهاي به اين نتايج دست يافته است: از آنجا كه فطرت نوجوانان، آماده الگوگيري است؛ قرآن كريم بر دقت در انتخاب الگو و اسوه تاكيدات زيادي كرده است به اين خاطر در قرآن كريم الگوهاي رفتاري و گفتاري به مردم معرفي شدهاند و دوري از الگوهاي ناپسند و مذموم سفارش شده است و از آن جا كه روش تربيت الگويي، يكي از روشهاي فراگير و بسيار مؤثر در تربيت است؛ فراگير بودن آن بدان جهت است كه در كليه امور و مراحل زندگي كاربرد دارد و چون محتواي تربيت را به صورت عيني و عملي ارائه ميدهد، در انتقال مفاهيم و آموزش برنامههاي تربيتي بسيار مؤثر است. در منابع اسلامي، بر بهرهگيري از الگو و پيروي از اسوههاي حسنه تأكيد شده است. ازاينرو، طبق نظرات ائمه عليهم السلام بهترين الگوها، الگوهاي قرآني هستند. در سيره معصومان عليهم السلام نيز ديده ميشود كه ائمه عليهم السلام الگو و اسوههايي براي خود انتخاب كردهاند و به سايران، به ويژه نوجوانان، سفارش و توصيه انتخاب اين الگوها را كردهاند. هر چند روش الگويي نقش بسزايي در تربيت نوجوانان ايفا ميكند ولي نبايد از آفتهاي آن نيز غافل شد؛ چون امروزه برخي، الگوهاي دنيا زده را به عنوان اسوه و الگو؛ به خورد نوجوانان ميدهند و نه تنها تربيت و هدايتي صورت نميدهند، بلكه آنها را به دنيا گرايي و شهوت طلبي سوق ميدهند و درست اين است كه نوجوانان و جوانان، طبق سفارش قرآن كريم و ائمه عليهم السلام الگوهاي واقعي را شناسايي كرده و به آنها تأسي كنند.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : یزد
- : یزد
- : یزد - یزد - مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین«ع» - سطح سه